HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 trimpotsjustering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/07/27 :  20:09:13  Show Profile Send pak a Private Message
jag har ett litet problem.
har haft oljud i höger kanal på mitt slutsteg.det visade sig vara en trimpot som var dålig så jag och en mera elektronikkunnig kompis bytte ut den igår.vi mätte den gamla och skruvade den nya till samma värde och lödde in den.men nu till det lite större problemet.oljudet blev borta,men det var fortfarande skev ljudbild.den har dragit åt höger länge nu-även i olika rum.så jag tänkte att man kunde ställa den annorlunda för att höra om ljudet kom på plats.det sitter 2 st på ena kortet där transistorerna sitter och 2 st där ingångarna sitter.jag antar att den ena har med rca ingången att göra medan den andra är till xlr.de på andra kortet bör väl ha med bias till transistorerna att göra då tycker jag.men det är i alla fall den som jag tror är till rcaingången som vi bytte.jag blev tvungen att skruva den motsols med 3,3/4 varv före det blev jämnvikt mellan kanalerna enligt mina öron i alla fall.hände absolut inget innan 3,5 varv sen sänktes ljudet snabbt under 1/4dels varv-konstigt.det är en 22varvs pot10k.är detta helt fel att göra är min fråga.har de ens med detta att göra egentligen tro-jag vill i alla fall tro det.kan det bli så stor skillnad mellan kanalerna med tiden?är det i så fall bäst att sänka den som lät högst eller är det bättre att höja den lägsta i stället?det är för övrigt ett adytonsteg mosfet/bipolärt.tror att det kan va lite knepigt att få tag på elschema till det så att man kunde bli säker.
hoppas att nogon förstår mig och kanske har lite erfarenheter om vad som sker med potar och vad de har för uppgifter.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/07/27 :  22:14:43  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
för att kunna svara ordentligt behövs nog ett kretsschema.
Googla runt och försök att hitta en länk till DIN förstärkare.

Att trimpotten hade samma värde innebär inte att det med nödvändighet var rätt justerad. Halvledare och andra komponenter har en viss förmåga att "drifta".... och över tid och längd kab det ligga fel... det är bl.a. av den anledningen man överhuvudtaget har trimpottar...

b
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:17:56  Show Profile Send pak a Private Message
hittar inget om den på nätet.
det är en adyton cordis 1.6 signatur.
jag tycker att den låter bättre än nånsin nu:)
det kan väl inte va nån fara när jag inte var höjt nånting-bara sänkt.
om man tar lite generelt då:hur påverkas potarna oftast av tidens tand?höjs eller sänks signalen?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/29 :  09:16:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
om man tar lite generelt då:hur påverkas potarna oftast av tidens tand?höjs eller sänks signalen?

Du får beläggning på motståndsbanorna, speciellt om (trim)potarna är öppna vilket ger ökad resistans i kontakten, eller rentav avbrott (glapp). Det i sin tur resulterar i höjd signal eller sänkt signal beroende på hur trimpoten sitter och vilken funktion den har.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/07/29 :  16:28:15  Show Profile Send pak a Private Message
börjar inse att det kanske är fel att sänka signalen med den poten jag bytte då det visade sig att den är i princip i ändläge före ljudet sänktes-kan ju inte va rätt.då låter det inget i den kanalen när steget är kallt-totalt fel.det jag inte fattar är varför inget ändrar sig ljudmässigt när man vrider på dom(bara på de på kortet med ingångarna på).det andra kortet med transistorerna har jag inte vågat rört än.
hur gör man som regel när man nivåjusterar ett slutsteg?det måste ju gå utan elschema också.
måste väl finnas nån generell väg som är ganska lika på olika förstärkare väl.?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/08/03 :  00:06:55  Show Profile Send pak a Private Message
tror att problemet är delvis löst nu.
ny volympot i försteget verkar ha gjort susen-ihop med den nya trimpoten. :)
finns tydligen ingen som helst nivåjustering i vare sig för eller slutsteg,enligt konstruktören.
bara att vänta tills grejerna blivigt riktigt varma innan riktg utvärdering.
HOPPAS!!!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000