HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konsertmarodörerna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/06/27 :  23:35:26  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Observera att detta inlägg är skrivet med en gnutta ironi.

Konsertmarodörerna

Nu när det är utomhussäsong tyckte jag att det var dags att lista dom konsertbesökare man skall hålla sig ifrån.
Ni vet de där som kan förstöra en perfekt kväll enbart genom att finnas till. Här presenterade i ordning från 8-1

8. Rökarna
(gäller endast utomhus)
Det där som bara måste röka hela tiden och helst blåsa röken på alla runt omkring

7. gnällputtarna
Dom som mellan låtarna gärna talar om för alla hur mycket bättre bandet var på demostadiet

6. idiotklapparna
Dom där som helst så nära ditt öra som möjligt tävlar om vem som kan klappa högst.

5. fotomarodörerna.
Dom där som måste ta 200 foton på varje konsert. Helst skall de hålla kameran framför dig också.

4. Backarna
Dom där som helst skall ha 2 meter till närmsta person framför sig. Att de sedan står på dina tår och lägger sitt hår i ditt ansikte bryr dom sig inte om.

3. Mobilterroristerna
Dom där som måste ringa hela adressboken i mobilen och låta kompisarna lyssna på musiken.

2. Fnittermajorna
Oftast unga tjejer som måste berätta för kompisen om allt alla har sagt under dagen, helst under de lugna låtarna.

1. Fylleristerna
Dom där som bara måste vara kanonfulla för att kunna se en konsert (flest på Lundellkonserter). Kommer ihåg något efteråt gör de ju inte och förstör för alla andra gör de också, ursäktar sig gärna med frasen - måste alla vara så j**la Svenska. Förekommer oftast på sommarkonserter.

Lycka till i sommar.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/06/27 :  23:46:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Vill lägga till Babblarna.

Brukar oftast besöka lite stillsammare tillställningar. ALLT utom musiken avhandlas, vill inte peka ut någon grupp för jag vill inte bli beskylld att tycka illa om medelålders damer.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/28 :  04:48:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Klockrent.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/28 :  23:44:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
"Proffsen"

Står oftast två och två, lätt bakåtlutad ställning och armarna i kors. Kroppspråket säger "Ojojoj, har man vart på spelning förut eller?". Normalt ganska nyktra. Syftet med konsertbesöket är uppdelat enligt följande:

50% på att kritisera bandet/artisten, ljudtekniker, ljustekniker och arrangörer.

50% på att kunna berätta för folk att man var där.

Fäller ofta kommentarer som:

"Jag tycker d-strängen på basen låter lite sur"

"Han borde kört den här låten med halsmiken istället för humbuckern"

"Det är för mycket delay på sången"

Ibland kan de även vara på bra humör och slänga ur sej ett:

"Shit va coolt att han la in den triolen synkoperat på hihaten i halvtemporefrängen, det är inte med på albumversionen, bara på b-sidan av första UK-utgåvan"

Det här inlägget är skrivet med viss självironi. Jag kan själv vara en sådan som drar svagt åt det hållet när jag går på konsert med likasinnade. Tror det är svårt att hjälpa om man är musiknörd, musiker och ljudnörd.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/28 :  23:56:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
"Shit va coolt att han la in den triolen synkoperat på hihaten i halvtemporefrängen, det är inte med på albumversionen, bara på b-sidan av första UK-utgåvan"



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/06/29 :  10:04:42  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Känner igen mig till viss del i "Proffs" beskrivningen men brukar inte kommentera högt.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/29 :  15:51:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message

Här kommer en ofta förekommande marodör:
Ljudtekniker som spelar för högt. -HALLÅ! VI ÄR INTE DÖVA! (men om ett par konserter så...)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:29:23  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hamnade framför några av fylleristerna på Zappa plays Zappa i våras. Första 20 minuterna gnällde de på att alla var så stela och inte släppte loss. Sedan tillbringade de nästan hela konserten i baren på Johanneshov(hur kul det nu kan vara)... Kom bara in lite då och då och slängde ur sig allmänt ointelligenta kommentarer som visade på att zappakunskapen låg nära noll. (Kolla!!! Billy Preston...)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/29 :  16:53:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det bara jag som har varit på lyckade konserter ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/29 :  19:02:04  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message

quote:
Här kommer en ofta förekommande marodör:
Ljudtekniker som spelar för högt. -HALLÅ! VI ÄR INTE DÖVA! (men om ett par konserter så...)

Som ljudtekniker fick man ju vara med om en del. När jag vid ett tillfälle satt bakom mixerbordet när ett storband spelade, kom ett medelålders par fram och klagade på att det var alldeles för högt, speciellt blåssektionen.
Tyvärr nådde jag inte ända fram i mina försök att förklara att inget blås var förstärkt, utan att allt var direktljud.
Vilka preferenser har vissa konsertbesökare? Radion i köket?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/06/30 :  09:22:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
quote:
kom ett medelålders par fram och klagade på att det var alldeles för högt, speciellt blåssektionen.
Tyvärr nådde jag inte ända fram i mina försök att förklara att inget blås var förstärkt, utan att allt var direktljud.


HAHAHAHAHAAAAAHAHAHAHA!!!!


Den var bra...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/06/30 :  19:17:53  Show Profile Send Zeebop a Private Message
quote:
(Kolla!!! Billy Preston...)


... *skrattar gött*

/z
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/06/30 :  21:14:58  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
quote:
Här kommer en ofta förekommande marodör: Ljudtekniker som spelar för högt. -HALLÅ! VI ÄR INTE DÖVA! (men om ett par konserter så...)


Som ljudtekniker fick man ju vara med om en del. När jag vid ett tillfälle satt bakom mixerbordet när ett storband spelade, kom ett medelålders par fram och klagade på att det var alldeles för högt, speciellt blåssektionen.
Tyvärr nådde jag inte ända fram i mina försök att förklara att inget blås var förstärkt, utan att allt var direktljud.
Vilka preferenser har vissa konsertbesökare? Radion i köket?


Men är ärligt talat är det ganska vanligt att förstöra koncerter genom att överbelasta ljudanläggningen så att allt låter skit. Men det är ju högt, och högt måste ju vara bra...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/30 :  21:49:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Men vänta lite... Har ingen nämnt Medsjungarna? De som, iaf av egen hävd, kan låt-texten bättre än framföraren och sjunger med så högt och så illa att ingen hör vilken låt det egentligen är...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/06/30 :  22:02:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Okej, bara en liten fundering nu. Vilka finns det kvar efter alla dessa marodörer?
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/07/01 :  08:03:09  Show Profile Send TBA a Private Message
Security och humparna är kvar. Humparna kan också vara jobbiga.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/03 :  17:12:59  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Bandet!!!, hur många sunkiga konserter har man inte varit på där ett helt ointresserat (eller för den delen dyngrakt) band gått ut och blåst av konserten så fort som möjligt utan känsla eller något som helst engagemang Om det nu kan räknas som konsertmarodörer.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:08:32  Show Profile Send Stickan a Private Message
Ja, här kommer en till, en kvarleva från 60-talet kanske.

Hascharen, som är så hög(eller låg) så han inte kan stå upp utan måste sitta ner hela konserten.
Då och då tittar han sig förvirrat omkring och undrar vad det är som försiggår, sluddrar fram några fraser ur fel låt för att därefter återigen sjunka in i sin dvala.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/07/05 :  23:44:15  Show Profile Send edison a Private Message
Underbart!
Klockrent!

"Proffsen" va kul, påminner inte så lite om en annan "sanning":
"Musiker dansar INTE!"
Vaddå, hänge sej åt musiken? näää, det kan man väl inte, den ska analyseras...


Det om PA-folk som sabbar är alldeles för vanligt för att underskattas..är nog bra typ 25% av alla livespelningar jag varit på där ljudet inte varit ett eller, vilket är värst, många hack för högt.
Antingen högre än systemet och lokalen klarar, eller *bara* skithögt i allmänhet.

Värst är nog att just i mellanbasen "MÅSTE" det vara skithögt så alltihop bara blir ett enda muller, särskilt jobbigt när sångmixen/sång-eq är kass.

Och så var det fotograferandet då...har hänt mer än en gång att jag varit på kosnert med kameran, men nån "fotomarodör" hoppas jag inte jag har varit, hehe...(?)
Jag brukar se till att INTE hållas och störa utsikten...jag går ju själv på giget för att lyssna även om kameran är med..!!!





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/07/05 23:50:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000