| Author |
Topic  |
|
|
Yps
Member

180 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 13:19:40
|
Någon som kan rekommendera någon bra mätare för att kalibrera högtalarna i en fler-kanal anläggning? Och var man kan köpa dom isåfall.
Mvh Magnus |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 13:52:41
|
quote: Originally posted by Yps
Någon som kan rekommendera någon bra mätare för att kalibrera högtalarna i en fler-kanal anläggning? Och var man kan köpa dom isåfall.
Mvh Magnus
Bra är Rion, Norsonic, Larson &Davis, Brüel & Kjaer, och några få till. Minst Typ 2 bör den vara för att ha spårbar noggrannhet. Typ 1 har ännu högre noggrannhet. Ljudnivåmätare för tusenlappen är leksaker, men duger för ditt ändamål.
Tyvärr räcker det inte alltid att kalibrera med en ljudnivåmätare.
Exemplet är fallet om ena högtalaren är närmare en reflekterande väggyta. Mikrofonen registrerar då en högre ljudnivå, och du sänker nivån på förstärkaren. Men hörseln kan skilja på reflexer i olika tidsögonblick (lite beroende på hur tidigt i tiden de kommer) och hörselmässigt kommer då den kanalen har för svag nivå. Man kan då använda sig av en voltmeter också för att kolla att nivån är samma på höger och vänster (jag förutsätter att du har allt symmetriskt uppställt). Spela upp en sinuston förslagsvis.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Yps
Member

180 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 15:04:06
|
Ok, intressant, stora problemet är för mig att kalibrera centern, som har ett annat slutsteg än vad front-högtalarna har, så den spelar "högre" om jag inte drar ner på volymnen på den.
//Magnus |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 15:13:57
|
quote: Originally posted by Yps
Ok, intressant, stora problemet är för mig att kalibrera centern, som har ett annat slutsteg än vad front-högtalarna har, så den spelar "högre" om jag inte drar ner på volymnen på den.
//Magnus
Det brukar bli ganska bra precision om du använder hörseln och den inbyggda brusgeneratorn. Dessutom kan man ju justera efter tycke och smak eftersom många filmer har sluddigt tal, då kan man höja centern något.
/Johan |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 16:43:14
|
| Radio Shack i USA har en bra analog mätare får några hundra lappar. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 21:43:48
|
| Bestsound säljer Radioshacks SPL för ca 800 kr inkl frakt (hela Sverige). |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 22:01:32
|
| Billigare att köpa direkt från USA om det inte är den digitala varianten? |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 09:26:12
|
quote: Originally posted by Alexi
Radio Shack i USA har en bra analog mätare får några hundra lappar.
Den är billig men inte bra, dvs den har ingen hög noggrannhet och uppfyller heller inte IEC 651. Men som i detta fall duger den. En fördel är att den har både db(A) och dB(C), har jag för mig.
Andra billiga ljudnivåmätare:
* Clas Ohlson, 695 kr. Har bara dB(A), troligen.
* Elfa TES 1350, 76-595-01, ska klara IEC 651 typ 2 (den lite enklare klassen), 2556 kr + moms. Mäter ned till 35 dB. Finns dB(A) och dB(C). Finns nog fast och slow också, men anges lite rörigt i Elfas produktbeskrivning. Ingen supermätare, men OK.
Nokia mobiltelefon, finns två modeller:
* 6250, på utgående. Mycket stryktålig, kan slängas i marken, stor, ljudnivåmätare med följande prestanda enligt Nokia: "Ljudnivåmätare för mätning av omgivningsbuller (OBS: På grund av begränsningar inom mobiltelefonteknologin kan denna funktion inte ersätta en professionell dB-mätare)".
eller
* Kommande modell xxxx, en ny lite stryktåligare modell för den sportige. Hittar den inte på Nokias hemsida. Ska ha ljudnivåmätare. Någon annan som vet vad den heter?
Hälsningar Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 11:01:03
|
Japp Radio Shack mätarn har både dB(A), dB(B), fast och slow. Den har även möjlighet till extern mic, för större nogranhet och finns mods som gör den mer frekvensrak, jag betalade ca 300kr för min i USA. Nokia 5210 har dB mätare men den är värdelös. Nya 5000, ska också ha det tror jag. |
 |
|
|
bmwpower
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 11:41:17
|
| Finns en kille på minhembio.com och dvdforum.nu som säljer radio shak för typ 450kr inkl frakt har själv köpt en och den fyller sin funktion |
 |
|
| |
Topic  |
|