HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analogt i dagens digitala värld
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  19:25:49  Show Profile Send nin a Private Message
I några trådar så har vi diskuterat cd vs lp, sacd vs lp, analog vs digital mm. Jag vill inte börja en sådan tråd igen, alla vet vad jag tycker innan. Men en fråga som någon kom upp med var om det spelas in analogt fortfarande, och om det är fallet, om det inte är väldigt lite. Jag såklart, sa att det finns väldigt många som fortfarande spelar in analogt och gav några skivor som förslag. Tror inte att alla trodde på mig då. Men eftersom jag kommer ihåg att jag läst något i Stereophile om detta men kom inte ihåg vilken tidning. Så idag så började jag göra en lista på dom artiklarna, tester, mm i Stereophile för att kunna hitta det fortare. Det lustiga var att det var i den FÖRSTA tidningen jag började med som hade det jag sökte. Har aldrig hänt innan. Iaf, här har vi det jag letade efter:

Vid den 105:e "Audio Engineering Society Convention" så möttes en TUNG grupp under namnet "Analog Option Coalition" (AOC). Det var skiv producenter, masterings tekniker, band och utrustning försäljare, etc.

Först detta sa Gerd Cyrener från BASF pro media:
"He pointed out that 90% of the coated tape sold is used for analog recording and archiving"

Alan Sides från OceanWay Recording sa att:
"My analog usage has increased; 80-90% of my 24 track sessions are analog, and 100% of the mastering is done to 1/2" analog tape."

Producenten Joe Chiccarelli (Beck, Tori Amos, Hole, etc) sa:
"It wil be a long while before digital replace analog." He said that, when starting out, he found that only analog recordings could provide the bottom end that he liked; he primarily uses analog 16- or 24-track machines for his sessions."

En av giganterna inom mastering, Bob Ludwig (Gateway Mastering) sa:
"60-70% of his projects are all-analog, with DATs provided as backup. We do compare the formats, and analog wins hands down the majority of the time. He also hinted that he still prefer analog to 96kHz digital."

Den bästa masterings killen enligt många, Bernie Grundman (Bernie Grundman Mastering) sa:
"60% of his projects are mastered from analog...When making comparisons, Grundman said "digital always has a thinness about it, which I call "skinny sound". Analog has size, and usually always wins in my studio. Grundman, noting digital tapes propensity to go bad quickly, warned the audience to make analog copies for archiving. "Analog tapes going bakc to the 50's still sound great. If you really want to preserve the sound, use analog."

Ja, jag vill INTE starta en ny debatt om LP vs CD eller sånt. Det jag ville få fram är att FORTFARANDE så spelas MÅNGA skivor in analogt, mixas analogt och masteras analogt ända tills den den ska pressas på CD. Framförallt så verkar rock, jazz och blues spelas in väldigt ofta med analog band och teknik. Så lyssna på Norah Jones skiva och njut. Den är inspelad analogt

Edited by - nin on 2002/11/13 19:27:38

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2002/11/13 :  19:29:39  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
O så hamnar den här precis över mitt ämne om A-D omvandlare.
FY PÅ SIG !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/13 :  20:34:12  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag hänger en del i olika forum för DAW (Digital Audio Workstations), och det verkar vara ganska vanligt att även om man kör allt digitalt så är det många som först spelar in trummorna analogt på 2-tums band för att det ska låta "rätt".

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000