HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Material till Vägghylla (Vinyl)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/14 :  09:22:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Har titta efter en vägghylla till min vinylspelare.

Alla köpesmodeller jag hittar är till största delen tillverkade av svetsade stålrör. Varför?

Finns det orsak att inte bygga en hylla i exempelvis MDF?

Spelaren ska placeras på kuddar på denna hylla (eller eventuellt en "sandlåda".

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/14 :  10:21:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag håller på och klurar på något liknande. Tänker nog använda en 30-40mm MDF plint. Placerad nedsänkt i en lite högre ram med tre eller fyra spikes för justering. Inbyggt vattenpass. Jag tänker nog utgå ifrån att väggen den hänger på är någorlunda lodrät. Justerbara utriggare till väggen för grovjustering och sedan spikes i ramen som noggrannare justering.

Ev. åxo iläggsskiva som alternativ och sandfyllning. (då utan spikes naturligtvis).

/M
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/14 :  10:44:14  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
MDF är ganska mjukt och tungt.
Det är enklare att göra en stabil hylla av något hårt och lättare material.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/14 :  11:58:59  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Om man inte vill behöva svetsa så kan man använda hårt trä. Ek, bok och dylikt funkar. Det är också ganska tungt, men ser ju lite bättre ut än MDF. Har du mjuka kuddar eller sandlåda kan naturligtvis hyllplanet vara hårt och lätt, fast jag vet inte vad det skulle vara som samtidigt är tillräckligt stabilt.

Själv har jag en halvfärdig hylla hemma av stavlimmad bok (30 mm Ikea "Pronomen", rejäla grejer). Konsolerna är inverterade, fästs direkt i väggen och ska ligga utanför skivhyllan, som sidobitar liksom. Men det är bara konsolerna/sidobitarna och en smalare frontbit som är bok. Skivan, som kan vara vadsomhelst som passar, är inte skruvad direkt mot konsolerna, utan den lägger man på vinkeljärn (rejäla sådana) som har fästs i konsolerna/sidobitarna. I vinkeljärnen kan man fästa spikes eller skruv eller nåt för injusteringen, om man vill, och sen kan man lägga kuddar eller sandlåda eller vad som passar på skivan.

Lite svårt att göra sig en bild av det hela kanske... Har tyvärr ingen illustration på det tillgänglig härifrån. Kan nog hitta en ikväll.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/14 :  13:13:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skulle man kunna köra med två MDF-skivor (18mm) hopklistrade med blygummimattor (finns dubbelhäftande)??
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/14 :  13:18:01  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
MDF och blygummi är nog inte lika bra som plåt och blygummi. Jag prövade med Svalanders asfaltmattedämpning och plywood - gav inte mycket verkan. asfaltmatta och aluminium eller kopparplåt däremot, det var effektivt. MDF-blygummi-plåt skulle kanske kunna funka, om du ställer skivspelaren på plåten. Men du får nog testa på småbitar först...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/15 :  00:35:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har lekt med trä och tillverkade en prototyp av restvirke (furu) för att se hur det verkade. Har två bitar lodrätt fastskruvade i varsin väggregel och från dessa "skjuter det fram varsin regel i 90° vilka är sammanfogade med en tvärregel mellan deras ändar. På denna ram har jag sedan placerad två stenplattor, 400x400x40? sedan står skivspelaren direkt på plattorna. Någon som förstod?

Har snott grundidén från nätet, men när det bär med skarp version använder jag mig nog av fyrkantsrör och en enda megafet stenskiva av någon sort.

J. Ullberg
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/15 :  06:23:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Rejäla skruv i väggen bara, så reder det sig nog.

/M
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:35:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Någon som förstod?
Nej, tyvärr. Det lät intressant, men man fattar inte riktigt. Kan du inte rita en skiss?

Plåt på blygummi har jag också funderat på, och även sten på blygummi.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/15 :  20:40:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skiva till bord Lack från IKEA.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/16 :  00:11:58  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Någon som förstod?
Nej, tyvärr. Det lät intressant, men man fattar inte riktigt. Kan du inte rita en skiss?



Bättre än så, imorgon Onsdag när jag är piggare skall jag se om jag kan få till ett foto. Annars får det bli skiss.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/16 :  08:30:33  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tack soundbrigade för den idén! Har redan ett Lack så det är ju bara att få till några ordentliga väggfästen.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/16 :  11:57:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nån gång i tiden var just bordet Lack populärt att ställa skivspelare på - hust för dess unika akustiska egenskaper.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/16 :  22:40:54  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
imorgon Onsdag när jag är piggare skall jag se om jag kan få till ett foto
Foto?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/16 :  23:21:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Huruvida det är en bra ide med vägghylla eller inte för vinylen
bestämms huvudsakligen av hur väggen är beskaffad och inte av
hyllan i sig, även om det går att kompensera för en dålig vägg
med en för ändåmålet optimerad hylla.

Har inte särskilt goda erfareheter av det själv.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/08/16 23:23:04
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/22 :  23:51:59  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Efter en del pillrande så fick jag upp mina första bilder på knaak så att de gick att se också på forumet. Nedan finns mitt alster till beskådande.



Hyllan är ju som ni ser sned och vind men stenplattorna är relativt horisontella trots allt. I mitt fall, jag har mkt bättre väggar än golv så inbillar jag mig att man kan göra en hel del för att få en riktigt bra hylla vibrationisolatoriskt sett. Har ej bestämmt mig ännu för om jag skall använda fyrkantsjärn eller trä för den slutliga hyllan.

Idén kommer härifrån: http://www.theanalogdept.com/steel_frame.htm

Jag har fösökt ladda upp två hemsnickrade bilder till knaak i både .jpg och .bmp format men jag kan bara se dem när jag kollar sökvägen. När jag sedan lägger in bilden i en post så syns den inte längre. Jag har använt en mac med både photoshop och graphic converter, tips någon?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/09/13 :  00:46:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tänkte bara meddela att med mina träväggar som är spånskiva över träreglar fungerar en sådan här hylla alldeles utmärkt. När skivspelaren stod på en hylla som vilade på golvet behövde man bara titta på skivspelaren för att armen skulle börja hoppa. Nu kan jag hoppa alldeles bredvid hyllan (ca 100 kg) utan minsta antydan till problem. Värd ett test tycker jag då den är busenkel att göra, och fort går det, för att veta om principen håller i just ditt rum.

J. Ullberg
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/01 :  14:04:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

En fällsits i oljad ek eller valnöt:

<-- Klickbar!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/01 :  14:36:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Pris 1495:- enligt katalogen (pdf).....

Mått?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/01 :  14:50:04  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag skruvade bara fast två st L-formade konsoller av fyrkantsjärn i väggen, funkar prima. Synd att jag inte har några skivor längre bara.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/01 :  18:37:54  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Det står mått: 32,5x8,5 h32/49,5

...på SBNord's hemsida. Fattar inte riktigt hur det ska tolkas. Lustig måttsättning. Tänkte att eftersom det ska få plats en styck gump på den så borde den passa normala vinylspelare.

Den är Made in Norrland.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/01 :  18:44:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Ytterligare inspiration:

<-- Klickbar!


Ganska fin konstruktion, kolla de andra bilderna på sidan.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/01 :  20:29:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
den sista var klart godkänd

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000