HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad är det för fel på min XLS sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/04 :  00:26:54  Show Profile Send micckke a Private Message
Hejsan allihopa.

Har lite problem med min hemmabyggda sub med Peerless XLS element.
Det är en 10 tummare med 2 10" slavar. Kommer för tillfället inte ihåg hur stora vikter som sitter monterade på slavarna.
Drivs av ett Zachry DSW400 slutsteg.
Tycker den funkar kanon till både musik och till film.

Men.... I vissa filmer, jag antar att det är scener med riktigt djup bas. Det är då det blir problem, man ser att det är grymt stora konrörelser och det kan någon gång "poppa" till. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet riktigt. Liknande en knallpulverpistol typ.

Som sagt så har jag sett massor med filmer utan problem. Men i 3-4 filmer så har det blivit såhär, tycker det är grymt irriterande. Eftersom man inte vet när det kommer hända igen.

Det jag funderat på är om det skulle behövas ett subsonic filter. Eller om det kan vara att jag skulle behöva kraftigare slutsteg. Eftersom xls elementen är populära att bygga subbar borde det ju finnas nån som varit med om liknande. Eller som har nån aning om vad som kan vara problemet. Väldigt tacksam för svar

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/07/04 :  03:11:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det smäller så när talspolen slår i polstyckets botten. Jag tror du skulle kunna lösa det genom att sänka systemets avstämningsfrekvens och altså lägga mer tygder på slavarna. Jag vet att dom har en skruv som kan hålla fast tex vanliga bult-brickor. 50 g i taget kan tänkas vara en lämplig vikt att börja med.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:44:37  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Att sänka systemets avstämningsfrekvens borde ge mer marginal till elementet bottnar. Om systemet inte har något högpassfilter så lär det inte spela någon roll eftersom elementet ändå kommer att bottna, fast vid lägre frekvenser.
Tänker jag rätt här?


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/04 :  10:59:27  Show Profile Send micckke a Private Message
Får ta och skruva på lite mer tyngder och se hur det blir.
Synd att jag inte har kvar simuleringsprogrammet jag använde när jag satte på tyngderna. Men som sagt det är väl bara att prova sig fram.

Vad blir det mer som händer om jag sätter på extra tyngder. Det jag menar är hur basens "karaktär" ändras. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/07/04 :  11:50:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är inte grundproblemet 10"(valt element) och önskat ljudtryck? Att göra membranet tyngre sänker verkningsgraden, frågan är om det är en bra idé?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/07/04 11:51:41
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/04 :  12:33:50  Show Profile Send micckke a Private Message
Eftersom det är väldigt jobbit att skruva ur båda slavarna och montera vikter och montera tillbaka så tänkte jag att jag testar att sätta på 130g extra på varje slav direkt.

Efter det testade jag lite olika scener som funkat bra tidigare (utan att slå igenom). Vissa av dessa kändes det som om de funkade lite bättre än tidigare, ännu mera djup.

Men sen testade jag en av de scener som den slog igenom vid tidigare, så var även fallet nu. Iofs så ligger ljudnivån väldigt högt i den filmen (Flight of the Phoenix).

Det är väl bara att acceptera att den inte palla för höga ljudtryck som peranders säger.

Det jag ändå grubblar över är om det inte skulle bli lite bättre med ett större slutsteg, typ hypex eller liknande. Drev i början subben med ena kanalen på ett stereosteg, tror det var 150w, då slog den igenom lite oftare, men som sagt i nuläget är det en gång på kanske 200 filmer. Och vid hög volym.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/07/06 :  16:55:59  Show Profile Send Larsen a Private Message
Hypex substeg har väl dessutom inbyggt subsonicfilter?
Kanske är det helt enkelt så att du överskrider vad din bas klarar att prestera, som nämnts...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/06 :  18:39:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag tycker att det låter som att du kör basen mer än vad den klarar av.
O då kommer de tinte bli bättre med ett kraftigare slutsteg.

Om du har plats bygg en likadan sub till
Två subbar är bättre än en

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2006/07/06 :  21:18:46  Show Profile Send mongo a Private Message
Borde det inte vara tvärtom?
Elementet belastas mer vid lägre avstämning.
Dessutom har väl Xls-basen kortslutningsring, alltså ska det inte smälla eftersom det inte tillförs någon effekt till talspolen när den "vandrat" för långt....
Har själv samma bas, fast bilvarianten i en basreflex, tåler hur mycket som helst.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/07 :  09:43:02  Show Profile Send micckke a Private Message
Larsen:

Är ju just därför jag skulle vilja testa ett hypex slutsteg.
Känner på mig att ett subsonicfilter skulle hjälpa mig.

Är det inte även så att ett slutsteg med högre effekt har bättre kontroll på elementet? När jag tidigare använde ett stereosteg så hade den lättare för att slå igenom ju...

Ingen som har ett hypex steg att låna ut?
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2006/07/07 :  10:57:47  Show Profile Send Rishna a Private Message
Har själv spelat ett knappt år med 2 st. basmoduler (XLS10"-bas med slav 600g i 20 liter) utan att någonsin ha bottnat basarna. Sen har jag iofs inte spelat på särskilt hög nivå. Jag har dock uppmärksammat stora svängningar i elementen till synes utan syfte som om frekvenser långt under hörbart område funnits med på DVD:n. Märkligt men kanske finns det subbasar som kan sätta golv och väggar i gungning.

När jag konstruerade basarna vill jag minnas att Peerless rekommenderade ett subsoniskt filter med sin början kring 15-17 Hz just för att skona elementen från dylika konrörelser.

Har drivit basarna med Nad-elektronik, först 216 sedan 218 och inget av stegen har haft några problem att klara uppgiften.

Vad du bör göra micckke är att be någon löda ihop ett filter som dels kompenserar för avrullningen, dels för subsoniska frekvenser. Tänk att kunna pressa elementen rejält med rak frekvensgång ner till 20 Hz och samtidigt veta att de inte kommer att slå sönder sig själva vid "märkliga" frekvenser.

Själv har jag inget filter och inte heller någon hembio-förstärkare heller för den delen, så mina basar står i garderoben. Har försökt sälja men DIY verkar inte vara intressant på begagnatmarknaden. Tids nog kanske det dyker upp ett användningsområde för dessa eminenta element.

/Fredrik
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:11:17  Show Profile Send Bardis a Private Message
Gör man ett aktivt-filter för att korrigera upp de lägre frekvenserna får man automatiskt en ganska snäv avskärning för subsoniska-frekvenser.

Varför inte stoppa in elementdata i ett simuleringsprogram och labba lite och se vad som händer med konutslag och frekvensgång?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:17:39  Show Profile Send micckke a Private Message
Tänk om man bara hade kunskaper ang filter och lödning. Vet ingen kompis som är haj på det heller.
Det verkar inte finnas så stort intresse för det, tycker det är konstigt. Kan ju inte bara vara jag som har detta problemet...

Är det möjligtivs någon som har några simuleringar för XLS element. Vore roligt att veta vilken den optimala vikten ska ligga på hos slavarna. Har som sagt 2 10" slavar i en 27 liters låda. Har skruvat på 630g per slav, körde ned 500g tidigare.

Men som sagt, oftast är jag jättenöjd med subben och glömmer av detta "problemet". Men när det vä slagit igenom i en film sitter man och stör sig på det ett tag och väntar på att det ska hända igen.
Ska väl tilläggas att jag inte spela brutalt högt med subben, bara ganska högt.
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:46:49  Show Profile Send micckke a Private Message
Testade att göra lite simuleringar i Unibox.
Nu är jag inget proffs på det programmet men jag fick fram det till att med den vikten jag satt på slavarna så ska det inte va så stor fara med konutslagen.

Ner till 18zh så ska det aktiva elementet inte röra sig mer än ca 12 mm. När det kommer ner till 15hz så slår det igenom.

Får testa mig fram lite med olika vikter och se om det gör någon större skillnad.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/08 :  10:55:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
50g i taget var en bra rekommendation... Överlasta inte slavarna med vikter

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/08/22 :  06:42:46  Show Profile Send micckke a Private Message
Sådär ja, då var problemet löst.
Har äntligen fixat ett nytt slutsteg, ett Hypex DS 4.0.
Snacka om att det blev skillnad. Testade att köra de 3 filmer som jag visste slog igenom, en av dom pallade inte mer än -26 på volymkontrollen. Vred upp till -19 som mest, inga problem där inte. Elementet såg mycket mer kontrollerat ut. Märkte att det blev mycket bättre tryck i många scener. I musik tyckte jag inte att jag märkte så stor skillnad, men jag var iofs nöjd med ljudet där redan innan.
Va skönt det ska bli att kunna kolla på film och slippa oroa sig över att det inte kommer att slå igenom med dunder och brak helt plötsligt....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:19:39  Show Profile Send linnar a Private Message

Kortslutningsring som någon nämner här ovan är inte
till för att hindra stora konrörelser.

Ringen, som är av koppar och kan ibland också ligga som
en platta på centerpolen eller både och, är till för att
kortsluta interna virvelströmar i polstyckena nära spalten.
Virvelströmarna sänker magnetfältets styrka och därmed
Bl-värdet. Virvlarna varierar högfrekvent och kan då också
medverka till mer dist. Detta gäller oftast vid höga nivåer.


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:22:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Å, va bra att sagan fick ett lyckligt slut...

Kan det möjligtvis bero på att steget har ett inbyggt Subsonic filter, 12Hz/-3dB, 24dB/Oct?

Eller kan steget "hålla i elementet" mer än ditt förra?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/08/22 :  10:18:25  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag tror felet beror på en låda som är överavstämd.
Dvs lådan med slavbasar är avstämd för ex.vis 40hz
medan elementet har en resonans på 25hz (gissar resonasen).

När elementet jobbar under lådans avstämning möter den
mindre motstånd ju längre från lådans avstämning signalen
kommer. Normalt klarar elementen detta men när elementets
resonansfrekvens ligger mitt i det känsliga området kan den bottna.

Ljud-oraklet Stig Carlsson stämde alltid av sina lådor långt under
elementets resonans, åtmonstone i de tidigare högtalarna.
OA5 har en avstämning runt 35hz medan elementets resonans ligger
på 50hz. På så vis kan elementet arbeta med full kontroll hela
vägen ner.

Att det fungerar efter slutstegsbyte åskådliggör PetterPersson:
"Kan det möjligtvis bero på att steget har ett inbyggt Subsonic filter, 12Hz/-3dB, 24dB/Oct?"
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/08/22 :  18:17:54  Show Profile Send micckke a Private Message
Det är nog ett sånt subsonicfilter som ni skriver ja.
Känns som om det är en kombination av det och att steget klarar av att som PetterPersson skrev "hålla i elementet"
Längtar nu bara att köra nån bastung film i anläggningen och sitta och njuta. :-)
Slippa vara rädd att subben inte ska palla....

Edited by - micckke on 2006/08/22 18:27:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000