HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Koppla flera element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:34:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


jamen.. om man paralell så blir det juh 300 watt, NEJ
det blir 150.. nej?

asch, jag blandar ihop.

ALEXI, hur tar NN reda på termisk effekt?
jag kanske ska maila tillverkaren John Meyer,
vad ska jag fråga efter, vad är intressant*?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:35:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

då blir det 240cm högt, och man måste sitta ca 4 meter ifrån
för att det skall uppföra sig korrekt - ?? ellerhur??

två st va själva idén från början.


quote:
Originally posted by Alexi

Okej så max är 150W/st då når du nästan målet med två stycken.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:38:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jodå två parallelt ska ta 300w.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:44:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ett annat alternativ är ju att köra med mindre ribbons som Raven R2/R3, ESg 1 el. 3, Stage Accompany SA8535, ESS AMT-1. Eller många billigare.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:48:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NEJ, det är inte ett alternativ

quote:
Originally posted by Alexi

Ett annat alternativ är ju att köra med mindre ribbons som Raven R2/R3, ESg 1 el. 3, Stage Accompany SA8535, ESS AMT-1. Eller många billigare.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:50:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


NEJ, det är inte ett alternativ



Det är många alternativ!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:53:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


NEJ det är det INTE!
Newform är BÄST, inga KOMPLEX!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:29:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ska du ha två R45, måste du ju ha fler basar igen.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:36:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

SLUTA!


nej nu känns livet misserabelt, nu åker jag hem..
kanske ska köpa ett rep på vägen hem. ..

nej en EN ribbon räcker för mig.

titta;
http://www.abelard.org/hear/hear.htm#how-loud

quote:
Originally posted by Alexi

Ska du ha två R45, måste du ju ha fler basar igen.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:50:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
En flygel lär obesvärat komma över 110dB i anslagen! I verkligheten alltså. Ett trumset lär kunna prestera lite mer precis som en normal symfoniorkester...120dB med låg dist som en peaknivå är inte helt orimligt. Tycker jag. J.Persson tycker nog inte mycket annorlunda, eller?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:26:53  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

En flygel lär obesvärat komma över 110dB i anslagen! I verkligheten alltså. Ett trumset lär kunna prestera lite mer precis som en normal symfoniorkester...120dB med låg dist som en peaknivå är inte helt orimligt. Tycker jag. J.Persson tycker nog inte mycket annorlunda, eller?




Hehe,

visst är det så! Att högtalaren börjar dumma sig innan man nått "real-life" ljudnivå duger ju inte. Alltså bör man klara en sisådär 120-130 dB i topparna i de flesta normala fall!

Skämt åsido. Jag tror att det här med ljudtrycksförmåga i high-end system är undevärderat. Jag är personligen övertygad om att dynamikförmågan är helt central för att åstadkomma en realistisk musikupplevelse. Av detta skäl är det för mig obegripligt med alla dessa små "monitorer" med en 6,5"...

Det finns också en ganska stor kategori högtalare som kan spela halvhögt (>110 dB) vilket inkluderar skrotet jag har nu, men de protesterar milt. Vilket gör att man blir påmind om att det är högtalare man lyssnar på...

Alltså:

  • Hög känslighet!

  • Hög effekt!
  • Hög effekttålighet!




Nagref: har ännu större system på ritbordet...


Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/15 :  09:58:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson
Nagref: har ännu större system på ritbordet...



Spännande!! Berätta gärna i ett mail så läser jag det när jag kommer hem.

OT: Vi kunde inte lyssna på 'apparaten' på det stora systemet utan fick nöja oss med en enklare lyssning via ett par pi120...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/15 :  10:00:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


ingen idé att ni är hemlighetsfulla här
det kommer fram för eller senare!

seså

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/15 :  10:21:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Förvisso NN men innan man vet att saker och ting fungerar som de ska så kan man ju vara lite tyst (och kanske därigenom skapa lite mystik) speciellt om det skulle gå åt skogen så man slipper skämmas för det...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion

Edited by - Nagref on 2002/11/15 10:22:00
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/15 :  11:23:29  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Förvisso NN men innan man vet att saker och ting fungerar som de ska så kan man ju vara lite tyst (och kanske därigenom skapa lite mystik) speciellt om det skulle gå åt skogen så man slipper skämmas för det...



Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag gillar dessutom att skapa rykten om jättestora monsterhögtalarsystem som sopar banan med allting, ha ha!

(Självförnekelse? Jag? Nänä! )


Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/15 :  11:39:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Är vi inte här för att lära oss?
Och hur lär vi oss bätre en genom andras tips och även misslyckanden.
Dela med er av både framgång och misslyckanden tycker jag.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/15 :  12:23:21  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Är vi inte här för att lära oss?
Och hur lär vi oss bätre en genom andras tips och även misslyckanden.
Dela med er av både framgång och misslyckanden tycker jag.



Återkommer i frågan, längre fram. Men det dröjer ett tag.


Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/15 :  13:55:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det finns också en ganska stor kategori högtalare som kan spela halvhögt (>110 dB) vilket inkluderar skrotet jag har nu"

Vad är det för slags skrot, om man får fråga?
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/15 :  14:18:15  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"Det finns också en ganska stor kategori högtalare som kan spela halvhögt (>110 dB) vilket inkluderar skrotet jag har nu"

Vad är det för slags skrot, om man får fråga?



Dali 450. De kan inte spela högt i basen alls, men de är lättdrivna och förvånansvärt dynamiska, åtminstone med tanke på priset. Jag har haft dem sedan 1994!

Dali själva anger maxnivån till 112 dB. Det uppges inte om det avses par eller ensam högtalare. Känsligheten uppges till 91 dB. Rekommenderad förstärkareffekt 200 W (i 4 ohm, antar jag utan att veta...).

Jag har fått åtskilliga människor att tappa hakan genom att dra på så mycket jag vågar. Det skakar i väggarna och vissa basljud känns i bröstkorgen.


Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/16 :  00:23:46  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Varför i helskotta måste ni så abrupt upp i 120 dB (A)? Det är ju knappast nyttigt varken för era öron eller för de flesta högtalarelement. En annan satte sig i en bil en gång... där det spelades med 2 st Fosgate 12:or.. dB mätaren visade 140 dB! Kan lova att det inte kändes speciellt skönt... Och så var det rätt svårt att andas... Eller svårt och svårt, lungorna styrdes av takten på basen... ungefär som en respirator. Öronen kändes inte som vanliga först efter en vecka eller så. Knappast att rekomendera.

Men nu antar jag att denna array inte endast är menad för att spela absurt högt? (med tanke på de högtalarelement som ni diskuterar) För annars är det la bara att börja räkna på de stående vågor som ni får i rummet. Placera högtalarna så att vågen interferrerar maximalt vid lyssningsposition (gäller dock endast för den frekvens man beräknar "vågtoppen" för).

Annars kan ju alltid basarna regleras av en "servo"... Ganska enkel princip egentligen där en accelerometer som fäst på elementet ger en signal till en regulator som reglerar elementets konutslag för, ja egentligen vad man vill men oftast för, maximal slaglängd. Utan att tvinga membranet att flytta talspolen utanför dess "linjära" arbetsområde. På så sett får man ut maximal "konvandring" utan att, med viss osanning, riskera att få ett havererat baselement. Ser man till detta rent reglerteknisk så är det iof kanske inte helt enkelt att sätta upp en överföringsfunktion för konstruktionen (då menar jag element + låda) eftersom högtalarelementet är en skapligt olinjär komponent, om vi ser till impedansen. Men då bör tilläggas att undertecknad inte heller betraktar resistorer som direkt linjära komponenter (när man jobbar i HFområde)...

(Tack Nagref för informationen om LTS högtalarna)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/16 :  03:37:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Wolfie, det är väldigt långt mellan 120dB och 140dB, det går inte att jämföra om vi tar en högtalare med en känslighet på 100dB så behöver den 100W för att nå 120dB men den behöver 10'000W för att nå 140dB!!!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000