Author |
Topic |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 09:44:14
|
Som rubriken säger, vill gärna höra era åsikter om HDCD och var de går att få tag i. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 12:30:08
|
Tack så mycket Ayn! |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 18:29:06
|
Är inte HDCD ganska så förlagt idag? Det var bra när det introducerades, men nu känns det inte lika angeläget. Enligt mig då. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 18:41:00
|
quote: Är inte HDCD ganska så förlagt idag? Det var bra när det introducerades, men nu känns det inte lika angeläget. Enligt mig då.
Jadu, det har ju inte direkt blivit sämre med tiden! Däremot är det väl inte direkt på ropet numera. Men det var det väl aldrig heller egentligen, utan mer lite rolig bonus? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/08/05 : 23:08:16
|
Jag tycker om HDCD plattor fast jag inte har HDCD! Tycker att dom plattorna ofta låter braaa. Tror att dom lagt mer omsorg om ljudet överlag på dessa skivor eftersom dom lagt till HDCD |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/07 : 22:39:47
|
Just nu spinner "Favourites 1990-2005" med Nils Lofgren i Denonen. Står inget om HDCD någonstans men HDCD-lampan lyser så då är det väl en HDCD-skiva. Är ju inte lätt att hitta HDCD-skivor när det inte står någonstans! Lite konstigt. |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 09:13:24
|
Eftersom det oftast inte står på skivan om den är HDCD eller inte, har Thomas Bergman skapat en databas där man kan söka efter HDCD skivor eller lägga in skivor som man har upptäckt är HDCD kodade.
Sidan finns på länken http://www.hifimusic.se/hdcd/index.php och heter HDCD katalogen.
mvh //Benke |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 09:59:01
|
Suveränt benekm!! |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 05:47:24
|
En av mina HDCD-favoriter är Boz Scaggs, "Dig". Riktigt bra rock med jazz-influenser. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 05:47:50
|
Glömde skriva att ljudet är det fetaste jag någonsin hört... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 12:20:14
|
Men inte bättre heller väl? Det är ju samma format som innan (eller har det kanske uppdaterats? Ingen aning) Visst är det roligt ifall man får tag på en bra skiva med HDCD, men där finns ju andra format som låter bättre än HDCD och inte kräver någon form av filter/kompabilitet från CD:n.
Tex XRCD 2 som jag själv tycker är väldigt välupplöst. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 22:40:31
|
quote: Men inte bättre heller väl? Det är ju samma format som innan (eller har det kanske uppdaterats? Ingen aning)
Bättre än vad? HDCD har inte förändrats sen start, nej...
quote: Visst är det roligt ifall man får tag på en bra skiva med HDCD, men där finns ju andra format som låter bättre än HDCD och inte kräver någon form av filter/kompabilitet från CD:n.
Tex XRCD 2 som jag själv tycker är väldigt välupplöst.
Mja, du blandar ihop lite begrepp tror jag. XRCD (2) är såvitt jag vet inget eget format (i så fall HADE det behövts annan hårdvara) utan snarare en benämning på skivor där vissa speciella krav har ställts på inspelningskvalitet och -teknik.
Att skivor är HDCD brukar vara ett tecken på lite samma sak - om man brytt sig tillräckligt om ljudet för att fixa till en HDCD har man nog brytt sig mycket om inspelningskvalitén också. MEN, HDCD skiljer sig ändå från t.ex. XRCD i och med att det rent formatmässigt är något annat än en vanlig CD. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/11 : 20:22:43
|
Ayn: Ok, skulle kanske inte skrivit format, annan teknik då |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/08/12 : 10:18:57
|
HDCD ger en mkt bättre ljudupplevelse än vanliga CD-skivor (med rätt utrustning förstås) men skivorna kostar inte mer för det. Kan det bli bättre? SACD och DVD-Audio-skivor kostar skjortan och ger visserligen en högre upplösning, men ljudkvaliteten behöver inte bli bättre för det beroende på att det ändå är en simpel inspelning från början. Jag har ett bra exempel på detta; Dire Straits SACD-Hybrid "Brothers In Arms" har även ett HDCD-spår, och detta låter bättre än SACD-spåret. Jämförelsen haltar lite eftersom jag spelar på olika spelare (CD:Onkyo DX-7555, SACD Yamaha DVD-S657). Om jag enbart använder Yamahan så låter dock SACD-spåret bättre än HDCD-spåret... |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/12 : 18:14:50
|
Så hittade jag en HDCD-skiva till i samlingen! Py Bäckman Dan Hylander Raj Montana Band-Hits. En av mina favoritskivor med låtar från 80-97, en del nyinspelningar.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 12:29:35
|
Spelar just nu 18 tracks-Springsteen som är HDCD. Det sägs att ljudminnet är kort men nog tycker jag att det låter bättre nu när jag har en HDCD-spelare. |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 01:41:24
|
Håller helt med Audiovector: Formatet, eller vad som nu betecknas "nånting+D" är underordnat innehållet, helt och hållet...
Men håller det här?
Uselt material+usel teknik=usel platta Bra material+usel teknik=irriterande usel platta som man älskar... Bra material+bra teknik=början till fördärvet--det e då man går ner sig i apparat-träsket... |
Zory Polen
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/09/06 : 12:34:16
|
Tre HDCD-skivor till köpta: Steve Earl-El Corazon Mark Knopfler:Golden heart Mark Knopfler:Saling to Philadelphia.
to apeiron:Din teori håller väl någotsånär. Är nog lika stor möjlighet att gå ner sig i apparatträsket även utan alla dessa multiformats-spelare.
Nu sitter jag med en HDCD-kompatibel spelare och är nöjd med vad den presterar, både till cd och HDCD.
Kommer inte att byta spelare på många år om den inte lägger av förstås. Däremot kan man ju modifiera för skitpengar och få ett stort ljudlyft av detta enligt ett antal trådar här på forumet.
|
Edited by - Stickan on 2006/09/06 18:22:08 |
|
|
|
Topic |
|