HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tandläkare - privat eller folktandvård?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/03 :  11:44:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
Det börjar bli dags att gå till tandläkaren för vanlig undersökning och för första gången i Karlskoga. Tidigare i livet (27 år) har jag alltid, på ren rutin, gått till folktandvården men här har jag inte hört så mycket gott om denna inrättning (extrema kötider etc).

Vad förlorar vinner/man på att gå till ett privat alternativ? Mycket dyrare men högre kvalitet '

Jag har tidigare dragit ut en visdomstand och kan tänka mig att det är aktuellt att dra ut fler då de växer ganska snett - har hört om kompisar som skickats på remiss till sjukhus för det ingreppet. Hur vanligt är det?

Mvh
Hans (utan tandläkarskräck men som gillar bra service och låga priser )

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/03 :  13:11:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min erfarenhet är att det knappast är högre kvalitet bara för att man betalar mer hos en privat. Folktandvården är oftast bättre än man kan tro! Jag är åtminstone helnöjd med min folktandvård-klinik här i Malmö.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/07/03 :  14:34:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
Kort beskrivet tycker jag man betalar för att slippa kötiderna.
Sedan tycker jag man får en bättre personlig kontakt hos en privat tandläkare..beror kanske iofs på om det är en stor eller liten tandvårdsklinik.
Vad är förresten högre kvalitet i det här avseendet?
Bättre utlåtanden?
Billigare utlåtanden
Kortare väntetid?
Stabilare lagningar?

Jag upplever att man får bättre service och kortare väntetid hos den privata sektorn (Gäller inte bara tandläkare), annars likvärdigt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/03 :  14:52:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Terminator - Inom familjen har vi både goda och dåliga erfarenheter av både privata tandläkare och folktandvården.

Ring runt till några alternativ och kolla in vad din magkänsla säger dig under samtalen. Välj sedan den tandläkarinrättninga som du sammantaget får bästa intrycket av. Blir du inte nöjd efter den första behandlingsomgången kan du byta.

Tandvården har samma tumregel som inom så många andra områden - du får vad du betalar för. Min fru fick till exempel ett par kindtänder fixade till ett mycket bra pris. Efter mindre än tio år var det dags att göra om ingreppet till ett betydligt högre pris - men det håller!

För mig är hög kvalitet i tandvården väldigt mycket en fråga om förtroende och kontinuitet hos tandläkaren och dennes personal.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/07/03 14:53:14
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/03 :  16:11:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tack för svar och synpunkter!

Jag pratade precis med folktandvården som berättade att de har kö på nya patienter och att det troligen inte skulle vara aktuellt med ett besök förrän till hösten/våren beroende på när de kan/får anställa nya tandläkare. Då gäller det bara att fixa ett bra privat alternativ istället, får höra med jobbarkompisarna för tips & trix.

Kvalitet i det här avseendet tycker jag är bästa vård för bästa pris samt att man kan få en tid som passar efter arbetstider etc. Gör man en lagning vill man självklart att den ska hålla så länge som möjligt men självklart blir det avvägningar även här. Kanske är det inte prisvärt med ett års längre hållbarhet för ett 75% högre pris osv.

Mvh Hans
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2006/07/03 :  18:51:26  Show Profile Send masund a Private Message
Hej. Jag föredrar folktandvården där jag gör ett besök om året.
Har haft samma läkare där sen jag gick i grundskolan. (nu e jag medelålder)
Har alltid fått snabb servis om det varit något, och skulle det ha blivit dyrt så har det skickat mig till shalgrenska med bara patient avgift. (250:- för t,ex. visdomstand)
Träffade på en arbetskamrat som haft privat tandläkare och likaså min far, de har haft problemen med att privattandläkarna inte haft allt hemma när något skulle göeras.
Till skillnad från folktadvården som för det mesta har allt som behövs om det skulle vara något.

Samtidigt, det där med tandläkare är en jungel.
Ingen som tittat på Robert Aschbergs program om tandläkare i sverige jämfört med Polen mm?
De hade ett "objekt" som var kontrollerad och klar med sina tänder.
Så skickade de runt objektet till om det var 10 andra olika tandläkare, varav 8 läkare underkände objektet fastän det var full godkänt sen tidigare.

// Mats
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/05 :  16:12:13  Show Profile Send Stormen a Private Message
I Degersfors finns en tandäkare med utländsk bakrund som har privatmottagning som jag tror heter Svensk Privattandvård. Denna är prisad och många är mycket nöjda med behandlingar / priser / mottagande. Har tyvärr inte varit där men ska boka in mig så småningom. Min kollega har jobbat som tandhygienist och rekomederar honom. Hon är ganska känslig nu för vem hon går till. Man känner tydligen varandra inom branchen För några år sedan var det helt omöjligt att få tandläkarvård i Karlskoga pga köer.
Lycka till.

Edited by - Stormen on 2006/07/05 16:13:24
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/07/05 :  18:11:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Terminator!

Just i Karlskoga så har det funkat kanon på folktandvården 2 trappor ovanför Apoteket. Folk gnäller alltid på allting, ofta helt utan verklighetsförankring. Karlskoga har t ex ett av mellersta sveriges bästa sjukhus med ganska bra ordning på finanserna. Apotek, Post, Pressbyrå och mycket som för många småsjukhus är ren utopi annars för att inte tala om bra läkartäthet utan en massa idiotiska stafettläkararrangemang.

Vad hör man? Ujujuj, ska de va så här.....?

Kanske hör till dialekten.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/10 :  20:05:38  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har gått både till privat och folk.
En privat klyddade för länge med en kindtand som envisades med att
inflamera så fort han rörde den. Gick omkring och såg ut som
en fotboll i ansiktet mellan varven.
Folktandvården gjorde processen kortare med samma tand, två besök sen drog de ut eländet.

En kompis hade lite oflyt, gick till en privat för att fixa och dra ut en tand.
Snubben klyddade och höll på, tog till slut till hammare och dorn
för att SLÅ sönder tanden så att han kunde få ut den.
Flisorna for runt hela lokalen och min polare var bergis på att han skulle dö!
Detta gick inte heller så han skickade helt sonika hem min kompis med nån slags tillfällig "lagning", d.v.s en halvt sönderslagen tand.

Några dagar och en jätteinflammation senare fick kompisen en akuttid på tandläkarhögskolan där de blev chockade över "behandlingen" han utsatts för.
De löste problemet på ett proffsigt sätt och allting löste sig.

Skönt för polaren som endast kunnat inta flytande föda i tre-fyra dagar och inte ens kunnat prata p.g.a smärtorna som den förste
"tandläkaren" orsakat.
Ville inte skrämma någon med detta men så kan det tydligen gå om man har otur.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/12 :  10:44:56  Show Profile Send Stormen a Private Message
Kom o sätt dig i stolen det är inte farligt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000