Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 13:12:31
|
Ja,här har man ju testat kondingar oxå..kondingar Det ju klart att Wima vill sälja kondingar. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 13:35:23
|
Inte testat, slängt in dem i allehanda applikationer och försökt "lyssna ut" skillnad. Vad WIMA gjorde var att mäta upp allehanda kondingar, eftersom man hade till viss del tröttnat på snacket om att kondingar "lät olika". Och med mäta menas då att sätta upp dem i allehanda mätbryggor och försöka ta fram skillnader mellan kondingarnas parametrar. Jag ska försöka få fram någon sorts rapport från dessa mätningar, men det kan bli kärvt eftersom man skrivit rapporten jag bifogade som ett konklusion av mätningarna. Jag kan ju tolka det som att WIMA faktiskt försöker sälja kondingar (vilket ju är förvånande ), men att WIMA också drar slutsatsen att deras kondensator ABC faktiskt inte är sämre (utan kanske lika bra eller bättre) än audiofilkondingen XYZ vilken kostar 10 ggr mer, och därmed ett bättre alternativ. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 13:57:38
|
De där kurvorna har vi diskuterat redan. Jag skulle inte kalla det för mätningar eftersom onoggrannheten i mätningarna är så stora att det bara går att skönja att keramiska kondingar är olinjära. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 14:13:24
|
Man kan ju se att det finns hysteres i vissa fall och att det skulle bero på något annat än den inkopplade kondingen är väl osannolikt. Kraftig olinjäritet av den typ som keramisk LV har är nog väldigt ovanligt bland kondensatorer som används i audiosammanhang. Jag vet att någon gjort distortionsmätningar av slutsteg med olika typer av elektrolytkondensatorer i nätdelen och det är ganska enkelt mätbart men om det sedan är enkelt hörbart är väl en annan diskussion. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 16:14:30
|
Jag ska inte diskutera mätningen, eftersom det inte framgår hur mätkopplingen ser ut och vilka villkor som gällt osv osv. Jag har själv arbetat med kondensatorer i nästan 10 års tid, varför jag inte är imponerad. Ska inte beröra det här mer; jag ville bara dela med mig av WIMAs papper. Sedan hade jag kontakt med Tony Gee (HumbleHomemade) som svarade så här på frågan hur han gjorde sina tester. Det ser ut som om han ändå använder ett sorts F/E-test (ursäkta svordomen) men han vill inte färga sina subjektiva upplevelser med objektiva resultat - det är väl själva stötestenen överhuvudtaget. Vi pragmatiker/objektivister vill ha en skälig förklaring till ett fenomen, medan subjektivister enbart går på hörseln - ett bra men lurigt verktyg.
quote: Hello Magnus,
I'm not really interested in technical measurements because I don't want them to colour my opinion. If they measure very well, I may start thinking they must sound good also! :-) I only check thier value in microfarads just to make sure that they meet the tolerance stated and that when using them in a crossover left and right are the same.
It is true that I might find some correlation between capacitors and the way they sound but for me it is of less importance. My conclusions are based only on listening tests done with A/B switching between the new capacitor and a row of different well known and already tested references. I try to test the capacitors in several different loudspeakers on different systems and take several months of listening to come to a conclusion.
I know my testing method is a little subjective but I do try to be as objective as possible by detemining the quality by things as the retrieval ambient information, the amount of low level detail, tonal balance and dynamics. It is also important to remember that what is "best" also depends on the situation, that's why my test only reflects the use in loudspeaker crossovers.
At the moment I am testing a few WIMA's including the MKP10.
regards, Tony Gee
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 17:03:52
|
Jag håller med Magnus (förvånande).
Visst man kan försöka "lyssna" på kondensatorer om man tycker att man får något ut av det men i slutändan så handlar det om att de ska ha lämpliga elektriska egenskaper där man kopplar in dem för att det ska bli bra. Elektriska egenskaper går att mäta.
Då slipper man försöka lyssna sig fram till om en kopplingskondensator hjälper i en viss koppling eller inte. Eller om det passar med en elektrolyt eller om det krävs något annat i en annan koppling. Det kan man räkna ut i förväg.
Andra vägen är om man stöter på ett problem. Det låter inte riktigt bra, då kan man försöka hitta felet och då kan man även räkna ut om det är en viss kondensators egenskaper som gör att det låter dåligt eller om felet sitter någon annan stans (så att man kan hitta problemets ursprung). |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 17:28:36
|
Det känns lite som en icke-diskussion. En svart-vit värld är enkel att förstå men rätt tråkig. Ett par frågor kan kanske vara på sin plats.
Är det någon som anser att kondensatorn inte har betydelse?
Är det någon som tror att eventuella skillnader inte kan förklaras fysiskt?
Om svaret är nej på ovanstående kan man börja diskutera det som är viktigt, vad gör skillnad och hur skall man välja?
Har man läst sin elfält så är det inte så svårt att förklara en del fenomen som uppstår i kondensatorer och hur man minimerar problemen. Man kan alldeles säkert få bättre resultat med en elektrolyt i signalvägen om kopplingen anpassas än med någon exotisk kondensator i en "dålig omgivning". |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 17:53:17
|
Det kan lätt bli en ickediskussion men om man tänker rent praktiskt. Det går ju att från början räkna ut att en elektrolyt kanske inte räcker till i en viss koppling och då kan man välja en annan kondensator och slippa lyssna sig fram till att den inte funkar.
Eller om man funderar på att testa olika kopplingskondensatorer, om de gör skillnad, så kan man först titta på kopplingen som sådan, vad den ska göra och kondensatorn som ska kopplas förbi och då kanske man kommer fram till att här behövs inga kopplingskondensatorer. De gör varken till eller från. Man kanske kommer fram till att en kopplingskondensator är bättre att sätta på ett helt annat ställe och där kan man testa olika värden eller typer, hur bra de är.
Bara som ett par exempel där man kan räkna ut så att ett lyssningstest blir "irrelevant" eller man skulle dragit fel slutsatser av lyssningtestet som det var tänkt. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 18:05:01
|
Om det inte är skillnad på olika kopplingskondensatorer, varför skall man då sträva efter att ta bort dem?
Vi är nog ganska överens egentligen om att det är kopplingen som är viktigast och att man väljer en relevant typ av kondensator för ändamålet. Å andra sidan, när man väl har sin koppling så kan det väl vara intressant att testa med något alternativ? Att olika typer av kondensatorer har lite olika egenskaper är ju rätt klart och då kan det kanske bli hörbart?
Det är definitivt rätt svårt att utvärdera kondensatorer på ett objektivt sätt men att reflexmässigt avfärda allt som lyssnats fram är inte så konstruktivt heller så jag tycker det är rätt kul att läsa andras erfareneheter av sådant här. Sedan gör jag naturligtvis min egen tolkning av vad de kommit fram till och funderar på vad i det fysikaliska som eventuellt kan förklara olika intryck. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 22:56:02
|
Håller med MatsT att kopplingen är viktigast. Som avkopplingskondensator för att kortsluta höga frekvenser till DACár etc, fungerar keramiska kondensatorer utmärkt! Eftersom hysteresen inte spelar nån roll i det sammanhanget (DC).
Jag kan tillomed använda keramiskakondensatorer som avkoppling i rent analoga kopplingar i spänningsmatningen, ex.vis till OP förstärkare. Tantaler är också utmärkta som avkopplingskondensatorer i nätdelar. De är små och induktansen mycket liten vilket håller nere högfrekvensripplet till ett minimum. Dessutom minskar strömripplet på matningsledarna fram till förbrukaren och allt blir tystare i apparaten EMC mässigt!
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2007/10/18 20:55:07 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 15:07:30
|
När det gäller delningsfilter (och i så fall kanske även kopplingar) så har jag stort förtroende för Tony Gee's synpunkter.
Han har uppgraderat sina kondensatortester: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Om man tittar på Value for money så verkar Obligatto kondensatorerna prisvärda.
Mycket intressant läsning.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/10/17 16:07:42 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 18:53:41
|
En synpunkt med delningsfilter är att en del färdiga och ofärdiga konstruktioner tar med parasitelementen i de olika komponenterna i beräkningarna. Att sätta dit specialkomponenter som mäter noll ger helt andra filterkaraktäristik. |
|
|
Topic |
|