| Author |
Topic  |
|
|
rö
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 23:59:17
|
Hade en liten fundering? Låter all elektronisk utrustning lika bra, oavsett om det är samma "maskin" från samma tillverkare? Sysslar en del med sofistikerad mätutrustning, där vi märker (främst vid kalibreringar) att olika mätare flukturerar olika mycket. Inom "high-end" hifi måste ju marginalerna vara mycket små, för att ljudet skall låta som avsett. Låter t.ex. alla högtalarelement av en viss typ från en tillverkare exakt lika? Låter alla transistorer av en viss typ likadant? Låter alla kondensatorer av en viss typ lika? Skulle det (åtminstone rent hypotetiskt) inte kunna vara så att två förstärkare, högtalare m.m. av en viss typ från en tillverkare kan låta hörbart olika?     
Någon som funderat i dessa banor eller rent av har belägg för att så är fallet (t.o.m. inom high-end)? |
Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen. |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:03:07
|
| jo EGENTLIGEN så blir det ju skillnad vad man än ändrar och två kablar av samma märke kan ju omöjligtvis låta helt exakt likadant men den skillnaden ligger nog en bra bit under vad som är hörbart tror jag |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:03:47
|
quote: Originally posted by ekman
jo EGENTLIGEN så blir det ju skillnad vad man än ändrar och två kablar av samma märke kan ju omöjligtvis låta helt exakt likadant men den skillnaden ligger nog en bra bit under vad som är hörbart tror jag
Ekman, sover du aldrig ?????
  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:05:15
|
| för lite tyvärr =) men har ju just fått nya kablar och måste nog lämna tillbaka högtalarna snart så jag sitter och njuter 20timmar om dygnet =) och datorn är ju mitt emellan högtalarna så det blir mkt hififorum just nu =) |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:14:45
|
för lite tyvärr =) men har ju just fått nya kablar och måste nog lämna tillbaka högtalarna snart så jag sitter och njuter 20timmar om dygnet =) och datorn är ju mitt emellan högtalarna så det blir mkt hififorum just nu =)
OK en fråga, var bor du ??? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:15:42
|
| nån kilometer utanför gbg vaddå då? |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:17:23
|
nån kilometer utanför gbg vaddå då?
Nej inget särskilt, fick för mig att du bodde i Hässleholm, sorry |
 |
|
|
rö
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:20:25
|
Kastade egentligen in detta inlägg som en motpol till den debatt som pågår samtidigt på detta forum angående högtalarkablar. Att det är en både stor och hörbar skillnad på dessa är ju känt "sedan Jesus gick i kortbyxor". Tänkte att detta inlägg skulle innebära lite mer "finlir" i "kulturdebatten".
En tänker på så möcke om natta |
Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:46:54
|
Krell hade ju något måndagsex av sin nya fina stora högtalare som de skickade till HiFi News för recension. Lite pinsamt. De kom senare fram till att exemplaret (förmodligen) skadats av att någon på fabriken dragit på för högt med för dålig utrustning!?
Jag hade ett måndagsex av min skivtallriksmatta i gummi som jag efter typ 15 år kom på att den var ojämn (inte jämntjock). Nu har jag slipat ner den. Gissar att alla inte var så ojämna som min. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:02:01
|
| Ju billigare elektronik ju fler måndagsex skulle jag tro. Att testa och mäta massa på grejerna kostar pengar. |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 02:55:43
|
Jag tror att dom stora highend tillverkarna ( Krell, Mark m.m) har större och mer genomgående kontroller, och tillverkningstakten är inte heller så stor som tex Sony. Highend har nog snävare toleranser på sina komponenter oxå kan ajg tänka mig. Det är nog kontrollerna som gör att grejerna kostar lite mer. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
| |
Topic  |
|