HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Akut Ebayhjälp.........!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/07/10 :  17:35:24  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Skall köpa en stärkare via Ebay men i mailet som jag fått står det
att jag måste skicka pengarna med Western Union!?!?!?

Dock så är denna emailadress använd för att skicka mailet: aw-confirm@ebay-notes.com.
Vidare så står det att "eBay`s Safe-Harbor team" är kontaktade och att det är dom som övervakar affären!

Verkar legitimt men drar öronen åt mig eftersom det står Western Union som enda betalningsalternativ......

Är det någon som är vass på sånt här så hör gärna av Er via PM till mig så kan jag skicka en kopia av emailet. Gärna till den som kanske handlat med lite större summor på Ebay och som kanske känner igen mitt mail sedan sina egna affärer.....

PS. Säljaren har varit medlem på Ebay sedan 17 juli -02 oph har i princip bara positiv feedback.....

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/07/10 :  17:54:37  Show Profile Send labrat a Private Message
Verkar inte legitimt! Western Union används oftast vid bedrägeri eftersom det är svårt att spåra.
Klickar man sig in på ebay-notes.com kommer man till en "Under Construction"-sida.
Domänen är registrerad av:
Organisation Name.... Daniel Haeflinger
Organisation Address. 6550 White Oaks Rd.
Organisation Address.
Organisation Address. Harvard
Organisation Address. 60033
Organisation Address. IL
Organisation Address. UNITED STATES

Jag har aldrig handlat med större summor (max 2-3000:-) över eBay men aldrig varit med om något liknande. Jag skulle inte skicka några pengar innan eBay själva har bekräftat detta. Hör av dig både till säljare och deras abuse-team.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:30:24  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej!
Jag skickar mkt pengar över utlandet i mitt jobb och kan ge dig följande råd: Låt bli!
Det finns inga konton som är helstyrda av mottagande banks betalningsinstruktioner, såvida det inte e depåer eller rena VAT-konton som måste transfereras inom samma banksfär...
PS. Sen e det ju oftast så att verkar en affär va för bra för att vara sann e den det oxå (inte menat mot dig S men värt att repetera...)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/07/10 18:31:19
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:45:46  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Tack för alla svar än så länge!
Sitter och väntar på svar ifrån Ebay. Allting verkar ju legitimt men tom. Wester Union själv varnar på sin hemsida för att använda deras tjänster för att betala för saker man köper.....

quote:
Sen e det ju oftast så att verkar en affär va för bra för att vara sann e den det oxå


Helt klart, oftast är det så men jag blev överbjuden men vinnaren hoppade av och då tog han mitt bud!
Runt 9000Sek för en ca. ett år gammal stärkare som kostar ca. 25000Sek. ny är väl inte för bra, eller.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:50:43  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag hade INTE gjort affär om jag hade varit dig. Har själv precis som du säger blivit erbjuden en produkt trots att jag inte vann den. Men jag märkte att något var fel när han aldrig nämnde produkten i fråga, utan alltid skrev "Product".


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:54:18  Show Profile Send luften a Private Message
Just detta att "vinnaren hoppade av" är MYCKET vanligt förfarande när det gäller lurendrejerier!

Låt bli att handla om du inte är 100% säker! Du kommer inte att ha ebay som säkerhet heller om du inte vunnit auktionen där!


//air
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:54:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Helt klart, oftast är det så men jag blev överbjuden men vinnaren hoppade av och då tog han mitt bud!



Även detta brukar man tolka som ett varningstecken. Jag hade varit väldigt försiktig då det kan röra sig om ett kapat konto.

Kolla hans tidigare auktioner och se om han angett WU som enda betalningsalternativet där med. Inte för att det betyder så mkt men ändå.


EDIT:
har du lust att länka till auktionen ifråga?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/07/10 18:58:54
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:59:51  Show Profile Send luften a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49307&SearchTerms=ebay
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48737&SearchTerms=ebay,lurad

//air

Edited by - luften on 2006/07/10 19:01:53
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/10 :  19:00:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
STOPP FÖR HELVETE. WU samarbetar inte med Ebay mer det blev för många klagomål med folk som betalade och sen vararna eh kom. BETALA INTE

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/07/10 :  19:16:34  Show Profile
Att man måste starta en tråd för att fråga är ju ett rätt starkt tecken bara det att man bör dra öronen åt sig. Handla inget om du inte är 100%

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/07/10 :  19:48:42  Show Profile Send Gus a Private Message
Detta finns att läsa på eBay-UK/

"The use of instant money transfers as a method of receiving payment, via companies such as Western Union or Moneygram, is not allowed on eBay.co.uk. We have banned the use of instant money transfers as a payment method on the eBay.co.uk site to protect members, because in the past some sellers have exploited Instant Money Transfers in order to defraud buyers. If you notice a listing offering instant money yransfers as a payment option, please don't bid on it, and report the seller to eBay."



Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/07/10 :  19:51:50  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
något var fel när han aldrig nämnde produkten i fråga, utan alltid skrev "Product".


Det problemet har inte jag. Han har skrivit namnet på stärkaren så han vet iallafall vad det handlar om.....

quote:
har du lust att länka till auktionen ifråga?


Auktionen är som sagt redan avslutad men killen har fortfarande tre
saker ute till försäljning:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180005318870&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr3_PcY_BID_IT

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180005320709&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr3_PcY_BID_IT

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180005325520&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr3_PcY_BID_IT


"luften", jag vet om dom andra trådarna (har själv skrivit i en av dom) men jag var ävdå tvungen att ställa en fråga här pga. mailet jag fått. Det ser helt legitimt ut och det enda som sticker ut är just Western Union.....

Får nog skita i det eftersom det finns för många oklarheter.
F*N, jag vill ha den stärkaren




"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/10 :  20:25:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
En tysk som använder en epostadress registrerad på en person i USA?
Jag gillar inte heller folk som döljer sin feedback. Även om jag sålde till en trevlig korean som döljde sin.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/11 :  07:50:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Åk ner till tyskland och hämta den själv, betala vid överlämnande !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:01:00  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Åk ner till tyskland och hämta den själv, betala vid överlämnande


Hade jag gärna gjort Wolfgang! Särskilt med tanke på att stärkaren (enligt uppgift iallafall) finns i Schleswig-Holstein (stavning?).
Bor själv 2 mil från Öresundsbron och skall snart ner och fylla på öl och whisky! Hade varit en lätt match.

Dock så finns han som vill ha pengarna i London! Han har inte svarat på mitt senaste mail heller! Jag får nog lägga ner hela iden, tyvärr

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:18:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Snoddas ... det vore ju konstigt om han som har stärkaren inte kan ta emot pengarna. Har du mailat med honom i tyskland eller i england?? Har varit med om tidigare att jag inte "vunnit" en auktion ... så har jag fått erbjudande om samma produkt från annat håll. Du bör ju kunna prata i telefon med mannen i tyskland ... verkar konstigt tycker jag!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:24:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har just kollat adressen du angav aw-confirm@ebay-notes.com. finns inte på eBay .... den adressen dom har är;
aw-confirm@ebay.com, så något mygel är det! Han har oxå ändrat namn 4 gånger kolla;
Mitgliedsname Gültig von Gültig bis
express-youself 23.10.05 aktuell
set-me-free 25.08.04 23.10.05
dinge-von-denen 27.01.04 25.08.04
kruemelchen23626 17.07.02 27.01.04


som sagt skum .... //W


Å andra sidan så står det i hans annonser:

Akzeptierte Zahlungsmethoden;
Überweisung
Barzahlung bei Abholung = kontantbetaling vid hämtning !!

DS




++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/07/11 15:28:51
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:45:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kör man domännamnet på Whois så får man det här

quote:
Domain Name.......... ebay-notes.com
Creation Date........ 2006-07-10
Registration Date.... 2006-07-10
Expiry Date.......... 2007-07-10
Organisation Name.... Daniel Haeflinger
Organisation Address. 6550 White Oaks Rd.
Organisation Address.
Organisation Address. Harvard
Organisation Address. 60033
Organisation Address. IL
Organisation Address. UNITED STATES

Admin Name........... Daniel Haeflinger
Admin Address........ 6550 White Oaks Rd.
Admin Address........
Admin Address........ Harvard
Admin Address........ 60033
Admin Address........ IL
Admin Address........ UNITED STATES
Admin Email.......... depedom2@yahoo.de
Admin Phone.......... +1.2182097071
Admin Fax............

Tech Name............ YahooDomains TechContact
Tech Address......... 701 First Ave.
Tech Address.........
Tech Address......... Sunnyvale
Tech Address......... 94089
Tech Address......... CA
Tech Address......... UNITED STATES
Tech Email........... domain.tech@YAHOO-INC.COM
Tech Phone........... +1.6198813096
Tech Fax.............
Name Server.......... yns1.yahoo.com
Name Server.......... yns2.yahoo.com




När folk trixar så här mycket då hade jag backat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/11 :  23:47:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Konstigt att varorna finns i tyskland då!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/07/12 :  00:31:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Skulle också dra öronen åt mig...

Förutom alla varningstecken tidigare i tråden reagerar jag på det här med "saken finns i ett land och pengarna ska till ett annat".

Avrådde frun från att köpa en hästsadel där det just var detta underliga med en person som var amerikan men som tillfälligt var med sin sadel i Italien och var pengarna skulle skickas kommer jag inte ihåg... Vid lite fler frågor så slutade personen att svara.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/07/12 :  09:41:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Scammers har vissa standardtecken, att erbjuda 2:an på auktionen att köpa något och dessutom utanför paypal är typiskt scam-förfarande. Via en fusk-bjudare har scammern dessutom fått reda på ditt max-bud. Det här exemplet luktar skumt lång väg.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/07/16 :  12:59:55  Show Profile Send filkingian a Private Message
Ebay har numera ett system för när högstabjudaren hoppar av(om säljaren inte vill lägga upp varan igen d.v.s.): "second chance offer" och det kommer upp hos dina meddelanden PÅ EBAY. Det är det enda legitima sättet att få en andra chans.

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/07/21 :  12:40:43  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det var ett second chance offer jag fick när det begav sig, och detta skulle också gå igenom pay pal i samband med E-bay.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/07 :  11:53:06  Show Profile Send overhang a Private Message
Ville bara aktualisera denna tråd.
De senaste dagarna har jag blivit erbjuden så kallade second offer på ebay två gånger. I båda fallen har det varit lurendrejare. I det ena var det så uppenbart så det var pinsamt, men i det första fallet var det mycket profesionelt utfört, det vara bara tack vara trådar som denna så skulle jag nog inte mistänkt något.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2006/08/09 :  12:20:26  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Har säkert handlat 50 prylar på ebay, men aktar mig för western union samt banköverföring via konto.

Det funkar bra med paypal, dock kolla gärna feedbacken innan. Viktigt.

Jag hade ALDRIG köpt detta även att det är billigt, dock blir det inte billigt om du blir blåst. Det är för mycket som är mysko med adresser osv för att det verkar seriöst.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/09 :  19:46:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tar alltid personlig kontakt med säljaren innan jag skickar pengar! Vill han verkligen sälja och är seriös har han inget emot det .... nu köpte jag en liten Rörstärkare för 500:- + frakt ....

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000