HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Knaster i Edison 60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:51:40  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej
Har knaster i ena kanalen i min Edison 60. Det är inte specielt starkt men det finns där när jag slår på förstärkaren och i ett par minuter. Det är inte rören (de är nya), jag har bytt sida på dem och problemet är kvar i samma kanal. Ibland så kommer det ett litet poff också. Knastret försvinner när förstärkaren har gått ett tag. Kan det vara nån kallödning som helt plötsligt efter många år gör sig påmind, eller nån kondensator som spökar? Vart börjar jag felsöka?

Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/15 :  19:13:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Låter som glapp i rörhållarna till drivrören, ev kan någon lödning vara dålig till stiftanslutningarna. "vicka" på drivrören när
förstärkaren är i drift, då märks om så är fallet.
På kretskortets vänstra sida sitter det 2 st motstånd som blir
varma, kolla att lödningarna till dessa motstånd är intakta.
Ev.löd om.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/08/15 19:19:13
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/15 :  20:45:05  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tack Erik.
Startade förstärkaren och inte ett knaster så långt ögat, ehh örat kan höra. Intermittenta fel är för härliga att pyssla med. Vickade på drivrören och inte ett oljud vad jag kunde höra. Skall kolla motstånden också. När jag ändå är i frågetagen och har konstruktören på tråden så här kommer en fråga till. I nätdelen sitter det 4 st kondensatorer a 250V 220uF, ser ut som dessa är seriekopplade 2 och 2 förmodligen för att få 110uF 500V tolerans. Om jag går nära högtalarna så kan jag förnimma ett svagt brum (50 HZ) pedant som man är så undrar jag om det skulle bli bättre/helt tyst med säg 470uF eller 1000uF 500V kondensatorer där i stället. Eller är det kanske bättre att koppla in en filterdrossel?

Mvh Tommy

PS. Vart får jag tag på en extra nättrafo till min Edison? DS.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/15 :  21:09:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är förmodligen ett 100Hz brum du hör. Denna förstärkare såldes i byggsats, men om den är korrekt monterad, misstänker jag att slutrören är ojämna, då balanseras ej brummet ut (om den är Push-Pull kopplad). Men om inte brummet hörs på normalt lyssningsavstånd spelar det väl mindre roll.

Detta påminner mig om en test i ett amerikanskt Hi-Fi magasin där
det testades ett svindyrt amerikanskt rörslutsteg. Ungefär så här
stod att läsa: "Brummnivån i denna förstärkare är extremt låg,
så låg att vi knappt kunde uppfatta den på vårt lyssningsavstånd 4 meter från högtalarna". Hö.Hö.Det gäller att se positivt på saker och ting!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:12:17  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
På kretskortets vänstra sida sitter det 2 st motstånd som blir
varma, kolla att lödningarna till dessa motstånd är intakta.


Precis va det var det. Lödningarna hade släppt på bägge sidorna, drog en kopparledare direkt från motstånden till kondensatorn (dit lödbanan går) då det inte gick att få någon ordning på lödningen, lödbanan var sönderbränd. Blir tydligen mycket varmt där.

Tack

Tommy

P.S Såg en annons på en Edison 30 för 800 pix, måste väl vara ett fynd


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:30:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Nypris i mitten av 90-talet låg på 12.000:- om jag inte misstar mig.
Dock såldes ett antal transportskadade ex ut för 6.200:-.

Funkar den är det klart ett fynd!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/16 :  16:07:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En stor nackdel med Edison 30 är att den saknar volymkontroll.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/16 :  20:40:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ang brum i Edison 60. Det var en sak jag glömde nämna i hastigheten och det är att på varje kretskort finns plats för ytterliggare
elektrolyter och seriemotstånd, detta var menat att användas vid
singel end koppling, men det är inget som hindrar att dessa komponenter ingår även i Push-pull koppling. Då blir förstärkaren
mindre brumkänslig vid obalans i slutrören. Motstånder kan vara
47 ohm/9 watt och elektrolyterna på 220 mfd st. 250 völtare kan
vara svåra att uppbringa, men det finns utrymme för 400 völtare
vilket ät ett standardvärde.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/08/16 20:41:09
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2006/08/16 :  22:08:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
Går det få tag på ett schema till Edison 60?
Har ett par obestyckade kort, rör o utgångstrafar liggande.
Vore synd att inte använda dem någon gång.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/17 :  18:00:55  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Någon som vet var jag kan få tag på en extra nättrafo till min Edison. Vet att det gick att köpa sådana förut, både trafo och psu kort. Har försökt att hitta Audions hemsida (finns företaget kvar?), men hittar nada??? Nånstans måste det väl ändå finnas en trafo, eller är allt sålt. Gjordes de specifikt till Edison förstärkaren eller finns tillverkningen av denna trafo kvar, och i så fall hos vem? Inbillar mig att den skulle må mycket bättre med två nättrafos, om inte annat så blir det nog lite svalare i mitt (lilla) vardagsrum

Mvh Tomm

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2006/08/17 :  18:09:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Synd att du inte hann på mig innan jag satte min Edisontrafo i bruk, numera matar den en 6B4G SET och har en mycket mer avslappnad tillvaro än då den tjänstgjorde som värmeelement i en Edison 60.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2006/08/17 :  18:14:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
http://www.audion.co.uk/

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/17 :  18:55:55  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
http://www.audion.co.uk/

Får upp en blank sida bara, hmm måste nog kolla inställningarna på brandvägg/webbläsare. Återkommer.... Funkar inte med Firefox men med Explorer gick det bättre, phuuu, dyr liten rackare. 65 pund + skatt + frakt + tull, vetesjutton om det inte tillkommer en Göran Persson avgift också Vänta nu tull? EU?

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/08/17 19:12:22
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:26:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu skall jag berätta hur det ligger till med Edisons nättrafo.
Den är utgången men kan ersättas med Audions trafo vilken är
betydligt kraftigare och där det ej finns plats för 2 st i
Edison chassiet. Men nu till nästa problem: Firman som tillverkade
Audiontrafona har gått i KK. En ny firma är nu kontaktad, men det
lär ta lång tid innan produktionen startar. Först skall prototyper
testas och godkännas, sedan skall pris och leveranser diskuteras
mm mm. Allt detta vet jag av tidigare erfarenheter tar lång tid.
Så i dagsläget vågar jag ej lova något datum för leverans, ej
heller pris.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000