HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga liten sommar stereo med Amp3-kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:13:10  Show Profile Send menace a Private Message
Jag har två gamla MDS 6*9:or liggandes i garderoben och jag funderar på att bygga ihop en liten sommar-låda med 6*9:orna och en liten förstärkare som går på 12v enkel matning. Eftersom jag vill ha ett så litet batteri som möjligt så kom jag att tänka på klass D eller klass T eftersom dessa ska ha så bra verkningsgrad.

Jag är alltså på jakt efter en förstärkare som drivs av 12v enkel matning och som kan spotta ur sig så mkt effekt som möjligt och vara effektiv.

1.Är det en T-amp jag bör köpa och skruva isär? Eller finns det andra bättre/billigare lösningar?

2. Vart får man tag i en T-amp till bästa pris?



Edited by - menace on 2006/07/18 20:45:14

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:45:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja kanske bättre med class d,när jag var ungbyggde jag med 6x9" och en booster med EQ och en bilstereo.Min kompis hade ett 60 AMP bilbatteri på pakethållaren,o jag stereon,räckte i alla fall några timmar.men vad gjorde det när vi vinglade hemmåt sent på natten.
kanske söka på e-bay?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2006/07/10 :  22:54:07  Show Profile Send dadygee a Private Message
http://www.t-amp.se/webshop/

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/11 :  00:31:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Utmärkt ide, det är faktiskt precis vad jag själv tänkt göra. =)

Jag köpte mina 2 t-amp från thinkgeek.com.
Den ena är i vardagsrummet nu den andra ska som sagt bli en partylåda.

Jag tänker inte ta isär t-ampen, utan jag kommer istället fylla den med (IKEAs billiga) laddbara NiMh-batterier, så har jag en billig och enkel strömförsörjning direkt.
T-ampen i v-rummet tar nästan aldrig mer än 100mA från mitt kragg (som har amperemätare) så jag räknar med att de laddbara batterierna ska räcka minst 10 timmar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/11 :  12:56:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kan du löda kan du gå på en AMP6:a från 41Hz.com.
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:32:36  Show Profile Send menace a Private Message
bra idé soundbrigade!
Löda kan jag ju! har tom certifikat.
jag har ju tänkt driva med ett 12volts batteri, funkar det då AMP6 har likriktare och spänningsregulator på kortet?
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:53:49  Show Profile Send menace a Private Message
Ojj såg AMP3 nu den verkar ju passa än bättre! iaf. billigare! men då får man tydligen linda spolarna själv, är detta svårt???
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:08:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
AMP3:an består av ytmonterade komponenter - kan du löda ytmonterat? Har du lämplig utrustning??
Spolarna - toroider lindas lätt. Skulle nog säga att det är det enklaste på den satsen. Jag doppade mina i lack för att få tyst på spolarna. Ska boka tid på mitt gamla jobb och löda kortet.

Annars är 3:an och 6:an identiska. Tittar på att köra med 12V MC-ack.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:36:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
kan du löda ytmonterat? Har du lämplig utrustning??

Räcker med en spetsig spetso fast monterat förstoringsglas(lampa)
Pincett.och ej för varm lödpenna 15-25w.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/12 :  16:23:28  Show Profile Send menace a Private Message
Har aldrig lödit ytmonterat förut men har lödpenna med spetsig spets, får väl ta det lungt och försiktigt!

Funderar dock på en annan sak, har tänkt använda mig av en Blyackumulator http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120
som drivining, och denna vill man ju kunna ladda även under drift.
Blyackumulatorn ska enligt biltema laddas med begränsad ström (max 30% av ackumulatorns kapacitetsvärde i Ah)

Jag hade tänkt att koppla så att när man ansluter en väggbula så laddas batteriet och förstärkaren får ström från både batteri och väggbulan.

Så hur begränsar man strömmen till batteriet utan att samtidigt strypa strömmen till förstärkaren?
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/12 :  17:00:32  Show Profile Send menace a Private Message
Hade tänkt mig något i stil med detta:

Tanken var alltså att skicka in cirka 15volt på Uin från en väggbula och plocka ut spänning till förstärkaren från Uut.

komponenten med frågetecken på ska alltså vara någon typ av strömbegränsning för batteriet.
Kom också på att zenerdiod var ett dåligt sätt att stabilisera spänningen på. någon som har en bättre idé att stabilisera fram dryga 13volt för laddning och drivning?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/12 :  17:03:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ska du inte ha över 1.5A räcker ju en LM317,ska du ha mer en större Stabb,eller något mer komplicerat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/12 :  17:19:45  Show Profile Send menace a Private Message
Hmm sitter och läser datbladet till LM317,jag kan alltså använda LM317 som både spänningsstabb (laddspänning =dryga 13 volt) och en annan LM317 som strömbegränsning för batteriladdningen (cirka 30% av batteriets kapacitetvärde). Den enda nackdelen med detta är då att jag max kan kräma på med 1,5A men frågan är om jag ens kommer att köpa en större bula än så?
Tänker jag rätt?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/12 :  18:00:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
LM317 som strömbegränsning för batteriladdningen

Vet ej om den kan göra det,räcker kanske med ett motstånd?
Någon annan kanske har någon ide.Finns ju små switchade batteri laddare att köpa ca 4-500:- som klarar allt detta,beror ju på hur komplicerat det ska vara,finns även färdia kretsar om du vill bygga själv för batteriladdning,som sagt hur enkelt det ska vara.Tänkte själv bygga med en sådan krets men gav upp o köpte en färdig switchad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/12 :  18:10:32  Show Profile Send menace a Private Message
jo det ska gå, iaf. enligt databladet:



I databladet fann jag även denna koppling som regulerar fram 13,75volt men jag vet inte om den reglerar strömmen något?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/12 :  18:18:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
på sista bilden,RS ska ju göra som någon sorts underhållsladdning.

Första bilden Iadj vet ej om den känner av hur mycket ström batteriet tar emot kanske får använda båda kretsarna i serie?Hoppas någon klok
forummedlemm har svar.
Annars kan du kolla på UC3906 och UC3909 de ska klara allt det där.
Sök på dessa,finns på Texax instruments.Har ett gäng av dom om du vill bygga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/07/12 18:24:10
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/13 :  02:24:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jaha, två problem i ett... =)

Först ska vi ladda ett batteri.
Ett Bly-syra batteri bör laddas vid ungefär 14.4 volt konstant spänning, men dock med en max-ström på 10-50% av angivnen ah beroende på batterityp (batteri med spirallindade celler, typ optima klarar tom ännu högre strömmar).
Så den rekomenderade laddcykeln är alltså att ladda med konstant ström (reglera spänningen) på 20-30% (ex.vis 2-3 A för ett 10Ah batteri) till dess att laddspänningen når 14,4 volt, fortsätt att hålla denna spänning till att batteriet är fulladdat. När är det fullt laddat då? antingen väljer man en tid, eller en strömnivå, t.ex. ladda med 14,4 volt i fem timmar, eller till när laddströmmen går ner till 5% av kapaciteten. Obs, 5 timmar resp 5% har jag i princip gripit ur luften, det ligger antagligen någonstans där, men beror på batteriets konstruktion.

Sen tänker du ibland driva en förstärkare medan du laddar.
1. Tål förstärkaren 14,4 V (med lite säkerhetsmarginal)?
Lägg annas till en spänningsreglering efter, förbättrar också kvaliten på strömmen till stärkaren!
2. Hur ska vi undvika att stärkaren stjäl all laddström?
Om det är ett större batteri, blir det ju så stor laddström att det inte har någon betydelse, men med mindre batteri kan det bli problem.
Jag sitter och skissar på en tänkbar lösning, jag återkommer med schema om jag kommer fram till nåt vettigt.

//Mikael
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/13 :  11:23:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja verkar ju "enkelt"med UC3906 har ju en yttre transistor som styr det hela,och en sensor till batteriet.Bör ju gå att göra en omkoppling med ett relä så att inte förstärkaren drar laddström.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/13 :  11:35:56  Show Profile Send menace a Private Message
ojj detta blir bara mer och mer avancerat! Är laddningsprocessen verkligen så känslig? det jag fick ut av elfas faktasidor var att man skulle ladda batteriet med konstant spänning 14,4-15,0 volt (om batteriet ska laddas och sedan laddas ur för att sdena laddas igen) och 13,5-13,8 om det rör sig om underhållsladdning. Det står även att laddströmmen aldrig ska överstiga 30% av kapaciteten.

Min tanke var att man skulle först reglera inspänningen till cirka 14 volt (mitt i mellan de olika laddspänningarna och förstärkaren ska klara upp emot 15) sedan hade jag bara tänkt reglera strömmen till max 30% av kapaciteten med hjälp av den enkla kretsen ovan med LM317. Fördelen med denna koppling är ju att man kan ladda den i bilen också.

Mickel-Mackel: jag vore väldigt tacksam för ett förslag! dock vore det bra om det inte är för avancerat (jag tänkte detta som ett enkelt lite projekt på semesterns regniga dagar)
svar på dina frågor:
1. ja
2. det handlar nog om ett mindre batteri några få Ah (1-3) om jag har en väl dimensionerad nätdel så kommer väl detta inte vara något problem? (laddströmmen blir ju bara 300-1000mA)
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:52:46  Show Profile Send menace a Private Message
Nu sitter jag här och ska precis till och beställa Amp3-kittet från 41hz en snabb fråga bara:
Jag hat tänkt använda en 12vac:s trafo som jag har liggandes och tänkte då stabilisera spänningen till 14Vdc detta borde gå med lm1084 Nu sitter jag här och ska precis till och beställa Amp3-kittet från 41hz en snabb fråga bara:
Jag hat tänkt använda en 12vac:s trafo som jag har liggandes och tänkte då stabilisera spänningen till 14Vdc detta borde gå med lm1084 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10106.htm eller tänker jag fel?
Så här tänker jag: 12Vac = 15,5 (12*1,41-0,7-0,7) Stämmer detta???
max spännigsfall på lm1084 = 1,3 Volt
Alltså kan jag reglera fram 14Volt.

Kan någon snälla dubbekolla detta innan jag beställer grejjor.

Mvh Daniel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:59:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja borde ju gå även om det blir nätt,14,22v eller?
Räcker strömmen då vad drar förstärkaren?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/19 :  10:11:39  Show Profile Send menace a Private Message
Jo det blir nätt, men i värsta fall får jag väl nöjja mig med något under 14Volt.
ja strömmen måste räcka lm1084 klarar ju 5A!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/19 :  10:59:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
a strömmen måste räcka lm1084 klarar ju 5A!

Oki,kollade på deras hemsida,såg ingen strömmförbrukning,gör du?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/19 :  16:03:59  Show Profile Send menace a Private Message
nä har inte kollat deras hemsida men på elfa står det klart och tydligt 5A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/19 :  18:16:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nej,jag menade Amp3-kittet från 41hz.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/07/19 :  19:32:58  Show Profile Send menace a Private Message
nej kan inte heller hitta någon strömförbrukning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000