HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kommentera mitt hemmabygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/12 :  08:01:31  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Hej!

Jag har postat detta på dvdforum.nu, men insåg inte att detta forum fanns för sånt, så jag postar samma inlägg här.

För ett år sedan gjorde jag ett examensarbete där jag designade en högtalare, gjöt den i betong och bestyckade den med följande:

BAS: Scan-Speak 21W/8555
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=244
MELLANREGISTER: Scan-Speak 13M/8640
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=235
DISKANT: Scan-Speak D2905/9900 Revelator
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=233

Jag har samarbetat med en kille i sthlm som bygger mikrofoner åt bergvaldshallen, filharmonikerna, P3 ect, så jag har haft tillgång till bra mätutrustning och beräkningsverktyg.

Resultatet blev: Otroligt bra enligt mig. Trodde inte det skulle låta så bra. Fanns ju vissa tveksamheter när det gällde basreflexrör ect.
Men jag är kär i dom högtalarna. Som tyvärr står hemma hos pappa, eftersom han betalade högtalarelementen :-)

Därför kommer jag bygga ett par högtalare som är enklare till formen och tillverkningssättet.
Kommer att använda 22 mm gipsskiva eller mdfboard. Får se.

Gjutformen till högtalarna finns kvar och i sommaren ska jag eventuellt köra ett race och gjuta ett par till. Finns det intresse om fler bilder ang projektet, elelr en provlyssning, vilket JAG skulle tycka var väldigt intressant, så är det möjligt. Högtalarna finns i Bromma/Stockholm.

Bilder finns här:

http://www.pwrdesign.org/annat/1.jpg
http://www.pwrdesign.org/annat/2.jpg
http://www.pwrdesign.org/annat/3.jpg
http://www.pwrdesign.org/annat/4.jpg

Väldigt dåliga, men det är de jag fick tag på.

Ge mig gärna tips eller kommentarer om mina funderingar när det gäller Högtalarna med scanspeak elementen. Och är det nån som har frågor ang själva gjutningen eller annat så maila eller ICQ:a gärna!

Kan tilläggga att delningsfiltrerna har vi byggt själva med hjälp av en expert i sthlm. Delningsfiltrerna sitter i en låda under själva "volymerna" som är ingjutna i lådan.



MVH patrik
patrik@pwrdesign.org
www.pwrdesign.org
ICQ: 98458626

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/12 :  08:08:56  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Hej igen! :-D

Högtalaren är ca 90 cm hög.
Jag har massa foton på högtalaren när den är klar och även under tillverkningsprocessen.

Kan scanna in dem om det skulle vara intressant.

MVH P

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/11/12 :  11:55:38  Show Profile Send wallraff a Private Message
Det var ena fräsiga högtalare! Ingen svenssonlösning direkt på lådan, men det var tjusigt!

Spanat in mitt bygge?
Sök på DIM här på forumet så hittar du det nog. Det är en lite mer standardlåda,men men...

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/12 :  12:16:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Mycket intressant!
Vad använde du för cementmix?
Vad använde du för armering?
Hur mycket väger lådorna?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/12 :  12:52:38  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Wallraff: Jo det är lite speciell form på dom, men det är det som gör dom roliga :-D Folk blir väldigt intresserade och fundersamma :-)
Snygga högtalare du byggt! Tror säkert dom låter kanon!

Alexi: Cementmixen är en finkorning cement, till armering använde vi typ ett nät med ca 1.5 cm rutor. Som vi klädde in innevolymerna med.

Har inte den exakta vikten men det krävs två man och en pirra för att transportera dem :-D

Jag håller på att sammanställa en hemsida med alla bilder och info om bygget.

//patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/13 :  09:21:41  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
OK, nu har jag scannat lite :-)

Håller på att gräva fram bilderna på gjutformen och så, men ni för nöja er med dessa sålänge :-)

http://www.pwrdesign.org/concrete/


//patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/13 :  13:51:10  Show Profile Send svensson a Private Message
wallraff: Va då Svenssonlösning [:=]
Mycket snyggare än Rauna högtalarna,
som jag tyckte lät väldigt döda och tråkiga.
Men det kanske har hänt en del på betongfronten??
Går dessa att jämföra med Rauna?

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2002/11/13 :  14:42:33  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Svensson: När jag byggde högtalaren var jag tvungen att ta ställning till en fråga som finns. Stumt eller ej stumt?
Betongen gör ju att lådan blir väldigt stabil. Du kan kräma på ordentligt mycket, lägga handen på och du känner inte en uns av vibrationer. Trälådorna som vi gjutigt in är av 6 mm marinplywood. Så elementets ljudvåger inne i lådan går mot trä.
Medan betongen i sig gör hela paketet stabilt.

//patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:59:45  Show Profile Send svensson a Private Message
OK, annan lösning än på ett par gamla Rauna Njord jag haft (tror dom hette så)...
Intressant!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/11/14 :  11:59:30  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag bygger inte själv så om det har jag inte så mycket att kommentera men jag tycker helt klart att de ser skojiga ut.

Vad är materialkostnaderna för projektet?

/Jonas
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/11/14 :  13:45:29  Show Profile Send wallraff a Private Message
Svensson: Hehe, ta inte det där med Svensson personligt :)
Syftade väl mer på att det inte var någon vanligt förekommande lådkonstruktion, där parallelln till Svesson ligger i "vanligt förekommande"... ;)

OT, men what the heck...!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:48:54  Show Profile Send celef a Private Message
Rolig shipshape-design! Låg högtalare kan ställa till det att få frontloben mot lyssningsplats, med diskant monterad under mellanreg har du iaf löptidskorrigerat så gott det går, du verkar iaf lyckats då du gillar dem.

Vem är mikmakaren, han me "kopparmikarna"?

sound pollution
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/15 :  20:57:24  Show Profile Send mag a Private Message
"Vem är mikmakaren, han me "kopparmikarna"?" nej, det är väl Didrik som gör dom. Det här är nån annan.

Har frågat i tråden som ligger på dvdforum.nu om nån undrar hur jag kan veta/tro



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000