HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Arvikafestivalen 2006
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/07/18 :  04:38:04  Show Profile Send myskankan a Private Message
5:e året för mig på denna festival. 99, 00, 02 och 03 är dom andra jag varit på. Min favorit festival i Sverige helt klart. Så nu tänkte jag visa lite bilder och skriva lite om detta...

Torsdag:

Började med Blutengel.



Hade jag aldrig hört innan, men en bra början på festivalen. Synth, Goth och Electro är väl dom stilarna jag kan beskriva deras musik med.

Alice in Videoland var nästa band på tur. Har väl aldrig tyckt om dom, men skulle ge dom en chans. Kommer nog inte att lyssna mer på dom heller. Electropunkrock eller vad man ska kalla det.

Sen var det dags för Dj Kvasi. Han har tydligen bytat stil helt och kör progghouse nu för tiden. Så det var inget för mig.

Fredag:

Första bandet jag såg var Nationalteatern. Dom har jag sett en gång innan och dom var så klart bra. Gammla klassiker spelades och det var en bra start på dagen. Livet är en Fest, Hanna från Arlöv m.m

Sen var det dags för Combichrist.



Första gången jag hörde något från dom. Andy LaPlegua är också med i Icon of Coil, men den gruppen har jag inte fattat tycke för än i alla fall. EBM, electro, industri, och noise är lite stilar som dom gör. Jag tyckte om spelningen så pass bra att jag nu har beställt skivan Everybody Hates You.

The Sounds var nästa band jag såg. Dom är nog så pass kända att jag inte behöver beskriva dom?? Andra gången jag ser dom och även om det egentligen inte är min stil direkt, så tycker jag ändå om att se dom live. Kanske så smyglyssnar jag lite på dom hemma också...

Efter det så spelade Satyricon. Ett Black Metal band från Norge. Såg nog dom mest för att fördriva tiden. Visste vad jag hade att vänta och det blev så också. En eller två låtar som var ok, resten var inget som jag tycker om. Såg heller inte hela spelningen...

För nu började 047. Ett helt nytt band för mig. Har lyssnat en del på Puss och även sett dom live och då så lockade Arvikafestivalens beskrivning på 047 mig. Chipmusik gjord på två synthar och en gameboy, influerad av commodore 64 och nintendo. Helt ok spelning, men kanske inte vad jag var på för humör just då.

Så jag gick till Human Blue istället. Blev lite överraskad av hans spelning. Hade väntat mig enformig proggtrance, men nu fanns det lite mer ljud att lyssna på. Inget jag skulle köpa kanske, men det var inte dåligt.

Nästa band var The Young Gods.



Dom har influerat hela industri-scenen med sitt första album från 1987, men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla deras musik. Synth, goth eller rock?? En sångare, en trummis och en med synth och samplers. Säregna är dom defenitivt. Har tyckt om dom en tid nu och var en av anledningarna att jag åkte till Arvika. Spelningen var bra. Vad jag har läst så har dom haft mer energi på scenen innan, men dom är inga ungdomar precis så jag är nöjd ändå.

Nu till den STORA händelsen, i alla fall för många.



Nitzer Ebb skulle spela live. Självklart en av anledningarna för att jag skulle åka till denna festival. Dom fick stora scenen (vintergatan) som tur var. Konstigt att inte en del andra fick det. Tåkiga popartister tog dom platserna. Till min stora glädje spelade dom Lightning Man, min favorit låt.

Efter det tittade jag lite på Cat 5 och Analog *****, inget som jag tyckte om.

Sen spelade Dj Sabaii Sabaii. Jag tyckte om han spelning på Voov 2003 då han spelade lekfull psytrace(om det är en beskrivning?), men dansgolvet på arvika är en ren katastrof så jag jag gick till Conony 5 istället. Blev kvar där ett tag och gick sen till öl-tältet. Drack en öl och lyssnade lite på The Knife. Sen var det dags för spelningen jag åkte dit för...

Juno Reactor.



htt

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/18 :  08:21:46  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag hade jättenöje att läsa det! Verkligen kul att du tog dig tid att berätta! Tänk, gamla hederliga Nitzer Ebb!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/07/18 :  08:52:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jättebra repotage och massor av band jag aldrig hört talas om. KUL!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/07/18 :  11:26:32  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Verkligen roligt att läsa ditt reportage!

quote:
...dansgolvet på arvika är en ren katastrof...

Vad felades? Jag var inte där.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/07/18 :  13:41:54  Show Profile Send myskankan a Private Message
Alldeles för mycket folk som springer fram och tillbaka på dansgolvet, hoppar och visslar i visselpipor. Orion (som den scenen hetet) är innomhus och blir lätt fullsatt. Blir jobbigt när vissa beter sig som att dom har flera meters utrymme runt omkring sig, och vad är det med folk som ska envisas med att gå baklänges när dom dansar?? Förstår dom inte att det finns fler bakom.

Nej, men detta är också det enda jag kan klaga på. Arvikafestivalen är helt underbar annars.

Nitzer Ebb var kul att se live. "Förlåt att vi inte kom förra gången", sa Douglas. Dom splittrades 1995, samma år som dom skulle ha spelat i Arvika.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/07/18 :  14:37:47  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Då förstår jag vad du menar. Jag har varit delaktig i arrangemanget tidigare och därför varit med på ett par festivaler i Arvika men inte i år. Det är fantastiskt kul att Arvikafestivalen lyckas så bra när det annars är svårt att få gehör för satsningar på saker som aktiverar ungdomar i Arvika.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/07/18 :  14:59:34  Show Profile Send Mattias a Private Message


Tack för reportaget. Kul att läsa om sånt!

/Mattias
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:09:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, det var roligt att läsa.
The Young Gods har verkligen en speciell stil.
De sjunger på franska på den skivan jag har hört med dem.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:26:12  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jaaa! Bra reportage - Jag har själv sett NE 3½ gång men lyckades missa Arvika
En gång i GBG på NE-konsert (92?)va det hysteriskt med folk - helt plötsligt skingrade sig de flesta o vi rusade fram till scenen för close up och möttes av... tårgas! Eftersom de körde "murderous" så insåg vi det lite för sent, så den gången räknas som "jag såg dem nästan när jag kisade"...
Blutengel och Funker hade vatt så jkla kul! Har inte sett Funker
((Apropå body/industrikonsert: Har förresten 2 biljetter över till Frontline Assembly i Aug (GBG) om nån vill köpa...))
Tack f rec:en

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/18 :  16:46:46  Show Profile Send lindvall a Private Message
Själv har jag sett Nitzer ett par gånger, båda gångerna på Fryshuset i Stockholm. Showtime och Ebbhead-turnén har jag för mig. Skivsigneringen på Pet Sounds är det trängsta jag varit med om. Man kunde lyfta fötterna och ändå hänga kvar i den relativt lilla folkmassan. :-)
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/18 :  18:37:11  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Man kunde lyfta fötterna och ändå hänga kvar i den relativt lilla folkmassan. :-)


Jag måste bara tipsa om låten: Come alive som bara ligger på deras EP: AS IS

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/18 :  19:48:58  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ja, den låten är nog det softaste dom gjort, den är verkligen bra, men inte Nitzer-typisk!
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:20:07  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Sant men ändå var tvungen... Lite som Quite unusual med 242 - inte typisk men så j..a bra
Belief rular annars tungt i mina öron

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/07/18 20:24:10
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:11:51  Show Profile Send myskankan a Private Message
IHIFI.se:

Ja, dom lyckas verkligen. Slutsålt detta året och det var det också 2003. 15000-16000 besökare, inte dåligt. Säkerligen var det inte mitt sista besök heller. Vad jobbade du med på Arvikafestivalen då?? Jag får väl tacka dig i vilket fall som helst, och alla andra som är med på denna underbara tillställning.

Roq:

The Young Gods sjänger även på engelska.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:21:20  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
quote:
Vad jobbade du med på Arvikafestivalen då??
Jag har hjälpt till med lite olika saker. Stage hand på Andromeda 2003, catering och omsorg om artisterna på Vintergatan 2004 och 2005 såg jag till att hålla stökigt folk i schack på arrangörscampingen. Lite av varge med andra ord. Det är självklart helt utanför verksamheten med IHiFi även om musikintresset är grunden till engagemanget i både företaget och festivalen.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000