HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 basmodul - sluten låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/24 :  12:10:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag bor i lägenhet och kan med hänsyn till mina grannar inte kan "mangla på" med musikanläggningen alltför mycket - utan att grannarna knorrar. Det som allt som oftast gnälls om är nog "basdunket".

Till saken hör att jag i vintras byggde ett par högtalare som kan beskrivas vara en hybrid av kvartsvågspipa och basreflex....eller nåt sådant..ett av problemen är att basen från dessa högtalare får betecknas som en av konstruktionens starkaste sidor...men lite FÖR bra (enligt mina grannar)....

Jag funderar på om basmoduler bestående av en låda på ca 40-50 liter med en 10-tummare med en undre gränsfrekvens på straxt under 50 Hz (f3) skulle kunna vara ett bra alternativ...

Tanken är att mina stativare skall delas (nånstans mellan 100-150 Hz)för att slippa jobba i basområdet...så aktiv delning lär väl bli nödvändigt. Tanken är också att använda basmodulerna som stativ till stativhögtalarna. Låter detta som en god ide´?

Element som jag funderat på är bland annat:

Audes 75W104 > http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=803
Peerless SLS-263-830668 > http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930524 &cart_id=

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/07/24 :  12:21:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Kör själv med ett sådant system, funkar utmärkt. Min åsikt är att delning ligger för högt. Körde tidigare mitt vid 120 Hz det vart mycket bättre med 80 Hz . Frågan är om grannskapet blir gladare! Basmoduler är potenta saker!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/24 :  12:27:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Frågan är om grannskapet blir gladare!


ajdå...suck...känns som det bara finns två alternativ kvar...ett par 2-vägshögtalare (med något högre f3-gräns) eller hörlurar

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/07/24 :  13:16:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kör också med nåt liknande, FE167E i basreflexlådor som står ovanpå ett par större basreflexer med SS8545. Jag delar aktivt vid ca. 90hz, men delningsfiltret är under konstruktion.
Fostexarna låter mycket bättre om man befriar dem från djupbas märkte jag direkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/24 :  15:07:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling: oki-doki...det kommer att ta över ett halvår innan ett högtalarbygge kan komma till skott ändå...så...under tiden kan jag kanske få reda på hur ditt system uppfyller dina förväntning å så...har ju ett klass-A slutsteg som skall byggas först...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/07/24 :  16:19:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag hålelr också på med klass A-bygge parallellt med filterkonstruktionen. Så här långt är jag helt övertygad om att bredbandare med basunderstöd är ett väldigt bra sätt att få bra ljud.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/07/24 :  16:34:43  Show Profile Send Bardis a Private Message
Problemet är inte basljudet som hörs i ditt lyssningsrum. Utan det lågfrekventa ljud som sprids via golvet. Så kallat stomljud. Försök att frikoppla högtalarna från underlaget. Med tex dämpfötter.
Detta är förutsatt att du inte kör med öppna fönster eller har ventiler/ventilationssystem där judet sprids i luften. Ett problem kan vara att musiken hörs ut i trapphuset pga dåligt tätad dörr. Brevinkastet är ett stort hål i dörren. Enda sättet att råda bot på detta problem är att täta alla "hål".

Om du gör någon modifiering fråga gärna grannen om du får komma in och lyssna. Grannen under har nog mest problem med stomljud.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/24 :  16:58:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bardis: Just nu står högtalarna på handdukar...å det är väl inte det optimala valet för dämpning kanske...det dundrar på rätt bra i både mitt kök och toalett. Svårt å fatta detta...det är ju bara en 6,5-tummare

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/07/24 :  23:31:34  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jag hade förut Canton RC-L som är rätt kapabla basmässigt.
Som det nu var så satt jag med liknande problematik då jag kom på en idé som gav ett klart lyft både ljudmässigt och o-ljud-mässigt.
Detta åstadkoms genom att beställa 3-4cm tjocka granit-plattor som underlägg vilka jag placerade på gummikuddar "modell billig" och sedan använde jag spikes mellan graniten och högtalarna.
Funkade som sagt jättebra, även om plattorna kunde varit billigare.
Snyggt blev det hursomhelst också, som plåster på såren

Hittade plattorna via ett företag i Stockholm, med hjälp av "Gula sidorna", som kunde tänka sig att tjäna en krona på några spillbitar. Plockade upp dom på väg från Sundsvall nedöver Danmark, eller vart jag nu skulle...

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000