HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OTL-funderingar inför nytt bygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/29 :  13:53:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51929 fick mig att börja fundera lite...

Tror ni att man skulle kunna använda skärmgaller och bromsgaller för att momentant kunna ta ut högre ström ur slutpentoderna i en OTL liknande min? Jag håller på med ett annat bygge just nu där vi ska testa 170 volt på anoden och 200-210 volt på skärmgallret i en OTL med PL519. Något slags super-triod med andra ord. Biasspänningen för 50mA tomgångsström hamnar då på drygt 50 volt i stället för kring 40V som i ren triodkoppling. En tanke jag har som jag är intresserad av att testa är att eventuellt driva skärmgallret med signal också, kanske via en konding. Bromsgallret är som det ser ut nu inte kopplat alls, utan flyter precis som i Rozenblit´s T8 OTL.

Inspirationskälla är bland annat Alan Kimmel´s OTL:
http://www.cndiyclub.com/uploadImages/200352118372969719.jpg

Någon med idéer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:25:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bromsgaller vet jag ingenting om, men att "pusha" skärmgallren för att kunna ta ut högre strömmar är nog ingen dum idé.
Dock går det nog inte via en kondensator, direktkopplade katodföljare (eller mosfetföljare, mycket behändigare)är det som ska till för att driva skärmgaller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/06/29 :  17:21:46  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Att lägga bromsgallret på en positiv spänning i förhållande till katoden hjälper till ganska mycket på PL519, det finns kurvor i Philips databok med 20V på bromsgallret vilket ger ca 10V lägre anodspänning för samma katodström. 170V på anoden låter väldigt högt, hur mycket effekt tänker du ta ut? Jag experimenterade en gång i tiden med att ha mycket lägre anodspänning och att lägga skärmgallret på 190V i förhållande till katoden men det blev mycket olinjärt eftersom skärmgallerströmmen blir ganska hög och därmed signifikant i förhållande till katodströmmen. Jag använde om jag minns rätt, (detta var ca 15 år sen) med 90V anodspänning vilket är tillräckligt för att styra ut till 1.5A peak + signal, någonting mellan 90 och 170V är troligen en bra ide.

Med 20V på bromsgallret och 190V på skärmen så räcker 50V anod till 1.5A anodström men då är skärmgallerströmmen ~270mA, detta enligt Philips kurvor som stämmer mycket bra för en riktig PL519.

En ännu bättre ide är väl att byta till riktiga trioder dvs 6C33C

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2006/06/29 18:58:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/29 :  19:17:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant.

I nuvarande OTL kör jag triodkopplat med 170V både på anod/skärmgaller.
Alan Kimmel lade sig på 180V anod 220V skärm och plockade ut en fasligt massa peakeffekt. 200W ur åtta rör om
jag minns rätt. Det är mer reserv i transienter jag är ute efter, ljudmässigt är nuvarande OTL mycket bra.
Sen har jag testat ut biasen i rörprovare, det verkar som triodkurvorna är ungefär lika men
biaspunkten flyttar sig 10V. Testade då med 175V, 200V och jordat bromsgaller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/30 :  07:45:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske ska tillägga att det är en fyrkanals OTL som ska byggas så man kan möjligen tänka sig olika sätt att driva för diskant och bas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/01 :  09:13:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag får väl göra en liten testrigg, jag har inte tillgång till rörprovare som klarar sånt här.

Hans, jag har aldrig tänkt på det men precis som du säger så finns ju faktiskt en kurva på det där också. Om man nu tänker sig att förskjuta spänningarna lite, 5 volt i taget kanske, så får man en liten fin tabell över arbetspunkter att jobba vidare från.

Saken är den att jag har en toroidtrafo på 2x115V 1500VA som jag tänkt använda.

Jag har även fyra stycken på 2x75V och kanske 600VA... Två av dessa skulle ju passa i monoblock till dipolbasarna då - plötsligt blir de ju användbara trots sin "omöjliga" spänning! Ny infallsvinkel.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:04:57  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Men Bernt..är det nån vits att hålla på med denna stendöda OTL-teknik som bara bråkar o oscillerar o eldar upp sig själv och dina högtalare..?!?

(Om någon missuppfattade ironin så håller jag själv på och förbereder mitt lyssningsrum med air-condition..)
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:10:52  Show Profile Send Resonans a Private Message
quote:
(Om någon missuppfattade ironin så håller jag själv på och förbereder mitt lyssningsrum med air-condition..)



Hehe, det är väl helt enkelt så att coola killar inte kör OTL. Däremot vi heta killar...

...music is the best...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:38:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/06 :  01:14:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad nu då?

CH, din buse! Jo, jag tror nog att du kommer behöva air-condition.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:10:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Undras om inte något om detta beskrivs i AudioXpress för några år sedan. Man lade en högre spänning (boostade) broms eller skärmgallren för att pressa ut mer ur rör i SE. Speciellt "snälla" rör som 6L6 och 897 var väl lämpade för detta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/07 :  20:52:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Soundbrigade, det där lät intressant. Skulle du hitta artikeln igen så är jag intresserad av en kopia.

Jag pratade med Morgan Lundberg om detta, jag ska göra en testuppsättning där jag kör ett PL519 i SE på olika
sätt och mäta på det. Det värsta är att jag inte kan mäta distorsionsspektra själv, jag behöver hjälp med det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/08 :  14:24:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
La ici: http://www.pastisch.se/faktiskt/BoostedTriode.rar

Hittade en kort rapport från någon som byggde Rozenblits OTL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/08 :  15:27:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tackar! Jag har inte rar där jag sitter nu, ska kolla när jag kommer hem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:06:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra artikel Soundbrigade, tack ännu en gång!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/09 :  15:17:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite småkul va??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/09 :  15:30:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst, man blir ju sugen på att labba lite. Men här sitter jag på jobbet som ett annat fån.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:02:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det här då??
http://www.tubecad.com/2005/February/blog0036.htm

Klart mysigt!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:36:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har ni sett att det är mycke OTL på diyaudio nu?http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?forumid=5
och ett par sidor bak.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000