HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 bärbar hifi, finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/07/04 :  22:26:09  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
Jag undrar helt enkelt om går att få tag på en bärbar cd-spelare som låter någorlunda bra.
Tittar man på rescensioner av tex sony och panasonics dyrare modeller så verkar rescensenterna aldrig vara nöjda med ljudet.
(om dom nu kommenterar det, hur f*n kan man rescensera en cd-spelare utan att kommentera ljudet?)

Nån som har några schyssta tips på spelare eller bara några allmänna fundringar kring ämnet?

Mvh - en sommarpank student

"oh my god! its full of stars!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 07:29:33

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/04 :  22:42:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Se upp med cd spelare med lång batteridrift, de får de genom att banta förstärkaren i cd spelaren.

DÄRFÖR kan en United för 400:- vara bättre än en dyr spelare när
det gäller kraft att driva.

Sony och Panasonic har sina toppmodeller, Sony är 1000:- dyrare,
men skulle välja Panasonic hellre.

Sony har iof en cd som kostar dryga 5000:-, såg den en gång
på Åhlens, men vet inte vad den hette, och nu har de inte kvar
den avdelningen där längre i stockholm.

Jag ska själv köpa nått nytt. Kanske en Panasonic, bättre detaljer
än United:) Fast man vill gärna testa hur bra en Panasonic driver
också, jag har rätt fina lurar som skall sättas sprätt på.

Just nu har jag en Samsung MP3, samt en Panasonic CD av äldre
modell, ca 3 år, och Samsung MP3 har MYCKET MYCKET MYCKET bättre
ljud, och KLART bättre driv i förstärkeriet, det är skillnad som
natt och dag.

Jag tycker att MP3 är riktigt bra, on the fy dvs!
Däremot finns det många MP3 spelare som tar död
på musiken, min spelare gör inte det, jag gillar den.

Samsung YP NDU tror jag den heter, deras dyraste,
kostade nästan 5000:- när den kom med 64mb


MVH

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/05 :  00:11:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Instämmer med det mesta i NN:s inlägg, dock har jag lite svårt för mp3 .
Men visst, man har kanske lite lägre krav när man lufsar runt i skogen. Själv använder jag en gammal Grundig (Philips?) med ett par Koss Porta Pro (lättdrivna), och det låter hyfsat. Men om man jämför med drive, DAC, hörlursförstärkare och AKG hemma så pratar vi annan klass typ. Det största problemet, som NN mycket riktigt beskriver, är att många (de flesta?) bra portabla spelare ite orkar driva bra lurar.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/07/05 :  10:04:17  Show Profile Send lenwac a Private Message
Niklas: "Jag tycker att MP3 är riktigt bra".
Hade du skrivit det för ett halvår sedan på ett annat forum hade du blivit kapad längs med fotknölarna.
Blir kul att se responsen här!

För övrigt anser jag att MP3 är skitbra i bärbart, klart bästa mediet när det gäller bärbart.
Det är billigt, lättillgängligt, styktåligt och faktiskt låter det bra oxå.

/lenwac

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/05 :  10:16:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Får hålla med i de fall där man ändå inte kan ställa några kvalitetsanspråk som t.ex att lyssna via datorhögtalare eller en walkman. Tycker även att det är bra att det kan öka musikintresset genom att fler nya grupper får komma fram genom att lägga uppsin musikpå internet.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  10:18:09  Show Profile Send n/a a Private Message
mp3 är rätt ok som bärbart... har en samsung med koss portapro. Saknar kasettbanden dock. Låter bättre plus roligare.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/05 :  10:40:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jepp, som jag skrev, ON THE FLY;

"Jag tycker att MP3 är riktigt bra, on the fy dvs!"


quote:

Niklas: "Jag tycker att MP3 är riktigt bra".
Hade du skrivit det för ett halvår sedan på ett annat forum hade du blivit kapad längs med fotknölarna.
Blir kul att se responsen här!

För övrigt anser jag att MP3 är skitbra i bärbart, klart bästa mediet när det gäller bärbart.
Det är billigt, lättillgängligt, styktåligt och faktiskt låter det bra oxå.

/lenwac






---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/05 :  12:14:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har en sony D-EJ925 och den var sonys toppmodell bortsett från D-EJ01 eller vad den hette som var frontmatad.
Jag testade driva HD600 med sonyn och det funkade utmärkt, även om det inte blev så bra tryck i ljudet. Hursomhelst lär det låta ljusår bättre än med porta pro eller andra populära bärbara lurar, dvs. om man inte vill spela högt.
Om man däremot vill spela högt pga. yttre störande ljud så har inte ljudkvalitén nån som helst betydelse.

Min rekommendation är alltså sony D-EJ925 som Elgiganten säljer för 1795pix. Den har samma "innehåll" som de nyare modellerna som 955 osv. Om du ska ut å cyckla eller vistas i miljöer med oljud, så kör du med originalsnäckorna och ställer basen på läge 1. Ska du ut å resa och behöver en bra lur på kvällarna då det är tyst, köp då HD600 för den kan du använda hemma också ihop med stora stereon.
Go to Top of Page

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2002/07/05 :  18:38:26  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Om ni gillar "portable Hi fi" gå i på www.headphone.com
Dom har mycke goa grejer
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/06 :  00:28:05  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Om ni gillar "portable Hi fi" gå i på www.headphone.com
Dom har mycke goa grejer



Jag åkte förbi HeadRoom för 5-6 år sedan när jag fortfarande gick på studiebidrag. Vad skall man säga? Jag åkte från Bozeman med en 0-serie Cosmic stärkare som jag fick för under halva priset och ett par sprillans nya Etymotic Research ER-4S. Jag kom ihåg hur jag satt där på tunnelbanan mot Cleeveland Circle och tokfnittrade av lycka trots att jag var helt totalt pank och med långa sladdar stickandes rakt ut ur öronen. Jag langade i skiva efter skiva och leendet blev bara bredare och bredre - jag hade uppnåt portabel-hifi nirvana!

Tyvär blir det ordentligt dyrt att beställa från staterna pga moms och tull .

Henri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000