HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elac FS 208.2 - lyssningserfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/11 :  09:55:19  Show Profile Send qwert a Private Message
Funderar på att köpa dessa högtalare. Hur är ljudkaraktären? Är de lämpliga till rock, punk och annan musik med ofta långt från perfekt inspelningskvalitet?

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2006/07/11 09:56:18

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:03:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Med tanke på Elacs JET-diskant och det generellt sett ljusa ljudet kanske de inte är jättebra till sådan musik du frågar om, men man bör som alltid testa själv om möjligt. Själv har jag inte hört denna Elac, utan det är vad jag har läst om dem.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/12 :  09:58:44  Show Profile Send qwert a Private Message

Vilken högtalare skulle du rekommendera till nämnda musik? Vad jag förstått lyssnar du delvis på liknande musikstilar. Hur är Monitor Audios GS 20? Vill absolut undvika "skrikande" diskant och alltför ljus ljudbild i allmänhet.

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/12 :  11:53:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
I vilken prisklass? Monitor Audio GS20 funkar bra till sådan musik tycker jag. Mina nuvarande Spendor S5e likaså. Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand med sitt varma och förlåtande ljud likaså. Men du bör testa själv, smaken är olika och alla har vi olika rum och kringutrustning.

EDIT: Generellt kanske man ska undvika allt för "analyserande" diskanter som nämnda Elacs men även Audiovectors Avantgarde-diskant. Högtalare som ger ett ljust och analytiskt ljud skulle jag personligen inte välja med tanke på hårdrock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/12 11:58:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/07/12 :  12:13:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, ljusa var dom inte här på mässan i Stockholm senast. Snarare tvärt om, fyllig och mycket behaglig.

Jag skulle lyssna på den och göra en egen bedömning men även inkludera några alternativ.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/12 :  12:30:20  Show Profile Send qwert a Private Message
Spendor verkar MYCKET intressanta! Kan du beskriva ljudet mer i detalj? Jag lyckades hitta ett par i nyskick till ett pris som verkar mer än ok!

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:02:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Har aldrig hört ELAC själv, men de som faktiskt lyssnat och berättat instämmer med Micke Y att de faktiskt är allt annat än hårda och skramliga. Tror att designen och just att de använder aluminium som membran skapar en del fördomar som är ganska obefogade. Var själv inne på ELAC innan jag köpte mina PMC, men ÅF'en hade ingen möjlighet att plocka hem dem för demo så det blev PMC istället. Sen handlar det självklart om kringutrustningen. Kall elektronik parat med neutrala eller ljusa högtalare blir ju rätt tråkigt för metall och rock tycker jag. Annars är ovan nämnda Vienna ett bra alternativ om man vill ha lite mysigare ljud. Vissa B&W modeller passar också bra. Gamla Matrix serien tycker jag funkar mycket bra med hårdrock och rock samt lite annan skramlig musik.

Vad ska du köra med för elektronik?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:38:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Spendor S5e har ett neutralt ljud där inget register sticker ut direkt. Dynamiskt, rent och snabbt ljud som jag personligen tycker är väldigt allround och rock/hårdrock passar bra.

Nu har jag iofs bara haft dem ett par veckor och har inte hunnit lyssna på alla typer av hårdrock etc men Iron Maiden, Metallica, Led Zeppelin och Bad Religion har spisats hittills med bra resultat.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:04:14  Show Profile Send qwert a Private Message

Elektroniken är Marantz DV-9500 som källa och Denon PM-2000E förstärkare, således åt det varmare hållet.

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/12 :  15:37:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Tycker inte det borde vara några problem att få välljud ur ELAC ur den elektroniken. Men som sagt, testa först. Vienna kanske blir väl gosigt med den setupen? Å andra sidan är det ett bra driv i Denon-stärken, perfa för rock och annan rytmdriven musik! Annars gör jag som vanligt och rekommenderar PMC till alla som vill ha go stampa-takten faktor!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/12 :  16:15:34  Show Profile Send qwert a Private Message
Hittade PMC FB1 till salu för 8500 kr. Bra pris!

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2006/07/12 16:15:51
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/12 :  20:34:16  Show Profile Send Vox a Private Message
PMC FB1 för 8500 är inget annat än ett fynd anser jag som är PMC ägare.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/12 :  21:36:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Japp, dessutom kan FB1 uppgraderas till den senaste versionen FB1+ senare om man vill! Dock så kräver FB1 väl ett ganska stort rum? OcA valde väl GB1 eftersom det blev för mycket bas i hans rum med FB1+?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:49:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Stämmer bra Matte. Har kört mina GB1 i rum på nästan 30 kvadrat utan att tycka att det känns som det finns för lite tryck i botten. FB1'an kräver lite mer andningsutrymme av naturliga skäl. Men 22hz ur en 6,5 tummare - jösses!!!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2006/07/13 :  16:15:16  Show Profile Send qwert a Private Message

PMC FB1 bokade!

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:23:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Lovar att du kommer bli väldigt nöjd med dem. De funkar kalas till rock och metal!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:52:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Grattis och hoppas att du blir nöjd med FB1! En uppgradering i framtiden till FB1+ kan nog ge en hel del. Glöm inte att ge dem mycket luft bakom och runt dem, vilket jag tror de behöver.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000