HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hifi är så problematiskt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/09 :  19:37:30  Show Profile Send pak a Private Message
jag håller på att bli galen, när det gäller hifi!
det är inget annat än problem ju.
när jag använde en hembioförstärkare med ett par gamla dalihögtalare så var allt frid och fröjd.man tänkte aldrig på sånt som rumsproblem,upplösning,fokus mm mm.det var först när man fick för sig att byta upp sig till hifins instegsport(ett par audiovector m3 super och en rätt så bra DP kombo) som det började bli problematiskt att lyssna på musik.det var ju naturligtvis himmelst i några dagar innan man upptäckte första svagheten.byte av högtalare måste väl hjälpa,så sagt och gjort så blev det ett par AP virgo3.fantastiskt!men mera problem uppstod.bättre cd då kanske.bra! men ändå problem att känna sig tillfreds.dämpa rummet då.-bättre och sämre då det blev aldeles för analytiskt helt plötsligt.DÖTRÅKIGT att lyssna!ok,högtalarbyte igen.von schweikert då.OOOH va bra det blev-men det måste ju kunna bli bättre.nytt förstärkeri som var som jag ville ha det,ljudmässigt inhandlades.nu började det likna något ja.
OCH HÄR KOMMER DET STÖRSTA OCH MEST STÖRANDE PROBLEMET.
ljudet drog åt höger.det blev att flytta och åter flytta,vrida och mäta avstånd på högtalarna.men altid höger.
började tröttna på eländet och stuvade in grejerna i ett litet rum bredvid vardagsrummet.lät ju värdelöst.ok,dämpa dämpa och åter dämpa.ljudet började bli riktigt bra-bara det att det känndes konstigt i öronen när man satt i rummet.
och förståss-ljudet drog åt höger.hade der så en stund tills jag tröttnade igen och baxade ut grejerna i vardagsrummet igen.möblerade om på ett sätt som såg ut att lösa högerljudet-vänstra högtalaren närmare hörnet och högra mera mitt i rummet.vad händer:ljudet drar åt... precis,HÖGER! började kolla slutsteget så att det inte var skevt men icke.flyttade om högtalarna,kablar mm-samma.kollade upp volympoten på försteget.-ojämn åt höger! aah in med ny och testa- klart bättre MEN mer bas i höger i alla fall.
vad ska man egentligen göra när det aldrig vill bli bra?
det är området i övre bas/nedre mellanregister som spökar,just precis vid vänster högtalare.helt otroligt alltså-varför kan det aldrig bli vid den högra-den som till och med står längre från hörn.skulle nästan önska sig lite vänsterljud en stund som terapi.förövrigt så känns det som frekvensgången är hyfsat bra-förutom just dippen i vänster mellanbas.det känns så meningslöst att lägga ut pengar för nåt som blir värre och värre att lyssna på.man kan ju inte höra på en endaste låt utan att analysera ljudet och störa sig på det som inte är bra.eftersom att det är ett vardagsrum,så är jag inget sugen på att börja med en massa dämpning igen-fult!endast nåt lite som inte syns så mycket möjligtvis.
var ska man börja?höger/vänster?
bredvid vänster högt. är ett fönster.bakom båda finns ett stort fönster-vid högra sidoväggen finns en öppning.
rummet är ca 4,5x4m.spelar på bredden.
80cm till vägg på vänster sida.130cm på höger.(högtalare)
lika förbaskat är det kraftigare bas i högra.
jag begriper ingenting.
vad ska man ta sig till tro?nåt som inte syns jättemycket.vägrar möblera om igen.
hifi är jobbigt!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:05:51  Show Profile Send Jamo a Private Message
Vi hade samma problem när junior skaffade sin nya anläggning (hos oss drog det åt vänster), och det var så kraftigt att man kunde tro att det var avbrott i högerkanalen. Problemet låg i rumsakustiken. Vi hade klockrena förstareflexer strax bakom sweetspot (vi har anläggningen placerad i hörn). En Billy-bokhylla med lagom med grejor strax bakom huvudet, och vips, ljudbilden låg rock steady centrerad. Sens moral: Kolla rumsakustiken, Mickes kokbok, avsnittet om rummet, kan vara till god hjälp. Diffusion/absorption på rätt ställe kan vara lösningen.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2006/08/09 20:08:32
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:13:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
pak

Var bor du? Det finns säkert någon som kan komma över och gräva lite.

vi behöver bilder!! för att hjälpa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:25:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
när jag använde en hembioförstärkare med ett par gamla dalihögtalare så var allt frid och fröjd.man tänkte aldrig på sånt som rumsproblem,upplösning,fokus mm mm.det var först när man fick för sig att byta upp sig till hifins instegsport(ett par audiovector m3 super och en rätt så bra DP kombo) som det började bli problematiskt att lyssna på musik.det var ju naturligtvis himmelst i några dagar innan man upptäckte första svagheten.byte av högtalare måste väl hjälpa,så sagt och gjort så blev det ett par AP virgo3.fantastiskt!men mera problem uppstod.bättre cd då kanske.bra! men ändå problem att känna sig tillfreds.dämpa rummet då.-bättre och sämre då det blev aldeles för analytiskt helt plötsligt.DÖTRÅKIGT att lyssna!ok,högtalarbyte igen.von schweikert då.OOOH va bra det blev-men det måste ju kunna bli bättre.nytt förstärkeri som var som jag ville ha det,ljudmässigt inhandlades.nu började det likna något ja.


Jag känner igen mig själv i din situation...när man köper riktigt bra grejor första gången är det kört! Det är mindre komplicerat att njuta av musiken och inte störa sig på saker i ljudet när man har lite enklare utrustning. Jag hade tidigare en liten Sony minianläggning och tänkte aldrig på hur bra det lät, jag njöt bara av musiken. Sen när hifi-intresset började blev allt mer komplicerat...jag började lyssna efter HUR det lät snarare än att njuta av musiken. Hur väldefinierad basen var och hur rösterna kom fram blev viktigare än musiken. Det gick så långt att jag länge har funderat på att nedgradera till enklare utrustning igen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:35:58  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är lätt att förlora fotfästet när man väl har börjat!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/09 :  21:26:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad väl jag känner igen mig! Köpte nyligen nytt slutsteg och efter några dagar var allt "fel"! Har efter lite testande kommit fram till att det är rummet som spökar, upplever ibland att det låter mer i vänster öra än höger osv. Tyvärr är det nog så att ju mer man investerat i hifi desto kräsnare blir man (och mer kritisk till hur det låter). Var beredd på att jobba en del med rummet och placering av högtalarna så ska det säkert gå att balansera det hela. En tröst kan ju vara att man inte är ensam om problem, kämpa på!

Edited by - Snutten on 2006/08/09 21:27:05
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/09 :  21:52:00  Show Profile Send pak a Private Message
skönt att höra att det finns fler.
vet det egentligen ganska väl men man blir så frustrerad när allt blir fel att man glömmer grunderna.det är ju så typiskt att det alltid blir fel precis där man tänkt ha lyssningspositionen.ska försöka knipsa lite bilder så att det syns hur jag tänkt.det är ett lite knepigt problem när man även vill ha surroundanläggningen till tvn i samma rum utan att det ser ut som en affär.sen så är även rummet makalöst knepigt att möblera.men det kommer fram senare, vid ev bilder.
sen så bor jag i värmlands mörka skogar-långt från akustikkunnigt folk-finns ändå ingen som bryr sig om sånt här,-"sibastereo" är tillräckligt bra för de flesta här.
ett hus med dedikerat hifirum ska man ha,har jag märkt.
men kunde man bara komma på vad som orsakar dippen så så tror jag att det skulle kunna bli RIKTIGT bra faktiskt.det är bara så otroligt att det hela tiden ska vara höger som sticker ut.fattar inte hur det kan slumpa sig så hela tiden.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/08/09 :  22:23:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Känns mycket bra att läsa att man inte är helt ensam.....komplicerat är ju bara förnamnet!

Artphotography
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/09 :  22:41:19  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag har också upplevt att det ibland låter "mer" i nån av kanalerna.
Halvt skräckslagen har man farit upp och börjat leta fel, bara för att upptäcka att det varit skivan man spelat som varit boven i dramat.
De sista tio tolv åren har jag hållt på o byta grejor för att hitta "rätt" ljud men har konstaterat att det är mitt rum som är musikovänligt!
Nu har jag slagit mig till ro med en Denonrigg bestående av AVR-3802 samt DVD-2800mkII och ett par diy-burkar med SEAS-element.

Jag kommer att hänga på ett par slutsteg på stärken och ev byta basar i högtalarna sen är det nog för lång tid framöver.

Men sökandet är ju så jävla roligt bara det inte gör för stora hål i plånboken, samtidigt som det kan vara förbannat frustrerande.

Så hav förtröstan, du är inte ensam!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  08:20:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Hos mig gick det så långt att jag skickade förstärkaren på genomgång då jag upplevde att den gav högre signal i vänster kanal. Så var nu inte fallet.

När jag placerade högtalarna längre från varandra försvann problemet. Med andra ord var det även hos mig akustiken som spelade ett spratt.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/10 :  09:56:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
trots storleken så är det inte helt omöjligt att inplantera V4:or eller V6:or i lägenheten. Rätt placerade så gör de underverk. Lägg sen något snyggt på så ser det ut som en möbel.

Vidare kan jag verkligen rekommendera Golden Horn. Skapar en illusion av att väggarna är puts väck...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:05:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
trots storleken så är det inte helt omöjligt att inplantera V4:or eller V6:or i lägenheten. Rätt placerade så gör de underverk. Lägg sen något snyggt på så ser det ut som en möbel.


Problemet är väl oftast att stora högtalare kräver stora rum generellt och att avstånd till bakvägg är ett problem i de flesta vardagsrum i en lägenhet. Detta gör att högtalare som kan placeras nära bakvägg snarare än de som kräver minst 1 meter ifrån är att föredra om man ej bor i hus och kan ha högtalarna i ett väldigt stort rum.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:20:51  Show Profile Send pak a Private Message
nu ska vi se då.
tog nåra dåliga bilder i all hast.
här är vänster-basen är klen.


här är höger-en bra bas.obs subben är inte med.

oj vilken skärpa det inte blev

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:27:31  Show Profile Send pak a Private Message
här hade jag tänkt sitta och njuta då-förhoppningsvis.

vill helst ha det så då det inte finns så himla mycket plats.
sweetspot.

har även en öppning på höger sida,eller egentligen 2 st.

i vänster hörn är ju bara soffans hörn.
om nån har nån bra och smidig ide så SHOOT.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:32:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är inte så att soffan vid vänster högis "käkar" upp basen för dig?

/M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/10 :  19:27:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK, då börjar vi gräva i det här.

Är det olika avstånd till hörnet för högtalarna? Ser så ut på bilderna. Är avståndet från ditt huvud AXAKT lika till båda högtalarna? Kontrollera med tumstock.

Det ser ut att vara olika material kring fösta reflexen (tv/ soffa-gardin) - det kan ställa till det. Gardin för båda sidor vore bra att testa först. Gör en provisorisk lösning bara för test.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/08/10 :  20:29:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En tjock matta vore inte fel. Och en ganska stor också.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/08/10 :  20:53:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag känner igen mig.. Inte utan att jag tänkt sälja av allt utom hörlurarna... En av de saker jag saknar med hörlurar är känslan av ljudtrycket i kroppen från basen dock.

Det var roligare att lyssna på musik med min gamla pioneer stereo, separata delar och där högtalarna ensamma kostade hela 1700kr för 15år sen... Har planer på att släpa hit dom här och se om mitt minne är dåligt eller om mina öron helt enkelt blivit kräsnare på vissa punkter sen dess.

Jag gick och funderade lite idag. Jag skulle vilja hitta gränsen mellan hifi och siba-stereo. För när högtalarna blir så känsliga för placering att de knappt går att ha i ett vanligt vardagsrum så blir det lite löjligt faktiskt. Inte så att jag missunnar er alla det yppersta ljudet i det optimala rummet, men jag älskar musik och det var länge sen jag hört musik på en anläggning som var riktigt medryckande. Det närmaste är nog ute på krogen med nån pa-anläggning som säkerligen har alldeles för mycket bas. Så det är kanske basen jag saknar... Hm.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:00:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag skulle vilja hitta gränsen mellan hifi och siba-stereo. För när högtalarna blir så känsliga för placering att de knappt går att ha i ett vanligt vardagsrum så blir det lite löjligt faktiskt.


Jag håller helt med och jag resonerar precis likadant själv. Har samma funderingar, det värsta som finns är extremt kräsna högtalare (dvs kräsna på placering och elektronik)

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:00:28  Show Profile Send pak a Private Message
har också varigt inne på att soffan kan ha nåt med bekymret att göra.
det är mycket riktigt olika avstånd ja.80 resp.130cm till hörn.
högisarnas baksida är ca 40 cm från bakvägg-borde egentligen vara mer men då blir det knepigt med plats.tror även att fönstret på vänster sida kan ställa till ofog,kanske.har inte laborerat så mycket än -varigt varmt!
avståndet till huvet ska vara ganska exakt vill jag minnas.
första reflexen är ganska intressant.upplever bara mellanbasen som det största problemet.kanske kan första reflexen ha med det att göra.trodde att subben kanske spelade med på ett passivt sätt,men det var ingen skillnad när jag flyttade den.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:28:29  Show Profile Send pak a Private Message
jag har även testat att sätta kuddar i basportarna för att höra vad som händer.det blev inge bra alls.krystad bas helt utan andning.blää.ska testa lite i morgon med några markplattor som jag använde i förra rummet,för att kolla hur de påverkar reflexer osv.ska även kolla några testtoner för att bestämma(med öronen) frekvensgången-blir kanske inte så precist och korrekt.,men ändå en överblick.men det jag funderat på är om man kan "dämpa" tillbaks basen i vänster eller om man måste strypa basen i höger kanal i stället.eller nåt sånt. om man bara hade haft en balanskontroll.tänk va bra de är,-inte korrekt men enkelt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:01:52  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kan det inte vara så att subben som ej är inkopplad ändå "svänger med" och förstärker basen från den högra högtalaren?

Stereotypen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:34:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den stökande basen tror jag beror på placeringen av högtalarna. Olika avstånd till sidoväggarna gör att olika frekvenser förstärks olika mycket = basproblem.

Prova med att ställa dom symmetriskt och hör hur det blir. Prova båda de avstånd du använder idag + någon till. Hur påverkar det mellanbasen?

Matta påverkar inte bas och soffan hjälper basen så låt den vara så länge. Det borde inte vara ett problem med lyssningsposition nära vägg men hellre nära än halvnära.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/10 :  23:49:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kan vara soffan som äter upp basen. Men testa att ställa högtalarna exakt lika långt från respektive vägg. Se också till med hjälp av ett snöre att de står exakt lika långt ut. Sätt dig i s.spot och ta hjälp av en vän som håller snörets andra ände. Mattan kommer bara hjälpa dig i de lite högre frekvenserna. om den inte är extremt tjock då...

Skulle råda dig att ta hjälp av proffisionell desutom.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/10 :  23:54:22  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kan du inte dämpa riktigt och ge golvare de möjligheter de behöver är stativare att föredra i ett mindre rum/vardagsrum. Destå mer bas du har dessto mer problem får man ju. Det är nästan alltid basen som ställer till det.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/08/11 :  10:05:38  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Som jag har fattat det så är det dessutom en hörnsoffa, eller?
Det brukar ju inte vara speciellt lyckat eftersom du då alltid får mer dämpning på ena sidan. I ditt fall vänster sida. Men försök att flytta den lite mer bakåt om det går och ta även bort saccosäcken som står framför vänster högtalare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000