HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för en ny förstärkare, alternativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/08/15 :  13:31:49  Show Profile Send dimme a Private Message
Hej,

Jag har för närvarande en Denon PMA-2000IV och ett par Canton Ergo RC-L och är nu på jakt efter en ny förstärkare.
Den ska absolut kosta mindre än 10000.- och helst vara väldigt strömstark.
Jag vill allra helst köpa nytt med garanti.

Har kollat lite på Zeberg AD-2 som kostar runt 10000.- från hifitrade.
http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=26&products_id=63

Även kikat lite på Vincent SP-331 och NAD C272 (lite osäker om C272) men vill allra helst köpa integrerat.

Kommentarer och fler alternativ uppskattas :)
Tack på förhand!

Edited by - dimme on 2006/08/15 13:55:55

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/15 :  14:04:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Denna http://europe.rotel.com/products/specs/ra1062.htm är både strömstark och välljudande för sitt pris på 9.000. Lyssna på den, blev bl.a "Product of the year" i Hifi Choice för något år sedan. Snygg är den med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/08/15 :  14:57:29  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har insett att en NAD C352 för cirka 5k är ett sanslöst kap. Strömstark? Jo....det kan man lugnt säga.
Go to Top of Page

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/08/15 :  15:08:16  Show Profile Send dimme a Private Message
Tack för era tips!
Jag kanske borde nämna att den nya förstärkaren ska låta bättre än min PMA-2000IV. En NAD C352 är långt ifrån PMA-2000IV när det gäller allt.
Ska kolla lite närmare på Rotel RA1062.

Vad tycks om Zeberg AD-2 som jag länkade till i översta inlägget?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/15 :  15:11:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zeberg AD-2 verkar ge mycket kraft men hur den är i övrigt vet jag inte. Blir nog väldigt varmt i lyssningsrummet med den, och ska man lyfta den blir det ännu mer svettigt. 42 kg, PUHHHH!!!

EDIT: Har du läst denna tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50124 om monstret? Finns en del att läsa...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/08/15 16:59:54
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:12:14  Show Profile Send Blue a Private Message
Rotel RA1062 är mycket bra, men frågan är om den egentligen är så märkbart mycket bättre än din Denon. Och samma fråga ställer jag mig gällande Zeberg, även om jag inte har några egna erfarenheter av den.

Vad är det som gör dig missnöjd/uppgraderingssugen med din Denon? Vad använder du för källa/källor? Läget med rummet? Är du säker på att det är förstärkaren som är den svaga länken?

: )

PS. Förlåt för lite dryga frågor, men ofta byter nog folk ut "fel" saker.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:42:08  Show Profile Send dimme a Private Message
Det är inga dryga frågor, tvärtom så är de väldigt bra frågor.
Min Denon gör mig inte missnöjd, tvärtom så är jag väldigt nöjd med den. Den sägs vara väldigt blygsamt specat med de 2x80W som står på pappret, vikten på 24kg och dual-mono konstruktionen säger ganska mycket.
Jag har dock fått erfara att RC-L mår bra av väldigt mycket effekt. Det svåra är att hitta en förstärkare som har urkraft samtidigt som den låter bra.
Som källa använder jag en Denon DCD-1550 som lämpligtvis också borde uppgraderas. Är väldigt sugen på Denon DCD-S10 men de är otroligt svåra att få tag på.
Rummet är på 18kvm.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:42:28  Show Profile Send mucke a Private Message
Försök att hitta en rotel ra-1070 beggad.
Kostar 15000 ny.
En mycket välljudande och kanske lite bortglömd förstärkare.
Helt klart rotels bästa integrerade förstärkare hitills.
Behöver jag säga att den är strömstark

Mvh Mucke
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/08/15 :  19:30:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Inte för att jag hört Zeberg men jag gissar att det kan bli rätt så trevligt med 40kg+ klass A. Du bara måste testa innan du bestämmer dig. Jag misstänker att Nad, Rotel och Denon presenterar ett helt annat ljud än klass A stärkaren och det skulle inte göra mig förvånad om den, i mina öron, skulle vara klart trevligare än de andra.

Det finns ju några på forumet som har eller har haft den där Zebergen. Använd sökfunktionen och sök på Zeberg vetja.

Annars har ju Jungson en integrerad förstärkare som kanske är något att ha. Mitt slutsteg från Jungson är faktiskt utan överdrift, helt sjukt bra för pengarna och jag använder det som steg i ett relativt fint system med stora Infinityburkar med band i mellan och diskant och resultatet är bättre än med storheter från både Accuphase och Audionet, vilka har stor respekt i highendvärlden.

Lycka till!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/08/15 21:21:24
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/08/15 :  19:40:57  Show Profile Send Hornta a Private Message
AD-2an är riktigt bra! Den spöar skiten ur Advantage Thor iaf! Bätttre på allt!
Men den är VÄLDIGT STOR och ful, sen blir den väldiggt varm oxå...

Men är det bara för ljudet så skulle ja lätt kunna leva med en AD-2a

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/08/15 :  22:43:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fynd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51864

Svårt se vad som ska kunna hittas bättre för samma eller lite mer pengar.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/08/17 :  12:27:18  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Om du vil köpa nytt för 10000:- eller mindre så tror jag det blir svårt att hitta något som är mycket bättre än din Denon så därför ger jag dig ett beg alternativ som jag själv har ägt och var mycket nöjd med.Eftersom du är nöjd med din Denon PMA 2000 så rekomenderar jag Denon PMA S10 mk2 som bör bli ett litet lyft och som passar bra ihop med din tänkta DCD S10!Spelade med den på ett par Dali Grand och även en kort period på B&W 802N så kraften bör vara fullt tillräcklig även om jag inte har någon erfarenhet av dina högtalare.Den är nog inte så lätt att hitta begagnad men hittar du någon så bör priset ligga runt 10000:- eller strax därunder för ett fint ex.


Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/17 :  12:43:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag håller med. Denonen är alldeles utmärkt och det blir nog svårt att köpa nåt bättre med nån mening. Köp skivor istället...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  14:00:56  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det är inga dryga frågor, tvärtom så är de väldigt bra frågor.
Min Denon gör mig inte missnöjd, tvärtom så är jag väldigt nöjd med den. Den sägs vara väldigt blygsamt specat med de 2x80W som står på pappret, vikten på 24kg och dual-mono konstruktionen säger ganska mycket.
Jag har dock fått erfara att RC-L mår bra av väldigt mycket effekt. Det svåra är att hitta en förstärkare som har urkraft samtidigt som den låter bra.
Som källa använder jag en Denon DCD-1550 som lämpligtvis också borde uppgraderas. Är väldigt sugen på Denon DCD-S10 men de är otroligt svåra att få tag på.
Rummet är på 18kvm.
Om inte förstärkaren klipper så behöver du inte mer effekt. Man kan ju inte dra nytta av effektreserver som aldrig någonsin används, men det skadar ju inte iofs.

Påstådenden om att vissa högtalare skulle må bra av att ha en massa effekt eller strömförmåga* (!) som aldrig används ska man nog förhålla sig försiktig till.

*Strömförmågan hos förstärkare mäts vid nära kortslutning av förstärkarutgångarna. Det är alltså väldigt långt från lasten en normal högtalare utgör så dessa strömstryrkor är rent akademiska siffror som inte motsvarar verkligt användande på något sätt.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/08/18 :  15:02:23  Show Profile Send kimson a Private Message
Jag har en PMA S10 mk2 som jag funderat på att sälja för en uppgradering. Men har nu blivit rekommenderad att avakta då en ny och märkbart bättre förstärkare skulle hamna bortom 40 000 kronorsklassen. Så nu har jag börjat ta tag i akustikdelen istället. Jag tycker du ska titta på en något begagnad förstärkare, har den fungerat i två år brukar den fungera många år till.
Använder min Denon till ett par Dali Euphonia Ms4 samt SACD Marantz SA-15S1, låter himmelskt!

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000