HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag måste skriva av mig lite..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/16 :  17:44:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Ja för första gången på mycket mycket länge och bara väntar o väntar på att få NJUTA musik igen och inte bara lyssna på musik...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/22 :  11:40:59  Show Profile Send mayro a Private Message

Ajajajajaj

Jag fullkomligt AVSKYR Leonard Cohen... Och jag har hör eländet han gör MÅNGA gånger med öronen lidande av det tråkiga musikala händelseförloppet med långsam odynamiskt sk sjungande...

För någon dag sedan lånade min goa Lena en skiva på biblioteket här .. Skivan heter "The Essential"..

Den låg i köket nån dag och lena bad att FÅ spela den i stereorumet.(Hon spelade den i köket till min pina..Det lät exakt som jag alltid ansett. PIIIINA!!!. Jag sa "sådant skräp orkar jag bara inte höra). Spela då jag är ute"...

Så vart det...

I går kväll tog jag skivorna med in i rummet.. Tänkte göra Lena glad då jag insåg jag bestämmde lite väl manligt.. skämdes.. Så jag satte på denna Leonard C...

Jag vet inte vad jag hört denna artist på förr.Men jag har plågats i otaliga anlägg av hans hemska musik.. Denna gång exploderade hans sång.. Dynamiken i microdetalerna formligen ÖSTE över mig.. Och herre min skapare vilka vackra körer o nyanser...

Jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig. Jag tror ärligt talat denna stärkare trotts sina begränsningar är världens i särklass bästa stärkare någonsin byggd...

Jag satt och "grät" ihållande i säkert 30 minuter ett sånt där "en tår i taget" i ögonvrån....Ärligt så känns det som mitt livs största upplevelse eftersom jag faktiskt totalt AVSKYR artisten o musiken...Inte nu längre.. tror inte man behöver säga detta kanske

Efter detta var man chockad.. Tänkte... det där var enbart inbillning... Så då åkte den elaka Scorpions Live in... Hela skivan spelades från start till slut...behållningen kvarstod..allt bara finns där.. rent sýggt o man är på en live föreställning med förståelse för varje liten händelse på scenen..

Ja.. Vad säger man.. fel o brister finns ev där.. jag vet inte riktigt var bara...

ALLA borde få höra detta jag hör här. ALLA. Tror inte någon reste sig upp utan att fått något att fundera på helt enkelt..

Speciellt tillverkare av förstärkare!!.. För aldeles oavsett att mina burkar kanske ger hjälp. Så finns tonerna och hur dom hanteras i stärkaren!!! Annars kom dom inte helt enkelt ut...

Jag är gravt gravt chockad ÄNNU av vad som "händer" här.. Mina celler får inte ihop detta bara hur jag än tänker... Lyssning efter 23,00 då stöm lugnar sig ÄR det absolut häftigaste JAG någonsin upplevt. Och nu är jag säker. Detta är inte inbillning. Inte placebo. Detta är musikaliska nirvana som uppstår helt enkelt...
En sådan sjuklig magi som jag tror få om någon egentligen hört...

Till o med musik som jag avskyr pga den innehållslösa slöa sätt den framförs på förstår jag nu.. Och jag har plågat mig igenon sådan musik många ggr i fina system med bra ljud...

Förlåt jag öser på här. Men denna tråden ÄR för att skriva av mig. Och försöka berätta det rena rama under av brytande av lagar o regler som sker i den rent magiska kombo här spelar..Philipsen SKA inte kunna göra detta. Men den gör det i alla fall..Den fullkomligt skiter i lagar o regler om VAD den skall orka med. Den skippar alla disttankar till att numera anse varenda stärkare jag hört till distmonster.. Baskraften är rent sjuuuuk.. Och denna pondus!!!!!
röster som man kan dö för.. Körer bara blommar ut som om dom VAR i rummet UTAN elektronik enbart nertonade i volym så det går att höra i ett rum..

Skulle jag inte skriva av mig här skulle jag terorisera alla jag känner via telsamtal o enbart prata philips telekabel o silverline drivet av droppens underbara musikalitet o ödmjuka kraft...

Hoppas ni står ut grabbar...

Edit
Och bli avundsjuka

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/22 11:53:30
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/22 :  11:49:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Hoppas ni står ut grabbar...

Nja....

(Retas lite))

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/22 :  11:55:56  Show Profile Send mayro a Private Message
därför la ja till en edit

Hmm Men det skriva är sant...DET är det underliga. Saker som impar direkt kan man expodera över. Men titta denna gång. Ingen dagslända inte detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/22 :  12:00:02  Show Profile Send Stickan a Private Message
Detta är fantastiskt kul Mayro, att du får detta "ljud" ur din anläggning med hjälp av en gammal Philips-rörstärkare.

Hoppas jag får uppleva nåt liknande en dag, det är inte ofta i livet man upplever något som man nästan inte kan beskriva i ord.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:18:30  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Det hade onekligen varit kul att koppla in denna omtalade Philips i sin egna anläggning och "see what all the hype is about"

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:47:52  Show Profile Send mayro a Private Message

musse80

Det är ingen hype min vän. Deta är endast naken sanning i MITT system och rum

Vad sedan händer hos dom som anmält intresse av att få "philip"besök blir kanske en annan femma det Detta skall bli oerhört roligt att resa ut o kolla..

men jag har svårt att tro det skulle bli totalfel. Alldels för mycket sitter "rätt" helt enkelt på varenda parameter. Så detta kan bara inte "försvinna" om burkarna klarar av att fixa upp den separation som där uppenbarligen finns.. "Klarar" inte burkarna av att reda upp signalerna så kan man ju tyvärr inte höra dom ju..

Men men. Detta SKALL undersökas nogranare. Och dom anmälda testanläggen har grejor som inte jag tror skall bromsa direkt nåt roligt. Eller hålla tillbaks om tråkigt kommer heller..

Så du får svar så snart detta går att utprova... Men i MITT system är detta ingen hype. Detta är enbart den klara sanningen o inget annat..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/19 :  00:06:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Den
quote:
Posted - 2006/08/05 : 15:52:15
Startade jag denna tråden.. Då var jag utan Phille.. Nu har tiden gått och ett val har passerats.. Och phille har rest.. Provats. och här hemma spelats oräknerliga timmar..

NUUU måste jag ju lessnat...Hittat fel...tappat nyhetens behag... Ja allt detta som varenda hifi kille känner igen tror jag.
Man har "vant sig"...

Men men. Icke sa nicke.. Phille sitter där o flinar mig rakt i öronen... Och ännu varenda kväll så sitter Lena o jag o flinar som skolungar på första skoldansen... Och chockas över allt phille gör..

Jag törs påstå att detta nu inte är normalt. Detta är sinnessjukt helt enkelt.. Jag klarar inte av att knäcka denna gamla stärkare.. Den är helt enkelt unikare och unikare för varenda dag som går...

och ännu klarar jag inte av att koppla hjärncellerna till det man hör..

och det är bara så förbannat skoj....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2006/09/19 :  03:41:29  Show Profile Send vole a Private Message
Här sitter man kl. 02.30 och läser igenom en tråd som man har totalt missat och får ett bredare leenden ju mer man läser..

Jag kommer mycket väl ihåg en herre som hade en rätt "kaxig" hållning den 22 september förra året utanför Feagans (pub) i Malmö, dvs. lördags kvällen då de flesta lämnade mässan för en bit mat och öl.
Den kaxiga hållningen gestalta sig när vi kom att talas vid om just Silverline´s högtalare och dess förträfflighet ihop med just rör (varför vi kom in på just Silverline och rör, det kommer jag inte ihåg).

Jag vill dock inflika lite info från min sida innan jag går vidare.

Jag själv hade aldrig lyssnat på detta högtalar märke men ett intresse av dem hade skapats under en tids förkovrande i div. text både på nätet och press, vilket resulterade i att jag tog kontakt med både Silverline och återförsäljaren under senare delen av 2004. Jag ville få klarhet i om det stämmde som gick att utläsa i texterna, dvs. att dessa högtalare uppskattas något ofantligt(återgivning etc.) av folk som innehar just rörförstärkare, samt att försöka få till stånd att komma i kontakt med högtalarna själv.

För att göra en lång historia kort.
Denna sena lördagskvällen i september förra året var det en "kaxig" herre vid namn mayro (Tobbe) som sa;
- rörförstärkare är rent ut sagt skit och något sådant kommer inte innanför min dörr !!
Och jag frågade;
- varför tycker du det ?
mayro;
- ett mer färgat ljud får man leta efter..

(Samtalet utgick ifrån rörförstärkare ihop med Silverlines högtalare)

Nu är kanske inte ordvalen helt rätt återgivna, men det var åt det hållet..

Summa kardemumma är att jag tycker det är RIKTIGT skoj,att du mayro verkligen har fått till det som många åå åter många har beskrivit på bla. nätet gällande Silverline och rörförstärkare, dvs. näst in till det sagolika när det gäller kombinatio och återgivning av musik...

Jag kan inget annat än säga;
GRATTIS,GRATTIS !!!

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:55:09  Show Profile Send mayro a Private Message

Hmm..Minns nog denna lilla "diskution" då du påminner mig

men vole..."Phille" är inte "vilken rörstärkare som helst".. Kom hit en dag och stanna över en natt så vi kan sitta och lira en bunt..ja en megabunt musik.. Jag lovar dig dagen efter att du helt omvärderat allt du hört någonsin oavsett storlek eller pris eller akustiskt genomarbetat... Eller allt på samma gång.

Och du vet Vole att jag inte skulle skriva så här inför tusentals läsare om jag inte hade torrt på fötterna.. Och inte igen o igen o igen..Samt över så här lång tid...

begränsningar finns. Men dom är i parantes "larviga" att leva med i jämförelse med vad som phille fixar till..

Men för sjutton Vole.. Kom hit o sätt dig ner en kväll.. vid ca 23 på kvällen slår "någon" av "något".. Och då min vän.. Då händer det grejer..Innan låter det också bra..Men ändå händer nåt vid tidpunkten som gör det ännu mer tydligt alltihop..

Ja.. Lena o jag sitter faktiskt helt ärligt och bara skrattar till så där okontrolerat ÄN idag varenda gång vi lyssnar...

Och man skall komma ihåg att volymen är så låg så att man kan viska till varann sittande i soffans olika hörn och ÄNDÅ höra varenda liten ton... Och basen skakar bordet som väl vägar en 70-100 kg Och transparansen i ljudbilden är unikt olik allt jag hört förr...Men fan så mycket tystare samt ÄRLIGARE...Scenen är helt vidöppen..

Lena beskrev det så här. Det är som att se en bra dvd på filmduk med musik där man ser o hör o förstår allt som sker.. Fast helt utan bilden behövs...Säger det mesta..

Fast ärligt tror jag få som inte hört kan förstå hur o vad jag talar om här.....Därför är mina dörrar öppna för besök.. Lyssna o bedöm själv..sen vet man..

Och det gäller alla....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:56:50  Show Profile Send jonasz a Private Message
Mayro, kan du inte rita upp ett schema över den så vi kan bygga egna?

Phille åt folket liksom...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:00:24  Show Profile Send mayro a Private Message

DET övergår mina kunskaper rätt rejält kan man påstå..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:08:43  Show Profile Send vole a Private Message
Tobbe, jag ska se om jag kan få tid över nu under höstens gång för att ta mig upp till dig. Jag kanske rent av ska ta med mig mina rör prylar så "phille" kan få lite umgänge ..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:11:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Gör det.. Tror du får en hel del huvudbry sen Vole.. och testa andra rörgrejor vore kanonskoj...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/09/28 :  09:06:04  Show Profile Send poppen a Private Message
Hej Herr Bubbel !!

Fjös betyder ladugård på jämtsaka vad det har med Hi-Fi att gjöra vet jag inte.
Men Kossor och Hi- Fi har inget med varandra att gjöra i min Hi-Fi värd.

Även om Harda Ku Harda Gejt sjöng om et fjös i hakken Faan ha klöft deg då.

mvh Poppen

Del 2: Hej hela forumet inklusive Bubbel

Själv välkomnar jag Mayro till oss Rörfantaster.

Själv har jag en sentec m-30 med tillhötande passivt försteg. Transistor för steg låter inte bra med den.

12 W är tillräckligt om man har lättdrivna högtalare.

Om man bara vill spela 117 db och AC / DC då kan ju Dennon och Cerwin -Wega vara absoluta kombinationen.

Edited by - poppen on 2006/09/29 08:44:19
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:37:28  Show Profile Send jos a Private Message
Alltså... Jag brukar inte läsa din inlägg och än mindre kommentera men nu kunde jag inte låta bli... Blir så trött. Kan det inte vara så att du är LITE överentusiastisk i bland?? Det är inte första gången du prisar något udda som det mest fantastiska som någonsin producerats.

Är det inte en helt vanlig lågbudgetpryl som en Denver dvd för typ 300 spänn som du basunerar ut slår 100 ggr dyrare spelare så är det en antik röförstärkare på 12 watt...

Skulle tom våga slå vad om att det finns en hel drös med förstärkare för struntsummor som sopar banan med din Philips... Även i din anläggning.

Sorry för gnället men "jag måste skriva av mig lite.."

Edited by - jos on 2006/09/29 12:38:02
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:48:28  Show Profile Send Musse80 a Private Message
jos: Men mayro har väl inte skrivit att Denver-dvd:n sopar banan med 100 ggr dyrare cd-spelare? Däremot vet jag att han skrev något om att en Primare för runt 10k fick stryk. Vad gäller Philipsen har ju fler än mayro prisat den vid lyssning...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:57:25  Show Profile Send mayro a Private Message

Jos.

Vad jag säger o skriver behöver du inte tro ett ända ord på. Du är välkommen att bedömma själv exakt såsom alla är..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/09/29 :  15:55:34  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Men mayro har väl inte skrivit att Denver-dvd:n sopar banan med 100 ggr dyrare cd-spelare? Däremot vet jag att han skrev något om att en Primare för runt 10k fick stryk. Vad gäller Philipsen har ju fler än mayro prisat den vid lyssning...

Musse80: Ok om vi ska märka ord så... Det har gått att köpa en Denver för 300 spänn, eller hur? Ok, 100X300 är 30 000? Jag är GANSKA säker på att jag hört det knystats om att Denvern spöade en eller tom två spelare som kostar mer än 30k nya... Men skit samma, ni förstår vad jag menar. Jag kan ändra mitt inlägg och skriva 50ggr i stället kanske..?

Mayro: Ok, jag kanske tittar förbi och överbevisar en dag..

Edited by - jos on 2006/09/29 16:03:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:42:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Jos.
Du är välkommen...

Och angående Denver... Tänk att den blev en sådan långdängare i att samtalas om va så den kommer upp än idag efter snudd snart två år då den började skrivas om. Att DIY´as runt.. att ha skoj runt.. Ja jäklar.. Hoppas man finner fler sådana apparater va det lider som kan göra små "trolleritrix"...för attans va skoj vi hade med dessa apparater...För snudd inga pengar heller..tror ännu en del använder sina regelbundet. eller sina andra lätt moddade spelare som inspirerades av alla som deltog i denvermoddningarna..Det va kul..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:49:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag vet att det moddades i en del dyrare apparater pga av dessa Denver.

Det var många som fick inspiration, bla. jag, min Opera Consonance 2.2.mkIII, blev modifierad en hel del, filter opamp mm. mm.

Consonancen lever fortfarande , till belåtenhet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:53:50  Show Profile Send Merry a Private Message
Mayro, vilken Scorpions skiva är det du pratar om och på vilket vis är den elak?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/29 :  23:11:41  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Blir så trött. Kan det inte vara så att du är LITE överentusiastisk i bland?? Det är inte första gången du prisar något udda som det mest fantastiska som någonsin producerats.

Är det inte en helt vanlig lågbudgetpryl som en Denver dvd för typ 300 spänn som du basunerar ut slår 100 ggr dyrare spelare så är det en antik röförstärkare på 12 watt...

Skulle tom våga slå vad om att det finns en hel drös med förstärkare för struntsummor som sopar banan med din Philips... Även i din anläggning.

Sorry för gnället men "jag måste skriva av mig lite.."

Jag för min del läser helre glada, sprudlande inlägg som kanske felar 20%+ än deppiga, negativa inlägg som felar 20%-

Om man söker 100% sanning eller "lagomhet" skall man nog inte leta här, eller på något annat forum heller för den delen
Att vara kritisk och ifrågasättande är en självklarhet överallt i livet tycker jag, även här

Jag läser och skriver här för att det ger mig glädje, jag har KUL! Jag lär mige lite matnyttigt varje vecka. Att jag sedan inte stött på en enda otrevlig människa de gånger jag mött medlemmar i verkliga livet är ju inte fel

Så känner jag

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/09/29 :  23:32:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Till Herr poppen

quote:
Fjös betyder ladugård på jämtsaka vad det har med Hi-Fi att gjöra vet jag inte.

Där ser man vad dialekter kan ställa till det fjösigt för min del betyder det ungefär mesigt/mesig även litet/smått kan det betyda.

quote:
Harda Ku Harda Gejt sjöng om et fjös i hakken Faan ha klöft deg då.

Detta får du allt översätta även om jag kan gissa mig till ett par ord, skånska och jämtska är ju inte precis lika

Det blev visst lite OT men over and out.

Kul Mayro att du känner så här fortfarande jag var lite orolig ett tag att du skulle skynda vidare i apparatdjunglen får väl titta upp en dag med lite vinyl och försöka frälsa dig med det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/29 :  23:50:34  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Kul Mayro att du känner så här fortfarande jag var lite orolig ett tag att du skulle skynda vidare i apparatdjunglen får väl titta upp en dag med lite vinyl och försöka frälsa dig med det.

Byta sällan.. Jag har aldrig hört en stärkare ens i närheten av phille TROTTS philles brister i effekt...Inte ens i närheten...och jag menar aldrig någonsin någonstans..och detta förstärks ännu varenda gång ström omvandlas till musik här i mitt system..

men allt har man ju inte hört än tyvärr. tex vinyl via phille...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000