HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik; nu börjar jag förstå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/07/05 :  00:11:14  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Efter att med intresse läst trådarna om rumsakustik så började jag fundera på inköp (läs: börja spara till) av tube traps etc men så slog mig tanken att jag kan ju faktiskt flytta in köksmöblerna i arbetsrummet och låta "stereon" ta upp hela det kombinerade vardags- och köksrummet (jag bor i en 3:a med så kallat barkök). Sagt och gjort så nu står härligheten på längden istället för tvären och vad det spelar! Ojoj säger jag bara och vänta bara till imorgon då grannarna är lite mottagligare för höga ljudtryck. Jag överdriver inte om jag säger att ALLT förbättrades (och det här är ändå bara början). Nu har jag bara kvar att hänga om alla tavlor, flytta vägghyllor, skaffa nya möbler; livet som audiofil är inte lätt men mycket trivsamt!

Terminator
Professor Audiofil

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/05 :  11:49:56  Show Profile Send lindvall a Private Message
Själv tycker jag bara det är ångestskapande... Har flyttat in stereon i nya lägenheten. Kan bara säga att jag aldrig hört nåt så dyrt låta så illa. Jag vet ju sen förr att grejorna kan låta bra, men nu är det mycket tragiskt att lyssna.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  12:54:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Min erfarenhet är att en skitig ström, småspänningar på nollan i uttagen, låg volt, m.m kan ställa till precis hur mycket som helst oxo. Det är ju oxo nått man råkar ut för om man flyttar. Jag flyttade från Skövde till Kristianstad. Kan säga att basen bara dog, dynamiken försvann, m.m... Har även haft problem med att få apparater (datorer, stereo, m.m) att fungera ordentligt. En del som gått sönder, m.m plus andra lustiga fenomen (cd slädar som inte vill åka ut, cd-rom, dvd-rom'ar - samma sak, brummande trafos, m.m). Och jag har förökt en hel del med akustiken i olika rum under här under några års tid. Det har inte hjälpt. Det som har fungerat hittills är att dra åt kablar i vägguttagen, PS-A UO, Jormas kablar, Väntar på att en elektriker skall komma hit o kolla upp en del saker, eventuellt dra nya kablar, nya kontakter. Mycket att tänka på...


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/07/05 :  13:10:47  Show Profile Send megadeth a Private Message
quote:
Kan säga att basen bara dog, dynamiken försvann, m.m


Basen och dynamiken ska inte försvinna bara för att man har lite dålig ström. Det låter mera som felkontruerade nätdelar om sånt händer. Men om men upplever detta i samband med flytt till annat rum så beror det garanterat på ändrad akustik i rummet


quote:
Och jag har förökt en hel del med akustiken i olika rum under här under några års tid. Det har inte hjälpt. Det som har fungerat hittills är att dra åt kablar i vägguttagen, PS-A UO, Jormas kablar


Låter väldigt märkligt. Personligen tycker jag att bara den minsta lilla grej som har med akustik att göra ger skillnader som är mycket större än vad nåt byte av kablar kan ge.

----------
/Flest prylar när han dör vinner
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:03:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Vill inte dra igång ännu en uttjatad debatt. Vi vet nu att det finns två olika kategorier här... Kan lätt sammanfattas med för och emot dyra kablar. Eller voodoo kontra blindtest. What ever...

Mitt problem är INTE löst än. Jag inväntar en elektriker (men folk har ju semester nu). Det skall inte ligga ström på nollan. En kompis far är elektriker. Diskusionen kom upp med honom eftersom en polare har problem med strömspikar (datorproblem). Han säger bl.a att, går strömmen under 220v kan man få problem med digitala apparater. Det har han varit med om många ggr. För hög spänning är också ett problem. Även radiostörningar är ett problem. I mitt fall trodde han att det handlar om dåligt åtdragna kablar. Antagligen i proppskået, mätarskåpet eller innan dess.

Mina erfarenheter plus medhåll av två elektriker. Vi diskuterar inte detta mer. Kvaliten på strömmen är viktig. Punkt slut.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:29:50  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hrm, det kan ju vara viktigt alltihopa (tillägger en konflikträdd lindvall...)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:34:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Ranefjord!

Det verkar helt klart som om du har något problem med strömmen då apparater och annat går sönder, brum m m. Jag har själv brum, (jag tror) det beror på jordslingor och att kabel-TV-nätet sitter ihop med alltihop.

Att fixa akustiken är borde inte vara något motsatsförhållande då både och är viktigt. De flesta har nog inte de problem du skriver om när det gäller elen, så då gör nog akustikförbättring en procentuellt
större inverkan. När du fixat till strömmen kan du fixa akustiken också!


Hoppas att det ordnar sig med strömmen.


/JohanKnoppis


Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:36:19  Show Profile Send Morello a Private Message
Skilda åsikter och/eller uppfattningar behöver inte orsaka en konflikt.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:44:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Knoppen: Precis... Det är väl ingen här som säger att akustiken inte har nån betydelse.. eller? För det har den... men det finns ANDRA problem OXO som man KAN råka ut för.

Morello: Visst kan man diskutera, men det känns meningslöst att diskutera t.ex kabelskillnader med någon inte tycker det gör någon skillnad. Det är ord mot ord och vi vet ju alla hur det slutar. Det är ingen som ger sig. Iofs tycker jag att vissa debatter på hifimagasinet var väldigt underhållande att läsa. hehe...

Om vi skall diskutera skitig ström och dess påverkan så kan jag meddela att jag testade PS-UO hos en kompis. Han ville inte att jag skulla ta hem det. Han skall byta förstärkare och tyckte att 6000 för ett filter egentigen är för dyrt, man att han skulle överväga det. Jag kan bara hålla med, 6000 är dyrt. Fast man vill ju inte vara utan det..


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:50:44  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Att riktiga nätfilter ger skillnad kan jag mycket väl gå med på, men nätkablar utan filter ger ingen filtrering som visssa gör gällande...

Så länge debatter inte besudlas med okväden tycker jag att det är kul.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

"som vissa gör gällande" är en ren provokation i "vissas" ögon. Vilket du vet Morello, gult kort./Sladd
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  18:02:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Morello: Gillar oxo debatter Har ju pluggat filosofi o där var det hårda ord emellanåt. Riktigt hårda. Tekniken bakom t.ex Jormas nätkablar kan jag inget om, men det lät klart bättre med dem, jämfört med standardkablar. De funkade bättre än Voltex filtret med Clous nätkabalar oxo men PS-A UO'n är en helt annan grej. Synd att priset är så löjligt högt. Jag måste nämligen bara ha ett till. *suck*...

Mitt största rumsakustiska problem är basen. Har ett ganska litet rum, med Carlsson 50.2. Köpte 500% dynamite! idag. reggii! Vinyl! (Kan det bli roligare?? ) Drog på lite och djupbasen hänger som ett åskväder i rummet. Lyckligtvis har Quad99'an tonkontroller så det hjälper ju till så det blir lyssningsbart. När jag väl flyttar så kommer rumsakustiken att vara 1'a prioritet.

(Shirley Bassey sjunger i bakgrunden)... gooooold fiinger!!!


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  18:07:31  Show Profile Send n/a a Private Message
För övrigt är min erfarenhet av skitig ström att det ljudmässigt låter anstängande. Är det stora störproblem låter det illa även på lägre volymer. Detaljer går rejält förlorade. Bakgrunden (tystnaden i musikpartier) blir också anstängt.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  19:23:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Tomas: tjenixen... Ja, visst är det skönt med tonkontroller. Quad kallar väl egentligen inte sig för high-end direkt. De kör sitt eget race lite känns det som. De har 1 (ok, 2 nu) system som de förfinar genom åren. Det är så gott som samma konstruktion sen mitten på 80-talet. Det är ju inga extremgrejor, men jag tycker det låter fint som bara den... Tonkontrollerna är en tiltfunktion där man vrider hela frekvenskurvan. En annan sak som är fint med Quad är att man kan ställa ingångskänsligheten för cd-spelare, vinyl, m.m.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/07/06 :  09:24:39  Show Profile Send jonaswes a Private Message
quote:


Har någon testat en helt vanlig, enkel dator-UPS? Den borde rensa upp bland spikar och störningar och skyddar dessutom mot blixtnedslag... Dom kostar dessutom bra mycket mindre än s k audiofilfilter, men dom kanske duger ändå?

Edited by - Tomas L on 2002/07/05 19:12:26



Jag har funderat en del på detta då jag har ett gäng upser utan
batterier liggandes på jobbet. Men vad jag har för mig så
är inte signalen ut från ups speciellt vacker. Det finns ju
också en begränsning i hur mycket ström som får tas ut ur den.
Signalen då upsen går på batteri är ofta skapad som en fyrkantsvåg
och inte en sinusvåg vilket ger lite konstiga resultat i vissa
nätdelar, nu är det ju inte tänkt att dom ska gå på batterier
men det säger en del om vilken prioritet utsignalens utseende
har hos tillverkaren.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/06 :  12:39:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har provat en APC UPS 600 utan batteridrft. Det var ingen höjdare alls.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/06 :  13:23:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Vad tros om någonting i stil med denna Störskyddstransformator??


2300VA, 10A, 36kg, Pris( inkl moms): 7104:-

( För den som inte har råd med dyrare eller för den som avser att i 1:a hand prioritera andra komponent-delar( amp, cd, osv) ?


Mvh A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000