Author |
Topic |
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 17:00:42
|
quote: Framgår inte om det är GB1+ lr inte. Om inte "+" så var det mkt begärt för dom.
Finns det något som heter GB1+? Är det inte så att det är FB1+ du tänker på? Vad jag vet finns bara GB1 utan +. Hur som helst var det första PMC-paret jag sett begagnat i Sverige iaf. Är de i bra skick skulle jag betala 9-10000 om jag var spekulant.
'Edit lade till ett Quote |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
Edited by - Jonas on 2006/11/07 17:02:32 |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 09:39:40
|
Du har rätt. Kom ihåg fel. GB1 har ingen + variant. Underbar liten högtalare hur som helst. |
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 16:43:35
|
Jag fick mina GB1 igår och är toknöjd. Jag köpte dem begagnade för 9000:-, totalt nyskick och ca 1.5 år gamla men lite spelade sista tiden. Vilken underbar botten denna lilla högtalare har, basen är djup, fast och konturskarp och spelas exakt som den är gjord på skivan, de där me Transmission line är verkligen en lyckoträff må jag säga!!
Nu har jag en tid med uppgradering av kringutrustning framför mig, för dessa skapelser är värda att ha extra bra grejjer.
/Grazi |
Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 08:29:50
|
Grattis till ett bra köp!! Du kommer att märka att dom belönar dig för varje uppgradering du gör, hur liten den än må vara.
Första gången man hör PMC så tappar man hakan över basen. Sen när man kommit över den chocken inser man hur suveräna dom är i dom andra registren och att dom har en förmåga att "försvinna" helt i ljudbilden.
|
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 16:46:09
|
>>>Karla
Hehe ja de är sannerligen sköna i basen, exakt den botten och kontur jag varit ute efter Nu har jag ju inte den allra bästa kringutrustningen men tror du de kommer växa mycket med mer avancerade grejjer? har du n¨got tips på stärkare, cd och kablar som passar bra till GB1?
Men min H/K 970 stärkare borde väl iaf ha den kraft för att spela ut högtalarna, men ändå är den ju så billigt, (ca 3500:-) vad ska det skilja till dyrare apparter uppåt 15 000:-, jag menar de är väl kraften som räknas mest för att få högtalare att spela ut? Vad är de jag får med en annan dyrare än med min starka H/K?
|
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 17:00:32
|
Hmm... Svårt att säga. H/K´n behöver du inte vara orolig för att den ska räcka till kraftmässigt i alla fall. Kanske uppgradera själva signalkällan. Vad har du för CD/DVD? Vad lyssnar du på för musik?
Rent generellt så färgar PMC inte det minsta ljudet. Så utifrån vad dina preferenser så kan du välja elektronik. Vill du ha analytiskt ljud så kan man sikta in sig på vissa spelare/förstärkare/kablar och tvärtom. Ta kablarna sist i kedjan, såtillvida du inte har biltemasladdar eller liknande.
|
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 17:02:04
|
Sorry, missade din fråga om vad en dyrare stärkare kan ge. Ska fundera i bilen på väg hem från jobbet.
|
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 21:07:32
|
Okej, jo jag har ju som sagt en gammal technics cd spelare och laktrisnören som signalkabel till det, så där finns nog endel att hämta, men de känns som ett riktigt kraftpaket till försärkare kan ge mest ändå. Vill ha järnkoll på elementen så separationen är väldig tydlig instrumenten emellan om du förstår, och att en stor ljudbild ska framstå! Hörde att en Zeberg AD-2 ska vara himla kraftig me sina 200w, men den är på tok för stor. Finns de ngt i beg. markanden att kika närmare på kring 10 000:- , allså kan nypriset vara kring 20 000:- :) |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 21:17:57
|
Johan släpp dina tankar på små förstärkatre och kom in i matchen
Zeberg Audio AD-2 kommer att ge dig många timmars njutning och den kroknar inte i första taget.
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 21:43:15
|
>>>Snoop
haha jo de låter som den skulle passa perfekt då den verkar ha det jag vill ha...kontroll, separation och stor ljudbild! MEN, den är ju lika stor som min microvågsugn och då har de gått för långt!! |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 21:47:06
|
SÅ du sätter gränsen med hjälp av din micro hihi , det var något jag inte hört förut
Ett annat tips från min sida är Musical Fidelity A5. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 08:06:51
|
Primare I30 förstärkare och CD31 cd-spelare! Tror de passar perfekt ljudmässigt med PMC och dessutom är de ursnygga! |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 10:35:08
|
Hej Grazino, Efter att själv ha köpt ett par FB1+ så skulle jag ge dig rekomendationen att i första hand byta din CDspelare. sitter själv med en gammal technics men har inte råd med vidare uppgraderingar på ett litet tag. I samband med köpet av högtalarna köpte jag även en beggad Arcam Alpha-10 förstärkare vilken jag är nöjd med, men om jag skulle gjort affären idag skulle jag kört vidare med min gamla nad ett tag till och byt cd spelaren i stället då denna helt klart är den svagaste länken i kedjan för mig. |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 10:55:56
|
Håller med dig Overhang. Jag har blivit mer och mer övertygad om att själva signalkällan ger det största lyftet om man går i uppgraderingstankar. Ska själv utrangera min Marantz DV9500. Byter till en billig DVDspelare (Denon 1930 kanske) och en renodlad cd-spelare. (Rega Saturn på gång).
I Grazianos fall skulle jag leva vidare med H/K förstärkaren ett tag. Hade själv en sådan på prov. Bra bas men tyckte den lät stökig i mellanregister och diskant.
Att tänke på när man jämför GB1 och FB1+ är att lillebror är trögare att driva. Den mår bra av ett riktigt kraftverk till stärkare. Men man ska inte stirra sig blind på watten. Lite därför jag tipsar om H/K Signature steg. Man kan använda det som svetsaggregat. Och den har helt klart audiofila ambitioner. Som en boxare med silkesvantar kanske?? |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:25:08
|
Karla, är själv lite inne på Rega Apollo. Har lysnat på denna i butik och gillade vad jag hörde. Kommer vid tillfälle att ta hem denna och provlyssna. En sak är säker med PMC, de är totalt skoningslösa mot dålig elektronik (och dåliga inspelningar). Men när det funkar då blir man rikligt belönad med ett fenomenalt välljud. /Patrik
|
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
Edited by - overhang on 2006/11/10 12:26:25 |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:43:30
|
Var inne på Apollo oxå, men tänkte vad f*n, lika bra att fläska i lite. Det är min första renodlade cd-spelare, och troligen den sista. Så jag går på storebror Saturn.
Att högtalarna är helt skoningslösa har jag märkt dom senaste veckorna. DVD´n är på service, och jag har en lånad gammal H/K spelare. På gränsen till olyssningsbart. Så det blir film tillsvidare. Svår abstinens efter ren 2-kanal. |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 13:51:35
|
Jag driver dom med ett Myryad MXA2150 slutsteg. Utbyggbart till 7*150W, men har idag bara två kanaler.
Sen har jag en Denon 3806 receiver, då jag även kör 6.1 (hemmabio). Det här är väl den svaga länken. Men jag har kört ett A-B test mot en Musical Fidelity A3.5 förstärkare. Försteget i Denon höll hyggligt i jämförelse. (Till dom andra kanalerna har jag JMLab Chorus S + en SVS PC Ultra Sub)
Och så blir det troligen en Rega Saturn cd som sagt.
Kablar: inget speciellt. Van den Hul & Monster signalkablage och Eichmann Express 4 högtalarkablar |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 15:03:36
|
Åter till frågan, om jag har tillräckligt me kraft i H/K 970, vad får jag då ut mer av med en stärkare som kanske e lika stark men som kostar 20 000:- ? man tycker ju iaf att högtalaren borde ha öppnat sig nog med kraften i H/K?
Hur var Musical Fidelity A3.5 tyckte du Karla, för och nackdelar?
ja jag kanske ska satsa på cd spelare i 1a hand, men vilken isf? Hittar ni ngt på beg. marknaden så lägg gärna in tips här:)
tack för tipsen i övrigt /Grazi |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 15:26:03
|
Overhang: Försteget är OK. Man märker dock att det är i själva "slutstegs"-delen som det saknas kraft. Men nånstans måste väl man kompromissa hos tillverkarna. Denonen tex bottnar vid höga volymer. Jag märkte det genom att man inte märker någon volymökning när man kommer till en viss gräns. Ljudet hårdnar också över den gränsen. Med Myryadsteget är det bara jag själv som är begränsningen över hur högt man kan spela. Det blev en helt annan basbotten och även snärtigare. Ljudet öppnade upp sig både på bredden och djupet. Mjukare och mer upplöst diskant.
Graziano: Ungefär det jag beskriver ovan är väl det man får med en dyrare förstärkare. Alla parametrar blir bättre framförallt dynamiken.
MF A3.5 upplevde jag egentligen inga nackdelar med. Man märkte att den hade kraftresurer. Väldigt behagligt ljud utan några vassa kanter. Mkt svärta i basen. Jag valde Myryadsteget istället mkt pga flexibiteten: att man kan bygga på med upp till 7 kanaler. När jag körde A-B test på MF 3.5 så kopplade jag dels in denon receivern på slutstegsdelen på MF. Dels kopplade jag in dvd-spelaren direkt på MF. Marantz9500 har två analoga utgångar, vilket gjorde detta möjligt.
Då kom jag fram till att det var själva slutstegsdelen i MF som gav det stora lyftet. Så då slog jag till på Myryadsteget istället. |
|
|
Topic |
|