HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elektrostat/kemikalie fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:33:28  Show Profile Send gongken a Private Message
Tidigare har diskuterats en konduktiv coating till elektrostatpaneler bestående av upplöst nylon. Nylonen löses i fenol... En kemikalie apoteket säljer för 800:- i en liten burk OM man har recept på det.. Tydligen är det en injektionsvätska...

Min fråga är: Kan man få tag på fenol nån annanstans för mer humana pengar, eller finns det något substitut för fenol som löser nylon???

Taksam för tips

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:53:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag googlade det och det dök upp en massa sidor med dödskallar och annat otrevligt. Det är tydligen en rejält otrevlig kemikalie.
Det brukar vara så att privatpersoner helt enkelt inte får köpa denna typ av kemikalier utan tillstånd.

Vad gäller priset så brukar det bero på renheten på kemikalien, om aptoteket säljer det så är det gissningsvis för medicinsk användning vilket innebär att innehållet är väldigt välkontrollerat -> Jättehögt pris.
Om det används som lösningsmedel i större skala så borde det finnas lägre renhetesgrader att köpa och i så fall till en bråkdel av priset.

Jag sitter hemma nu men om ingen annan kan svara så kan jag kolla ungefärligt pris med den kemikalileverantör vi använder på jobbet i morgon.
Det borde ge en indikation, men tyvärr så har jag ingen aning om var man som privatperson lan (om det nu ens är möjligt) köpa det.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/08/14 :  22:20:01  Show Profile Send gongken a Private Message
Juste, kolla gärna det!!

Om det nu inte går att få tag i fenol som privatperson, finns det nåt alternativ???

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2006/08/14 :  22:22:33  Show Profile Send Forsman a Private Message
MatsT säljer väl färdig lösning på sin hemsida?
Tror inte det är blir så mycket bättre jämfört med att gno in grafitpulver
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/14 :  23:01:47  Show Profile Send esl a Private Message
Fenol är bara att glömma.
Det är ett organiskt lösningsmedel som svider lite...
Glöm det bara.

Det finns en annan typ av nylon som är lösbar i etanol. Betydligt hälsosammare.
Jag använder MatsT´s coating.

Till vilken typ av elektrostathögtalare skall du använda coatingen?
Vilken ytresistivitet vill du ha?

Det är stor skillnad på nylon coatingen och på den MatsT har.
Nylon har ca 10^11ohm per kvadrat medans MTaudio har ca 10^8-10^9 ohm per kvadrat.

Nylon passar till Quad 57 medan den andra passar till ESL63 bla.. nylon funkar inte alls i ESL63 högtalaren.

Ytresistiviteten skall dimensioneras efter laddningsflyktshastigheten på membranet vilket i sin tur bestäms av nedre gränsfrekvens, avståndet mellan plattorna samt av laddningsspänningen på membranet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/08/14 :  23:21:43  Show Profile Send labrat a Private Message
Fenol är vid rumstemperatur i fast form (vita kristaller) (smälter vid 41 grader). Går att få tag på för några hundringar per kilo. Hittade inget i begränsninsdatabasen så borde inte vara något problem för privatpersoner att köpa (men de där databaserna är inte helt lättolkade så jag är inte helt säker). Enligt denna sida http://www.quadesl.org/Hard_Core/PanelCoatings/OriginalCoating/originalcoating.html skall man göra en vattenlösning av fenol. De enda två svenska företag jag känner till som säljer kemikalier till privatpersoner är Svenska Kemi (http://www.svenskakemi.nu) och Nifelheim Kemi (http://www.nifelheimkemi.se). Ingen har på lager men kan garanterat plocka in om det inte krävs någon licens (dock är företagen något dyrare än "vanliga" kemikalieleverantörer, fast vi pratar väl inte om några större mängder så). Dock är fenol ingenting jag skulle pyssla med i köket, det är nog en syssla som passar bäst ute i trädgården någon lagom varm sommardag när vinden är ute och spatserar.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/08/15 :  05:12:05  Show Profile Send gongken a Private Message
Nedre gränsfrekvens, avståndet mellan plattorna och laddningsspänningen på plattorna... Skall kolla dessa värden exakt och återkommer...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/15 :  09:20:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Fenol är bara att glömma.
Det är ett organiskt lösningsmedel som svider lite...
Glöm det bara.

Fenol är ett ämne, besläktat med dioxin. Man tror att de kan ge skador på arvsmassan (cancer) och skador på reproduktionsorganen (spermiedöd).
Undvik är ett milt ord i sammanhanget. Den här skiten ska vi inte ha ut i naturen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:00:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Från Wiki

quote:
Fenol, karbolsyra, C6H5OH, kemisk förening bestående av en bensenring med en hydroxylgrupp (-OH) vid en av kolatomerna. Fenol är starkt frätande och giftig. Fenol kan lämna ifrån sig en vätejon från hydroxylgruppen, och är därmed en syra. Detta på grund av fenolatjonen som bildas stabiliseras av resonansformer som kan bildas med hjälp av bensenringen.

Fenoler är också det allmänna namnet på en kolförening med en eller flera hydroxigrupper bunden till en bensenring.





Men det går att använda som desinfektionsmedel med fast då är väl renheten VÄLDIGT låg

http://www.shenet.se/ravaror/fenol.html

Här ett skräckexempel
http://www.nyteknik.se/art/7589

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/08/15 11:02:51
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:25:07  Show Profile Send esl a Private Message
Som sagt...
Behöver du coating så skicka ett pm till mig...

Så kan vi snackas vid på telefon.
"Fenol används till fenolharts och plast samt även som desinfektionsmedel i bland annat tvål och schampo. Det är besläktat med kresol men ännu giftigare och upptas mycket lätt genom huden, både som ånga och i vattenlösning. Förtäring av ett gram av fenol har orsakat dödsfall. På huden ger fenol frätskador liksom i ögon och på slemhinnor. Lungorna kan skadas, liksom lever, njurar och det centrala nervsystemet. Det kan ge våldsamma akuta symptom, med

illamående, kräkningar, förlamning, konvulsioner och till slut koma. Långvarig exponering kan ge kronisk förgiftning. "

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:59:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag var just inne i vårt e-handelssystem så jag passade på att kolla upp fenol hos VWR.
Det finns flera hundra produkter´med olika renhet osv.
Jag hittade dock "Phenol detached crystals GPR" som kostar £21 för 500g (det finns faktiskt 25kg för £419, tänk va bra att ha[;)). Det verkar vara fritt fram att handla (för mig i alla fall, å andra sidan så är jag ju inte inne i e-handels systemet som privatperson.) Riktigt ren fenol (för analys) kostar många gånger mer.

Någon mer kemikunnig får berätta vad "detached crystals GPR" betyder (att det är i pulverform förstår jag, men vad är en "detached crystal"? utan "klumpar"?)

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/08/16 :  21:08:26  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag tackar för alla tips men jag lägger nog ner fenol-projektet. Verkar för hälsovådligt...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000