HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nedtyngd cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/08/01 :  16:13:39  Show Profile Send Cfb a Private Message
Har förstått att man ska minska vibrationerna i sin cd-spelare. Läste nånstans (tror det var svalanders sida) att ett enkelt hemma-tweak är att helt enkelt tynga ned sin cd, att placera tunga saker på den. Ok, jag har en 30-kilo tung integrerad transistorförstärkare, finns det några invändningar mot att helt enkelt ställa den på cd:n? Eller producerar den vibrationer i sig som kan ledas ner och ställa till oreda bland de små signalerna?

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/01 :  16:15:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rent generellt är det ingen bra idé att ställa elektronik på varandra av det skäl du nämner. Även förstärkaren behöver ett stabilt underlag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/08/01 :  16:21:34  Show Profile Send Cfb a Private Message
Tack.

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/01 :  17:09:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Finns andra hjälpmedel mot vibbar. Solid Tech har väl både fötter och plattor som ska förbättra ljudet och minska vibbarna. Har varit i kontakt med dessa prylar ett par gånger och visst blir det hörbar skillnad. Om det blir bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra. Tycker främst att förbättringen ligger i uppstramad bas och lugnare ljud, men då snackar vi Solid Techs dyraste fötter och de kostar som en skaplig 19" dataskärm...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/01 :  18:21:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ett bra tips,som jag själv använder när det tillåts,är en marmorplatta som jag lägger på cd-spelaren.
Tung,bra dött material och knappast elektriskt ledande heller. ;-)

Ha så du iallafall täcker 80-90% av chassits area med dylikt stenblock,kombinera sen med TRE stycken stabila fötter,för 3st är stabilare än 4,förutsatt att dem placeras optimalt....

Good luck and happy tweaking!
M@

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2006/08/01 :  18:25:43  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Hej. På min CD har jag ett skärblock från IKEA, det väger ca 4 kg, är av trä samt har ett svart band runtom, ganska snyggt tycker jag. Samt så står CD:n på 3 st hockeypuckar och det blev en hörbar förbättring. MVH Revoxarn

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/02 :  07:44:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Prova med en packe hifi-tidningar. Hörs det skillnad så kan man investera i något snyggare.
Varför inte en redig välpolerad metallplåt med en skiva Bitumen eller liknande på undersidan för att inte få skrapmärken på spelaren.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/08/02 :  11:31:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
använd vägghyllor och vinka adjöss till såna fjuttproblem som vibrationer...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:14:51  Show Profile Send Cfb a Private Message
Tog en reservskiva till köksbänken (tung träskiva), knipsade av änden på tre spikar, slog i, ställde på en-kronor direkt på golvet och på med cd-n (Voila - spikes!). Hade förväntat mig nånting, men blev ändå överraskand, väldigt mkt klarare, tydligare, mer upplöst i alla register. Staplade sju tunga böcker ovanpå - ännu lite bättre i samma riktning.

Två frågor:

1. Var kan man få tag på marmorskivor?

2. Det finns, om jag förstått det rätt, två principer för att hantera det här med vibrationer: avledning (spikes) och dämpning (dämpfötter). Rimligtvis borde man väl vara konsekvent i sin applikation av respektive metod (slutmålet är ju detsamma: minimalt med vibrationer, och avledning och dämpning motarbetar ju varandra, så det verkar dumt att blanda).

Men:

1) Min skiva stog ju på nånting som jag inbillar mig efterliknade spikes. Alltså avledning.

2) Skivan får ju kanske betraktas som dämpande, den är ju inte helt styv.

3) Min cd stod på sin gummifötter, alltså dämpande.

Borde jag alltså antingen sätta dämpfötter under skivan, eller ställa cd-n på spikes på skivan (helst styv skiva)?

Fot-marknaden överhuvudtaget förvirrande, har t ex sett spikes underlägg med gummimatta under, det borde ju omintetgöra själva syftet?

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/02 :  12:45:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Marmorskivor finns att köpa på stenhuggerier/sågerier eller liknande. Kolla Gula Sidorna.'


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/02 :  13:16:37  Show Profile Send marens a Private Message
Ett större problem för elektroniken är ju fortfarande instrålad ljudenergi och inte vibrationer transmitterade via underlaget. Inte för att det är ett stort problem, tvärtom, men bara för att ge lite perspektiv på det hela.

Jag skulle inte oroa mig så länge skivan inte hoppar (man får bitfel pga läsningen) därför att själva läsningen är gjord så att den varken är jitterkänslig eller bitkänslig så länge felkorren fungerar. Det är nog en myt i hifikretsar att själva läsningen skulle spela roll på det sätt som man pratar om den (att det skulle ge nyansskillnader i ljudet och inte bara avbrott/bitfel).
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/08/03 :  08:38:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
och blir man av med "instrålad ljudenergi" genom att kasta bort sina pengar på månlandarskor? nej, knappast, häng upp grejerna på väggen och köp en felhuggen gravsten billigt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/03 :  09:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
använd vägghyllor och vinka adjöss till såna fjuttproblem som vibrationer...
Mja.... Jag har väggfasta hyllor, ändå gjorde "feet of silence" klar skillnad under CDn då vi testade såna. Sen dess har jag använt bitumenmattor inuti locken på spelare och funderar på nån DIY-variant på fötter framöver.

Sånt här gör en hel del skillnad ibland, mer än man tror. I synnerhet rörelektronik vinner på vibrationsdämpning. Man får ett mörkare och mer väldefinierat ljud med bättre ljudbild om det görs rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/03 :  09:16:09  Show Profile Send marens a Private Message
Zombie: Det låter väl lika mycket (i luften) bredvid väggen som på en möbel mot golvet så jag ser inte hur det skulle lösa "problemet".

Många väggar är ju dessutom ganska eftergivliga och tar upp ljudenergi så att de vibrerar, lite som ett membran. Även om det är bra rumsakustiskt sett då det dämpar resonanser i rummet så rör ju sig väggarna precis som golvet.

Edited by - marens on 2006/08/03 09:20:50
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/08/03 :  10:48:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
jo, ni har säkert rätt...men jag köper hellre skivor för pengarna

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:04:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Det är nog en myt i hifikretsar att själva läsningen skulle spela roll på det sätt som man pratar om den (att det skulle ge nyansskillnader i ljudet och inte bara avbrott/bitfel)".

Hej Martin det är ingen myt. Testa själv och lyssna. Det är större skillnader än man tror från början.Jag låter min relativt stabila cdspelare, en Primare D30.2 stå på en skiva av diabas.

Det här ger skillnader som t.om polare som inte håller på med hifi och inte är vana att lyssna efter skillnader klart hört.

Men nu var det ju framförallt om man skulle vinna något på att tynga ner cd:n, och i detta hänseende är jag mer tveksam.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/08/03 12:19:13
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:11:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder min spelare som ren transport och tar ut den digitala signalen.
Helt klart är att den digitala signalen också påverkas av vibrationsdämpning.
Mina BDR-puckar och koner gör faktiskt en del med ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:36:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jo, ni har säkert rätt...men jag köper hellre skivor för pengarna
Jag också!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/08/03 :  12:20:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message

"Jag använder min spelare som ren transport och tar ut den digitala signalen".

Samma här, gäller både för cd:n och dvdspelaren. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/08/03 :  12:31:38  Show Profile Send new order a Private Message
Borde inte bly vara ett bra material att använda?DÅ skyddar man dessutom utrustningen mot elektriska störningar.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/08/03 :  17:11:11  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
new order:

Och radioaktiv strålning dessutom. Ärligt talat så funkar det nog med vilket metallskikt som hellst.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/03 :  17:26:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ärligt talat så funkar det nog med vilket metallskikt som hellst.
Tex det som apparaten redan är utrustad med.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/03 :  19:57:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Undvik dock magneter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.33 sekunder. Snitz Forums 2000