HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bredband?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/08/05 :  10:09:44  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Funderar på att bygga tre högtalare till frontar till min hemmabio och jag undrar lite om bredbandselement i allmänhet och Jordan JX92S (hifi-kit har elementet) i synnerhet.
Ska man porta eller ha en sluten låda. Ska ha ett Theil-element som baselement och jag undrar hur och var man ska dela??

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/08/05 :  10:14:28  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Har tre MD Mingus 1 lådor som jag tänkte bygga på. Jag kan skapa en övre kavitet på ca 4 liter till bredbandselementet och ca 16 liter till baselementet.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:42:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu vet jag ingenting om Jordanelementen, men efter ganska djupgående prover med mina Fostexelement kom jag fram till att det behövdes basreflex för att det inte skulle låta transistorradio.
Någon djupbas blev det inte i något av fallen, men med slutna lådor försvann även midbasen vilket urholkade ljudet totalt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:10:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför inte följa Jordans instruktioner:
"3 litre IB enclosure
The smallest 'full range' system using the JX92S. A closed box, 15cm sides all round, constructed of 18mm MDF and completely filled with acoustic wadding is all that is required to make an excellent stand-alone mini monitor. It will provide a remarkably balanced sound and can be either free-standing or wall mounted.

Where a full bass extension is required the 3 litre system should be augumented by a matching, passive bass system using a first order roll off centred at 112Hz (e.g. a series 9mH inductor). The JX92S system should continue to handle the full frequency rang, with no bass roll off circuit required."

http://www.ejjordan.co.uk/systems/jx92_system.html

Jag har hört nåt liknande nedersta förslaget också, det lät ganska bra. (Misstänker att du vet vilka jag menar...)

Se även: http://www.ejjordan.co.uk/diy/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/07 :  07:05:45  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag tycker att 3-literslådan är för liten, låter aningen ansträngd, reckommenderar en större låda, runt det dubbla. Enda fördelen som jag ser det med sluten 3-liter jämfört med en större låda är att konutslagen är mer dämpade i den lilla lådan så man når högre spl om man kör den fullregister. Har du möjlighet att dela aktivt får du bättre resultat. 6 literslåda, delat straxt under 100-hz 2:a ordningen och sen din Theil element delat 4:e vid samma frekvens kommer fungera bra. Glöm inte att Jordanelemenet ska lyssnas 15-30 grader off-axis (rejäl toe-in), on-axis har den för mycket energi i diskanten.

/Jesper
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:44:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spana runt lite i tyska högtalartidningarna Klang&Ton resp HobbyHiFi. Man har byggt en hel del med Jordans element. Undras om jag inte sett något i AudioXpress också.
Tyskarna är duktiga och mycket kreativa.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:59:51  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Tack så mycket för tipsen. Borde i.o.f.s. kunnat kollat på Jordans hemsida själv men nu har jag lårt mig det.
Kommer att driva dessa lådor med Rotels RMB-966 eller RMB-1066. Dom är ju sex-kanalare och då kan jag kanske driva ett element per kanal om jag kan lösa signalproblemet. Har en H/K AVR-430 och en DVD-22:a. Mina sidohögtalare blir Mirage Omnistand 250 och Mirage Omnisat V2.
Min REL R-305 får bilda basunderlaget....

Kanske återkommer jag en tråd med bilder när jag bygger...

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/08/09 21:02:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000