Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 22:09:24
|
Jag har gått hela dagen med lite Vietnamskrigs-films längtan. En Plutonen eller lite Full metal jacket skulle sitta jättefint just nu. Men, det föder då en fråga... Vilken är den absolut bästa Vietnamkrigs filmen? Själv håller jag just Plutonen nära mitt hjärta (känns konstigt att skriva då krig i sig inte är så kul...) men jag har inte sett den filmen på ca 10 år så mitt minne kan vara lite rostigt.
Så allesammans, Vilken är er favvo? |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 22:16:52
|
Apocalypse now - redux |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 23:30:02
|
quote: Apocalypse now - redux
Snacka om en film som kliptes sönder av bolaget och blommade ut när den fick släppas så som den borde släppts från första början Från trea till nia
Kommer fortfarande ihåg den stora "Ahaaaaaa! det var så här den skulle varit... nu FUNKAR ju filmen "-känslan när jag gick ut från biografen i Bath.
En "höjdare" är annars "Hamburger Hill"
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 23:57:39
|
håller med totalt sett orginalet från 1979 hur många gånger spm helst men dert var inte förräns jag såg "redox" som bitarna föll på plats. Likaså har du rätt gällande "Hamburger hill" en mycket bra film som poängerar meningslösheten i just det kriget (ok alla krig är meningslösa men filmen fångar essensen hos de stridande). |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 03:05:32
|
quote: Likaså har du rätt gällande "Hamburger hill" en mycket bra film som poängerar meningslösheten i just det kriget (ok alla krig är meningslösa men filmen fångar essensen hos de stridande).
Den filmen är en fullträff i det ämnet ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 10:33:58
|
Plutonen och Full Metal Jacket är de bästa filmerna om Vietnamkriget som finns, därefter kommer Apocalypse Now Redux. Den tunna röda linjen är också bra. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 11:44:33
|
*faktafel* |
Edited by - B-200 on 2006/07/08 15:04:35 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 11:45:02
|
*faktafel* |
Edited by - B-200 on 2006/07/08 15:04:15 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 12:04:04
|
Rädda meninge Ryan är en mycket bra krigsfilm, men handlar om andra världskriget och inte om Vietnamkriget...
Band of Brothers är ingen film, men däremot en av världens bästa serier om andra världskriget. Circlomanen frågade dock om Vietnam-filmer... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 12:38:38
|
Kan rekommendera Deer Hunter, verkligen bra film, en av mina favoriter alla kategorier. |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 14:46:57
|
Bästa vietnamkrigsfilmer: 1 - Full Metal Jacket 2 - Pluton 3 - TV serien Pluton B i Vietnam (Visades på femman för flera år sedan, suverän serie!)
Tunna röda linjen handlar förövrigt också om andra världskriget..... Amerikas krig i stilla havet mera exakt.... |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 14:50:06
|
quote: Tunna röda linjen handlar förövrigt också om andra världskriget..... Amerikas krig i stilla havet mera exakt....
Ah, my mistake! Länge sedan jag såg den, hade för mig den var om Vietnam men det stämmer nog att den handlar om Stilla havs-kriget. |
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 15:03:20
|
my bad matte 76 du har rätt tar bort dem direkt |
Edited by - B-200 on 2006/07/08 15:03:41 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 20:52:34
|
Tack så mycket för alla svar! Har nu hyrt Apocalypse now redux, skall se ikväll. Plutonen och Full metal jacket följer de närmsta dagarna. Hamburgar kullen? Vad är det för skådisar? Har aldrig hört talas om den filmen.
Mvh Johannes. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/08 : 22:22:04
|
Full Cast and Crew for Hamburger Hill (1987)
Directed by John Irvin Writing credits (in alphabetical order) James Carabatsos
Cast (in credits order)verified as complete Anthony Barrile .... Vincent 'Alphabet' Languilli Michael Boatman .... Motown (as Michael Patrick Boatman) Don Cheadle .... Pvt. Washburn Michael Dolan .... Murphy Don James .... McDaniel/Mac Dylan McDermott .... Sgt. Frantz Michael A. Nickles .... Galvan (as M.A. Nickles) Harry O'Reilly .... Duffy Daniel O'Shea .... Gaigin Tim Quill .... Pvt. Joe Beletsky Tommy Swerdlow .... Pvt. Bienstock Courtney B. Vance .... Doc Johnson Steven Weber .... Worcester Tegan West .... Lt. Eden Kieu Chinh .... Mama San Doug Goodman .... Lagunas J.C. Palmore .... Healy J.D. Van Sickle .... Newsman
Produced by James Carabatsos .... producer Marcia Nasatir .... producer Jerry Offsay .... executive producer Original Music by Philip Glass Cinematography by Peter MacDonald Film Editing by Peter Tanner Casting by Mary Colquhoun Production Design by Austin Spriggs Art Direction by Toto Castillo Makeup Department Cecille Baun .... makeup artist Neville Smallwood .... makeup artist Production Management Claude Hudson .... unit manager Second Unit Director or Assistant Director Steve Harding .... first assistant director Nikolas Korda .... second assistant director David W. Rose .... second assistant director Art Department John Zemansky .... property master Sound Department Steve Bartlett .... sound Michael Connell .... music editor David Hildyard .... sound mixer Dominic Lester .... sound re-recording mixer Archie Ludski .... supervising dialogue editor Robin O'Donoghue .... sound re-recording mixer David Pearson .... boom operator John Pitt .... sound recordist Les Wiggins .... supervising sound editor Special Effects by Joe Digaetano .... special effects Rudy Liszczak .... special effects Paul J. Lombardi .... special effects Larry Reid .... special effects Stunts Jerry Bailey .... stuntman: Philippines crew (as Gerry Bayley) Eric Hahn .... stuntman: Philippines crew Renato Morado .... stuntman: Philippines crew Tip Tipping .... stunt coordinator Other crew Sallie Beechinor .... production coordinator Andy Birmingham .... film finance representative Andy Birmingham .... production accountant Mark Birmingham .... floor assistant Mike Brewster .... camera operator Kieu Chinh .... vietnamese advisor Joseph B. Conmy Jr. .... military liaison (as Colonel Joseph B. Conmy Jr.) Peter Cooper .... location manager Quinn Donoghue .... unit publicist Martin Evans .... gaffer Pauline Hume .... title designer Ken Metcalfe .... casting: Philippines Roger Mills .... best boy David Murphy .... wardrober Al Neal .... military advisor George Parrish .... best boy Nigel Seal .... first assistant camera Annie Wotton .... continuity Tom Trigo .... location manager (uncredited) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 00:19:03
|
quote: Rädda meninge Ryan är en mycket bra krigsfilm
Och jag som har klappat på Tiger-vagnen som användes i filmen Inte ens baserad på en tysk vagn...tror det var en T-34 den byggdes på..
OT så det räcker
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 00:29:29
|
Jag skulle vilja se det som visades på TV i Usa under nyhetssändingarna från Vietnam. Någon som vet var man kan få tag i dem? |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 08:56:02
|
Som nämnts här är ju Deer Hunter en fantastisk film som inte visar så mycket av själva kriget utan fokuserar på hur det drabbade även på hemmaplan. Fantastisk film helt enkelt. De som jag håller högst själv är också redan nämnda Apocalypse Now och Full Metal Jacket. |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 15:09:20
|
We were soldiers med Mel Gibson tycker jag var sevärd om än inte i samma klass som plutonen eller apocalypse now. |
Min anläggningstråd |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 16:23:20
|
LarsTokyo: hör med ett universitet om de ej ha rtillgång till sådant material. Sen finns det olika arkiv, de olika kanalerna har egna personliga arkiv som nu med internet åldern publiceras deras material. |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 02:28:28
|
ryst; tack for tipset. Skumt, den verkar inte finns pa amazon.com, dar jag har konto. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 17:33:24
|