HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Åsikter och tips om HDCD önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/04 :  09:44:14  Show Profile Send Stickan a Private Message
Som rubriken säger, vill gärna höra era åsikter om HDCD och var de går att få tag i.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/04 :  09:57:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51396
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=35358
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=16403

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/04 :  12:30:08  Show Profile Send Stickan a Private Message
Tack så mycket Ayn!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/04 :  18:29:06  Show Profile Send StefanL a Private Message
Är inte HDCD ganska så förlagt idag? Det var bra när det introducerades, men nu känns det inte lika angeläget. Enligt mig då.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/04 :  18:41:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Är inte HDCD ganska så förlagt idag? Det var bra när det introducerades, men nu känns det inte lika angeläget. Enligt mig då.

Jadu, det har ju inte direkt blivit sämre med tiden! Däremot är det väl inte direkt på ropet numera. Men det var det väl aldrig heller egentligen, utan mer lite rolig bonus?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/08/05 :  23:08:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag tycker om HDCD plattor fast jag inte har HDCD!
Tycker att dom plattorna ofta låter braaa. Tror att dom lagt mer omsorg om ljudet överlag på dessa skivor eftersom dom lagt till HDCD


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:39:47  Show Profile Send Stickan a Private Message
Just nu spinner "Favourites 1990-2005" med Nils Lofgren i Denonen.
Står inget om HDCD någonstans men HDCD-lampan lyser så då är det väl en HDCD-skiva.
Är ju inte lätt att hitta HDCD-skivor när det inte står någonstans! Lite konstigt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:13:24  Show Profile Send benekm a Private Message
Eftersom det oftast inte står på skivan om den är HDCD eller inte, har Thomas Bergman skapat en databas där man kan söka efter HDCD skivor eller lägga in skivor som man har upptäckt är HDCD kodade.

Sidan finns på länken http://www.hifimusic.se/hdcd/index.php och heter HDCD katalogen.

mvh
//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/08 :  09:59:01  Show Profile Send Stickan a Private Message
Suveränt benekm!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/10 :  05:47:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
En av mina HDCD-favoriter är Boz Scaggs, "Dig". Riktigt bra rock med jazz-influenser.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/10 :  05:47:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Glömde skriva att ljudet är det fetaste jag någonsin hört...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:20:14  Show Profile Send StefanL a Private Message
Men inte bättre heller väl? Det är ju samma format som innan (eller har det kanske uppdaterats? Ingen aning)
Visst är det roligt ifall man får tag på en bra skiva med HDCD, men där finns ju andra format som låter bättre än HDCD och inte kräver någon form av filter/kompabilitet från CD:n.

Tex XRCD 2 som jag själv tycker är väldigt välupplöst.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:40:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men inte bättre heller väl? Det är ju samma format som innan (eller har det kanske uppdaterats? Ingen aning)

Bättre än vad? HDCD har inte förändrats sen start, nej...
quote:
Visst är det roligt ifall man får tag på en bra skiva med HDCD, men där finns ju andra format som låter bättre än HDCD och inte kräver någon form av filter/kompabilitet från CD:n.

Tex XRCD 2 som jag själv tycker är väldigt välupplöst.

Mja, du blandar ihop lite begrepp tror jag. XRCD (2) är såvitt jag vet inget eget format (i så fall HADE det behövts annan hårdvara) utan snarare en benämning på skivor där vissa speciella krav har ställts på inspelningskvalitet och -teknik.

Att skivor är HDCD brukar vara ett tecken på lite samma sak - om man brytt sig tillräckligt om ljudet för att fixa till en HDCD har man nog brytt sig mycket om inspelningskvalitén också. MEN, HDCD skiljer sig ändå från t.ex. XRCD i och med att det rent formatmässigt är något annat än en vanlig CD.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/11 :  20:22:43  Show Profile Send StefanL a Private Message
Ayn: Ok, skulle kanske inte skrivit format, annan teknik då


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:18:57  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
HDCD ger en mkt bättre ljudupplevelse än vanliga CD-skivor (med rätt utrustning förstås) men skivorna kostar inte mer för det. Kan det bli bättre? SACD och DVD-Audio-skivor kostar skjortan och ger visserligen en högre upplösning, men ljudkvaliteten behöver inte bli bättre för det beroende på att det ändå är en simpel inspelning från början.
Jag har ett bra exempel på detta; Dire Straits SACD-Hybrid "Brothers In Arms" har även ett HDCD-spår, och detta låter bättre än SACD-spåret. Jämförelsen haltar lite eftersom jag spelar på olika spelare (CD:Onkyo DX-7555, SACD Yamaha DVD-S657). Om jag enbart använder Yamahan så låter dock SACD-spåret bättre än HDCD-spåret...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:14:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
Så hittade jag en HDCD-skiva till i samlingen!
Py Bäckman Dan Hylander Raj Montana Band-Hits. En av mina favoritskivor med låtar från 80-97, en del nyinspelningar.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/20 :  12:29:35  Show Profile Send Stickan a Private Message
Spelar just nu 18 tracks-Springsteen som är HDCD. Det sägs att ljudminnet är kort men nog tycker jag att det låter bättre nu när jag har en HDCD-spelare.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/09/01 :  01:41:24  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Håller helt med Audiovector: Formatet, eller vad som nu betecknas "nånting+D" är underordnat innehållet, helt och hållet...

Men håller det här?

Uselt material+usel teknik=usel platta
Bra material+usel teknik=irriterande usel platta som man älskar...
Bra material+bra teknik=början till fördärvet--det e då man går ner sig i apparat-träsket...

Zory
Polen
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/06 :  12:34:16  Show Profile Send Stickan a Private Message
Tre HDCD-skivor till köpta:
Steve Earl-El Corazon
Mark Knopfler:Golden heart
Mark Knopfler:Saling to Philadelphia.

to apeiron:Din teori håller väl någotsånär. Är nog lika stor möjlighet att gå ner sig i apparatträsket även utan alla dessa multiformats-spelare.

Nu sitter jag med en HDCD-kompatibel spelare och är nöjd med vad den presterar, både till cd och HDCD.

Kommer inte att byta spelare på många år om den inte lägger av förstås.
Däremot kan man ju modifiera för skitpengar och få ett stort ljudlyft av detta enligt ett antal trådar här på forumet.





Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/09/06 18:22:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000