HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Urladdningsmotstånd, behövs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/04 :  22:45:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
2 st e-lyter på 15000 uF styck..., kommer belastas med ca. 65 Volt....

Behövs sk. bleeders ??? dvs. motstånd över polerna som tömmer dessa när de ej används...???

Hur stora torde de vara dvs. ohm och watt samt typ..??

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:35:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade monterat ett 10kohm 3W motstånd över varje, de 6,5mA som "slösas bort" och omvandlas till 0,422W värme kan vara ett bra byte för att slippa otäcka händelser om man är där och mekar när apparaten nyligen varit påslagen.
Det är så lätt att slinta med mätprobar och skruvmejslar och en 15000uF konding uppladdad till 65V innehåller en hel del energi.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/06 :  10:27:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det har jag gjort nu....fast jag hade 10W som låg, så det blev såna... Tack!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/06 :  10:37:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bra att frågan togs upp...sånadär "perifiera" funktioner är ju lätt att glömma bort då man bygger...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:12:42  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jag tog också det säkra före det osäkra och offrade lite kräm på mina potentiella dödsmaskiner till 68.000uF doningar.
Det som elfa hade, som passade bolt-on var 10Kohm fast 13W - PYR 7511 - art# 67-683-29 - tyckte det lät lite väl mycket och med facit på hand så är det kanske det, men det var det minsta som fanns "färdiganpassat" just för PEH 200 - är det att elda för kråkorna?

Har funderat på att ta bort och testa utan, men hällre både hängslor och livrem än... arslet uppbrunnet

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

bambam
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:59:59  Show Profile Send bambam a Private Message
Elda för kråkorna?
Har du glömt elläran?
Ditt 13W motstånd klarar av att "bleeda" en högre spänning utan
att överskrida sin effekt tålighet, men kommer inte att förbruka mera eneri.

- B
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/08/18 :  09:05:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bleeder behövs bara om man vill snabba upp urladdningen, inte annars. Det finns dock undantag när man till exempel har ADC's med dubbel matning (kan råka ut för "latch-up") eller processorer som inte resetar sig ordentligt.

Tar urladdningen mer än en minut så skulle jag nog peta dit nåt. Ett sätt att slippa att elda för kråkorna är att koppla in ett urladdningsmotstånd endast vid späningsbortfall. Då kan man via relä, transistor etc. koppla in ett grövre motstånd och på så sätt få en hygglig snabb urladdning trots bautakondingar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/08/18 09:05:46
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:16:45  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Rela på egen likriktardiod och liten konding före förstärkarens likriktarbrygga.
NC-kontakterna över kondingarna i serie med glödlampa(-or) kan ju vara snyggt.
-Varje gång man stänger av lyser det upp genom ventilationshålen tills faran är över.

Bleedermotstånd är väl förresten närmast ett måste om man seriekopplar kondingar?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:51:08  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
För min del är det paralellkopplat, men jo jag vill nog ha dom där, "ifall att" man skulle råka fippla ner en skruvmejsel och kortsluta av någon dunkel anledning.

Elläran föll nog bort för min del, måste ha varit under några av de 2000+ timmar jag hade i frånvaro i gymnasiet... möjligen

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000