HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge med 808...!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/08/01 :  23:25:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Go afton!

För en tid sedan köpte jag ett mycket udda rör:
http://frank.pocnet.net/sheets/049/8/808.pdf

Rent elektriskt är det ungefär jämförbart med 811A, som jag bekantade mig med för något år sen. Det som lockar med 808 är det minst sagt unika utseendet:
http://www.uli.de/tubes/808.htm

Det verkar som att jag har några fler exemplar på ingående, så det känns som att det är dags att börja smida lite planer på hur man ska få ljud ur skönheterna.
Som man kan se i databladet handlar om en direktupphettad triod som klarar 50W anodförlust, so far so good.
Det som är lite knepigt med 808 är att de kräver positiv gallerförspänning och drar följaktligen ström på gallret, de måste alltså drivas med effekt till skillnad från mer normala rör som i princip är spänningsstyrda.

Enligt kurvorna och det enda schema ( http://www2u.biglobe.ne.jp/~tossie/808TD-E.html ) jag hittat ska gallerförspänningen ligga på runt +35-40V och jag antar att signalen då ska variera mellan 0 och ca. +80V. Under 0V verkar det inte finnas mycket att hämta pga rörets höga förstärkningsfaktor.

Arbetsprincipen (klass A2) är jag bekant med sedan mina experiment med 811A, den gången använde jag katodföljare baserade på EL86 till att driva gallren men nu är jag sugen på något lite roligare.

IIT, Inverting Interstage Transformer, är ett begrepp som förmodligen gått de flesta förbi. Det handlar om att man driver A2-rör med en inverterande interstagetrafo och låter slutrörets gallerström helt eller delvis balansera bort likströmsmagnetiseringen i transformatorkärnan.
Gallret drar alltså en statisk ström i storleksordningen 20-30mA på tomgång, vid peakar närmare 100mA.
Kör man IT´n icke-inverterande så adderas denna ström till drivrörets anodström och man måste då kompensera med större kärna och större luftgap.
Problemet med att fasvända signalen i trafon är att frekvensgången i densamma påverkas till det sämre, och påverkan blir större ju närmare 1:1 lindningsförhållandet är.

Det här låter ju vansinnigt krångligt så varför ens bry sig, en liten mosfetföljare skulle ju faktiskt driva gallret utan några som helst problem och utan problem med frekvensgång och liknande.
(Det får bli min plan B)
Saken är den att jag har ett par LL1671 interstagetrafos liggande, med luftgap anpassade för 50mA. Dessa trafos har lindningsmönstret 2+2:1+1+1+1, det bör alltså gå att koppla dem 1:1 , 2:1 och 4:1.

1:1 är som sagt inte så lyckat om man ska använda trafon inverterat, men 2:1 eller rentav 4:1 kan vara värt ett försök faktiskt.
Luftgapet tillåter ganska kraftiga drivrör, jag tänker i termer som 807, 6AV5GA eller 6C19.
Med en omsättning på 4:1 (störst chans att få bra frekvensomfång och dessutom lägst drivimpedans) krävs att drivröret kan svinga minst 160V peak, det går alltså inte med vilket skit som helst...

Det här med drivningen kommer att kräva en del experimenterande, får jag inte till det på annat vis så får det som sagt bli en Mosfetföljare men det skulle kännas mer genuint med trafokoppling.

En matning på ca. 400V 250mA är enkelt att svänga ihop, och sen blir det att lätta på plånboken like och skafa ett par hyfsat tilltagna utgångsjärn på 3-5kohm som klarar 10-12W fullrange.

Matningen till glöden är en annan femma, glödtrådarna ska ha 7,5V 4A per kanal och med tanke på förstärkningsfaktorn är det väl meningslöst att försöka komma undan med växelströmsglöd.
Till 811:orna gjorde jag en lösning med 8,5V-trafos och LCLC-filtrering baserad på 1,1mH järnkärnedrosslar och ett antal 27000uF kondingar. Den här gången funderar jag på CLC-filtrering med 7V trafo följt av likadana kondingar och drosslar (surpluskomponenter som jag har liggande).
Ett NTC-motstånd som mjukstart vore kanske en god idé också, det handlar om gamla sällsynta rör med extremt känsliga glödtrådar så det skulle kännas onödigt att plåga livet ur dem med höga startströmmar om det kan undvikas.

Tja, nu har jag presenterat idén utan att för den sakens skulle komma med några storslagna löften om vilket magnifikt projekt jag tänker ro i hamn. Som sagt handlar det mest om en vilja att bygga någonting med dessa högst spektakulära rör bara för utseendets skull, och blir det över huvud taget av så måste jag ju designa ett chassi som gör glasbubblorna rättvisa.
Inte det lättaste känns det som, så här fina rör kräver ädelträ och högglanspolerad koppar eller något i den stilen.
Mattsvart aluminiumplåt vore hur som helst helt fel...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/02 :  00:40:29  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Härligt :)

Tack för förklaringen av vad en IIT gör!

Sånt där NTC-motstånd behöver jag nog lära mig hur det funkar också. Planerar LC-filter med jättekondensator som drar en miljon ampere vid uppstart, så jag tänkte sätta ett sånt på primären.

Om drivrör och mellantrafo inte räcker till kan du ju alltid driva trafon med mosfet-CCS-laddat mu ..my?-utgången, så det finns nog hopp.

Röret liknar nåt TL-25 eller vad det heter, som prisas av "The Dowdy Lama" och han Electronluv-pojken...
Det kanske kunde matcha som drivrör! =)
Jag kliar mig bara i huvet över rör som det inte finns några Ia/Ua-diagram till, att rita linjer på.

Härligt projekt! :D

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/02 :  00:43:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Drivröret: tja, varför inte en Sovtek 6B4G? Den har lite bättre specar än originalet, klarar några fler volt bland annat, och ska vara bra ljudmässigt också. Single plate-version finns. 6C19P är en rysk triod eller? Bra grejer?

Själv har jag en sex stycken CV2394, ekvivalenter till DA42, liggande, som också är gjorda för att köras med positiv bias. Jag hoppas att de skulle kunna köras i A2. 40W anodförlust.
Så det vore ju synd att säga att det här projektet låter ointressant... om man säger så.

edit: jag såg att du redan hade varit inne på en tråd om 6AV5:an, typ i januari i år... på diyaudio. Fattar att det verkar vara ungefär samma klass som 6B4G. Well well... intressant blir det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/08/02 01:09:02
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/08/02 :  01:43:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ronnie: NTC-motstånd är enkla tingestar: När de är kalla har de en resistans som är specificerad i databladet, när de värms upp sjunker resistansen ner mot noll. Kan användas för att känna av temperaturer eller, som i det här fallet, åstadkomma en mjukstart genom att de får värma upp sig själva.

Jag var inne ett tag på att försöka leta reda något drivrör som någorlunda matchar utseendet, men om det över huvud taget existerar något sådant som dessutom passar som drivsteg så lär de kosta tusentals kronor styck och vara tillverkade av unobtanium...

Zix: Sovteks 6B4G är suveräna rör, jag har ett par som jag spelar på i en DRD-förstärkare (Direct reactance drive).
Tyvärr verkar de inte säljas i Sverige längre så av bekvämlighetsskäl blir det nog något annat. 6AV5 ska som sagt vara ungefär motsvarande, och 807 skulle kanske matcha utseendet på 808:an någorlunda iom toppanslutningen.
6AV5, 807 och 6C19 har jag gott om hemma och det är alltid en fördel.

DA42 säger du...
http://frank.pocnet.net/sheets/126/d/DA42.pdf

På en höft säger jag att ca. 450V, 80-90mA, 5kohm last och +25V på gallret skulle kunna bli ganska vettigt.
Låt inte lite gallerström avskräcka dig, gå in på www.tubelab.com och kika på hans Powerdrive så kan du skapa dig en uppfattning om hur man bygger ett drivsteg som driver vad som helst utan att knorra.
Det här med IIT är nåt jag tänker testa av ren nyfikenhet, är man minsta lilla praktiskt lagd så driver man den här sortens rör med en lagom stor Mosfet (IRF820) och slipper alla problem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/02 :  02:05:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
wow, tack för tipset! Har stirrat på de där kurvorna i PDF:erna om da42 utan att fatta hur man ska dra upp lastlinjer.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:14:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Siffrorna jag nämnde för DA42 var bara en snabb chansning, men jag vågar nog påstå att det skulle bli en fungerande förstärkare i alla fall. Det bästa vore nog att koppla upp en testrigg med en justerbar nätdel och prova sig fram med olika arbetspunkter, det har jag tänkt göra med mina 808:or.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/02 :  14:41:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det duger fint med lite siffror och chansningar på detta stadiet! Blir intressant att följa detta bygge, som sagt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/08/02 :  19:49:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sitt inte och rulla tummarna i väntan på att jag ska bli klar, det här kommer att ta tid.

En lustig sak med såna här högförstärkande trioder är att de faktiskt beter sig som pentoder, värt att tänka på då man ska designa nåt med dem. Tillför man ingen återkoppling så får man en förstärkare med en dämpningsfaktor på under 1, vilket kan vara av intresse om man ska driva bredbandare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000