HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Von Schweikert VR 4jr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/14 :  17:17:10  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hejsan!
Åsikter kring just denna högtalare, och helst erfarenheter från dessa talare i små rum. Är ganska sugen på ett par.
Detta främst för att jag tycker inte att mmina stativare inte räcker till ljudtrycksmässigt riktigt. Annars är de mer eller mindre perfekta. Är lite villrådig.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/07/14 :  18:02:15  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag har ett par. Har dem inte i ett litet rum så det kan jag inte uttala mig om hur det fungerar. Däremot i mitt ganska vanliga vardagsrum är de otroligt bra. När det är dags att byta högtalare så blir det nog Von Schweikert igen. Mina förra var ett par VR-3 och de var bra. Sålde dem för 2 år sedan och köpte JR i stället. Ett stort lyft. Målet är väl att om något år byta till SR om de finns i någon version då. Lyssnar på dem via en Krell SACD Standard och Rotel RC-1090 och RB-1090.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/15 :  00:51:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
En av de högtalare som kan spela musík med stor pondus utan att kräva ett stort rum. VR-4a är väldigt anpassningsbara. Sen att de låter kanon är ju inte fel. Dock kommer du märka ett helt annat ljud en dina Jmlab. Du kommer få en högtalare som förmedlar musik. Diskanten som sitter i dina Jmlab är väl typ 15 ggr dyrare en VR 4ans. Däremot så kommer du få en bättre homonitet. Jag föredrar V.S ljud framför Jmlabs.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/15 :  01:28:13  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hinken: Jo, det är just det med homogeniteten som jag också reagerat över. Von Schweikert har alltid låtit bra i mina öron oavsett modell jag lyssnat till! Svårt att sätta fingret på vad det är men de är mycket trevliga att lyssna på!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/07/15 :  08:27:01  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej!

Jag har dem, gillar dom som tusan. Mitt rum är på 24m2

Mvh

Sjösse
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/07/15 :  09:52:48  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Någon som jämfört VR4SR med QRS Supernova? Likheten i bestyckning och utseende är ju stor om man bara gör en "okulärbedömning". Dvs basarna och diskanten har stora likheter. Lådformen likaså.






www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/15 :  09:54:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
De ser VÄLDIGT djupa ut (http://www.vonschweikert.com/vr4jr.html). Behöver de inte komma ut en bra bit från väggen för att låta riktigt bra? Det kan väl bli svårt att få till i ett vanligt vardagsrum...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:45:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det är det som är som är grejen med Vr4:a de kräver inte lika mycket som andra "stora högtalare". Vad gäller Vr4:a mot ex QRS så är det ju nästan dubbla pengarna för QRS. De bör och gör nog att den spelar i en annan liga. Ett par andra intressant högtalare är Hyperion 938 som jag har. Kan ställa upp på en provlyssning i Göteborg. Dock så skall det stå en rejäl bit ut från väggen vilket gör att de blir svåra för dig.

Har man litet rum, små möjligheter till att ställa högtalarna långt ut i rummet så är Vr4:a optimala.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:46:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Edit: Såg nu att du menade Sr modellen stefan....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/15 :  11:31:33  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har ägt vr1, vr2 och vr4jr. Samtliga fungerar i såväl stora som mindre rum. Har hört vr4jr spela i rum mellan ca 18m2 -35m2. Det är en av de mest rumskompatibla burkar jag vet. Deras företräden är god homogenitet, stor ljudbild som klart och rent förmedlar all sorts musik utan speciella preferenser. Dessa bör dock sandfyllas för bästa stödet i basen vilket också ger en lugnare ljudbild. Använd inte den medskickade interlinken som kan kopplas mellan modulerna. Detta leder till minskad dynamik och ljudet låter förminskat och en smula burkigt.

Vr4 belönar god elektronik och spelar med både mindre rörisar och ss-stärkare. Allra bäst skall de tydligen låten om man har rejält med krut i stärkaren alternativt en rejäl dos klass A. Jag har spelat dessa med Lavardin IT, Bat vk 300 och PrimaLuna prologue II. Det har låtit bra med samtliga av dessa kombinationer. Till rock anser jag att primalunan var bäst. De andra var bättre men mera highend med allt vad det innebär av lycka och problem

Upp till vr4jr använder sig VS av tämligen enkla och billiga element. Hemligheten ligger i delningsfiltret och det faktum att vr2 och vr4jr är bestyckade med dipoldiskanter och ett ställbart reglage baktill som fungerar fint för att anpassa högtalarna till rummet.

Trots att detta är en hyfsat välkänd högtalare i Sverige så tycker jag att den är underskattad. Lycka till.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/15 :  14:29:51  Show Profile Send Apinator a Private Message
Matte: De är 508 mm djupa vilket ju är ganska mycket. Har dock räknat lite på mitt rum och kan få ut dom minst 90 cm i rummet.

Ska dock låna hem i nästa vecka och testa, vilket ska bli jäkligt kul.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/15 :  14:36:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
kan få ut dom minst 90 cm i rummet.


Då är det säkert inga problem heller. Men hur kan du få ut dem så långt utan att ha dem i knäet??

Förresten, du får kanske ändra "Stativhögtalarfetischist" i din signatur!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/15 14:44:46
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/15 :  14:50:19  Show Profile Send Apinator a Private Message
Rummet är inte jättelitet! Men lite trångt ska det vara!

Ska ändra så fort jag kan om det blir byte. Fast jag gillar fortfarande stativare som fan, dom har många förtjänster enligt mej men jag saknar lite dynamik och förmåga att spela basrika inspelningar högt.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/15 :  18:15:42  Show Profile Send kris69 a Private Message
203x979x508

Detta är måtten enligt Ultimates hemsida. Det är ju bra att du kan ha dem 90 cm ut men det är inte nödvändigt då de kan regleras baktil och dessutom har basporten framåt dvs "transmissionline". Vr4jr har fördelarna hos en stativare bla fokus och finpunktighet men en snabb och snärtig bas som är angivna till 23hz. Tycker inte att du kommer att förlora någonting mot dina nuvarande focaler mer än lite i toppen. Det vinner du dock tillbaka i botten och i helheten. I mitt tycke låter focalen anorektisk i jämförelse (imho). Du vinner också en sweetspot så att många kan sitta i "finljudet"

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/16 :  00:14:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Har också varit inne och snurrat på VS ett par ggr för nästa uppgradering av högtalare. Den enda modellen jag kikat närmare på är VR2. Stativarna har jag lyssnat på, men de saknade rätt mycket botten (inte så konstigt...) vilket VR2 borde kunna erbjuda. ANledningen att jag diggar VS är att de kör transmission line vilket jag tycker är helt oslagbart som lösning för att få ett väldigt bra basljud som inte är flåsigt, bumligt och konturlöst. Någon som lyssnat/äger VR2 och kan dela med sig av erfarenheter? Frågan är om det är en tillräckligt stor skillnad mellan dem och m ina nuvarande PMC för att motivera en ev. uppgradering eller om det är VR4jr som gäller för att det ska smälla till ordentligt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/16 :  01:19:33  Show Profile Send kris69 a Private Message
Som sagt så har jag ägt dem båda. De har i stort sätt samma bestyckning men vad jag vet så sitter det ett bättre delningsfilter i jr. Pmc har jag bara lyssnat på lite kort men om mitt intryck var rätt så var dem lite tunnare och skirare i sin presentation. Det kändes också som att basen bottnade tidigare än nämnda högtalare. Vr2 har inte lika hög upplösning som jr på gott och ont men det innebär också att dem är lite snällare mot jobbiga inspelningar och övrig elektronik. Jr är en annan division som är mera avslöjande med högre upplösning och extra allt som det heter på hamburgerspråk. Vidare upplever jag att vr2:orna var lättare att driva. Vr4 jr har ett styvare kabinett och är överlag en mera resonansdöd högtalare.
Skall man köpa dessa nya så är vr2 mera "bang for the buck" men tänker man långsiktigt så faller i alla fall mitt val på vr4jr. de håller med andra uppgraderingar och kommer inte att bli flaskhalsar innan du nått riktigt högt upp i näringskedjan.

Båda måste sandfyllas annars kan de låta lite neurotiska och sakna magstöd.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/16 :  02:17:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, tack för bra info! Med tanke på att jag lyssnar på rätt skramlig musik i allmänhet kan nog VR2 vara ett bättre val när/om den dagen kommer.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/16 :  13:18:34  Show Profile Send bruce a Private Message
HMMM har själv haft VR2:orna (sandfyllde) riktigt bra var de! Endast problem jag hade att de spelade så stort att min lilla rum - 5.10/4.20 klarade inte riktigt av de.
Men då hade det säkert gått att trixa lite med placering och akustik.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/07/17 :  00:36:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har Vr-2 och har vissa problem med att få till ljudet, inte högtalarnas fel, väldigt nöjd med dem, men rummet är väldigt litet och dessutom ovalt i ena änden (burspråk). Men jag upplevde i ett tidigare större rum dem som väldigt lättplacerade och med stor sweetspot.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/22 :  21:32:48  Show Profile Send Apinator a Private Message
Har nu fest, Och mina Focaler räcker INTE till då helt enkelt. Electronica bottar dom alldeles för snabbt!

Man vänjer sej snorfort vid höga volymer, fr mina polare intygar att jag spelar inte särskilt lågt just nu! Får förhoppningsvis hem VR4:orna på måndag och kan då testa vad dom pallar. Kan bli riktigt kul faktiskt!

MVH "en något berusad" Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/07/22 :  21:47:40  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
MVH "en något berusad" Dan

Oj det gick fort

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/23 :  04:25:30  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hehe!
Jag var på lite väg redan tidigare! Nú ska det bli kul och se vad VSA kan åstadkomma hemma hos mej om ett litet tag!

MVH *en lite mer än hälsosamt berusad* Dan

Läs *svinfull*!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2006/07/23 04:27:41
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/07/23 :  10:51:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hehe..
Vid berusning har basen en tendens att låta anorektisk :=)
Mvh


Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/08/01 :  17:44:07  Show Profile Send Figge a Private Message
Har inte ruset släppt ännu?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2006/08/03 :  00:06:23  Show Profile Send Raffe a Private Message
Tjo,

Kul o se en till som ska byta från JM Lab till VS. Själv var jag i Vimmerby häromveckan o lyssnade på både VR4-jr och JM Labs nya Electra. Tyckte diskant o mellanregister var mycket behagligare med VS så idag(2/8) ringde jag upp o beställde ett par. Får dock vänta en stund iom att jag beställde en center i samma finish vilken givetvis inte fanns hemma...

Verkar dock vara svårt att avyttra mina electra så jag "tvingas" använda dom som bakhögtalare vad det lider. Blir tvungen att möblera om för att få plats med allt.

Om det är som kris69 skriver i ett av sina inlägg här borde mitt KSA-80 funka som hand i handske med VR-4orna antar jag. Nu är det bara denna eländiga väntan på att man ska få köra o hämta prylarna

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra

Edited by - Raffe on 2006/08/03 00:07:05
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/08/03 :  11:33:56  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Om det är som kris69 skriver i ett av sina inlägg här borde mitt KSA-80 funka som hand i handske med VR-4orna antar jag. Nu är det bara denna eländiga väntan på att man ska få köra o hämta prylarna



Jag gratulerar dig till ett bra val. Jag vill gärna ge dig lite tips som kan vara bra. Det står dig dock fritt att dementera dem eller förkasta dem.

Ge dom 200-300 timmar innan du bedömmer dem seriöst.

Använd inte den medskickade interlinken, den reducerar ljudbilden och får dem att låta lite förstoppade.

Sand eller blyfyll dem när du hittat rätt placering. Det ger bättre tajthet och kontroll och då låter dem mindre låda. Basen går ju djupt redan från början men med fyllning får den mera pondus.

Ställ dem på en bas eller tex hockeypuckar, då jag tyckte att toppen blev lättare och renare.

Lycka till.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2006/08/03 11:35:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000