HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är Hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/15 :  17:48:34  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Enkel fråga med svårt svar. För min del så är hifi att jag kommer på mig själv att sitta och tokdigga till musiken utan att sitta och lyssna efter dittan och dattan. Men så har jag aldrig haft någon riktig toppvariant av stereon heller.

Jag har varit och lyssnat på prylar som enligt försäljaren ska plocka fram det och det vilket det många gånger gjort men jag har inte fått känslan av "musik" de gånger. Jag har ju iofs en löjlig tur vad gäller ÅF som är inne på min uppfattning om vad hifi är och han har faktiskt fått mig att lyssna på musiken och inte på prylarna vid demo vilket gör mig löjligt glad.
Samtidigt ska jag erkänna att den bästa upplevelsen inte var den billigaste, blev förtjust i TagMclarens processor och deras steg. Även Linns system med processor och steg var en trevlig bekantskap. Är hemmabio jag lyssnat på förresten men jag antar att mina upplevelser ligger långt från mångas vardag här.

Så vilken hifiperson är du?

Inget provocerande menat med detta utan endast intresse över preferenser.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/15 :  17:54:27  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Enkel fråga med svårt svar. För min del så är hifi att jag kommer på mig själv att sitta och tokdigga till musiken utan att sitta och lyssna efter dittan och dattan. Men så har jag aldrig haft någon riktig toppvariant av stereon heller.



det markerade jag kopierade från dig är exakt som jag skulle skrivit på din fråga...Bra ljudande musik skapar endast att man gillar läget och retar sig inte hit o dit...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2006/07/19 :  20:53:58  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.
För mig är HiFi när du har en tillräckligt bra anläggning,
Så när du kommer hem, låt oss säga efter jobbet.
Lägger på en skiva som du tycker om och spelar upp denna till rimlig volym.
Så skall du bara befinna dig där, du skall befinna dig framför scenen framför orkestern.
Där du kan uppleva instrumenten runtomkring dig och få upplevelsen att du är på plats där dom spelar och sjunger.
Fånga närvaron av gitarren där borta till vänster, att du ser hur den spelar.
Det är HiFi för mig.

Vad som menas med tillräckligt bra anläggning, är upp till var och ens öron att bestämma.

//Mats
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/20 :  01:30:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
För att vara teknisk;Hifi = HighFidelity,vilket fritt översatt blir,
"Hög,naturtrogen återgivning"...

Så för mig är hifi nåt som iallafall inte låter som en komradio
när man lyssnar på en bra skiva,utan är bra på det där med återgivningen!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:13:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
Är ju lite bedrövligt att så få har försökt förklara vad HIFI är när vi befinner oss på ett hififorum. Det kanske helt enkelt är för svårt. Hifi står ju för "hög naturtrogenhet" och vad är det egentligen? Frågar du hundra människor får du kanske hundra olika svar men, en hifianläggning skall ju återge ljud så naturligt som möjligt.
Hur många gör egentligen det?, vad är naturligt?, hur låter inspelningen? Alla komponenter i en anläggning "färgar" ljudet mer eller mindre så, hifi för mig i alla fall är en anläggning JAG tycker låter bra.
När komponenter börjar komma upp i fem eller sexsiffriga belopp tycker jag att det börjar spåra ur lite.
Verkar som att många tillverkare vill få oss stackars konsumenter att tro att man MÅSTE upp i de summorna för att välljud skall uppkomma. Det tror inte jag på utan då tror jag att man börjar jaga detaljer och glömmer bort musiken.

Hur som helst:god jaktlycka!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:40:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Förr så var hifi när man lyckades uppfylla ett frekvensomfång på 20-20000Hz och med ett S/N på -60dB. Nu vet jag inte längre eftersom man passerat dom gamla normerna med råge. För min egen del så tänker jag inte hifi längre utan jag tänker mer gillar jag musiken och om det finns någon live känsla(3D) i det jag hör.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/22 :  00:02:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
"Hifi" kan ju också vara definitionen av den hobby vi håller på med.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/22 :  00:42:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
"Hifi" kan ju också vara definitionen av den hobby vi håller på med.


Nä,så lätt kan det väl inte vara,eller...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/22 :  01:06:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hobby låter bra!! Var det inte nån som kallade det för materialsport?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/22 :  01:48:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Materialsport röstar jag på!
Kan ju inte beskrivas bättre än så!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/22 :  14:22:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Att beskriva "Hifi" med själva "målet" är ju att förbi se vägen dit. Resan dit är definitionen av hobbyn. Medlen för att uppnå "målet" är många. Vilket gör resandet så mycket mer intressant än målet.
Att säga att så längen man inte tänker på prylarna utan bara lyssnar på musiken och hänger sig åt denna, avslöjar dessvärre inget om resan - utan bara att målet är uppnått.
Således kan "målet" vara en mp3-spelare, radion på jobbet, cd´n i bilen, lokala kyrko-kören eller 200k-stereon, mm, mm. Här ser man tydligt att "målet" lätt kan variera och skifta i det oändliga. Presenterar man däremot resan som "Hifi", och har "målet" som ett komplement, blir lättare att reda ut vad Hifi är. Tror jag.

masund - beskrev med mycket bra ord hur trevligt ett komplement dock kan vara.

/M
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/22 :  15:05:45  Show Profile Send Stickan a Private Message
"Målet är ingenting, vägen är allt" sjunger Robert Broberg i nån av sina låtar. Du beskrev det rannagarden och det är väl det jag också känner egentligen. Hifi är faktiskt en hobby, lika intressant för mig som bilar är för vissa, eller frimärken för andra.
En hel del olika komponenter och fabrikat har köpts och sålts genom åren och jag tycker det är skitkul helt enkelt!
Att det sen har inneburit många timmars musiklyssnande också gör ju inte saken sämre.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/07/22 15:07:25
Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/22 :  15:12:23  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Resan till målet kan ju även vara en tid fylld av ångest vilket jag blivit påmind om ni kollar min post i Infinity-tråden.

Men vägen till slutmålet(når man egentligen någon gång slutmålet ergo den perfekta anläggningen/upplevelsen) är en mycket trevlig och rolig resa och en stor del av upplevelsen. Kanske lite OT och svammligt men men.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000