Author |
Topic |
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 15:44:39
|
Eftersöker snygga miljöbilder som illustrerar stativhögtalare i en naturlig vardagsrumsmiljö. Dels för att få inspiration och ideér om hur jag kan inreda rummet snyggt med ett par "rätt" placerade högtalare, men också för att sedan lättare kunna sälja in idén till min bättre hälft ;)
OBS! Både högtalare placerade på stativ och i hylla. |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 16:36:05
|
Självklart ställer man upp med lite bilder som kommer att få din bättre hälft att smälta.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 17:05:51
|
Ursäkta att jag bidrog till att tråden spårade ur redan vid första inlägget. Det finns seriöst folk här på forumet också, så jag hoppas du får lite användbara bilder.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
duratec
Member
124 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 18:10:20
|
här är mitt bidrag. Tv:n förstör dock rätt så mycket. Ska bort i framtiden
/duratec |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 22:03:23
|
Ranefjord har det rätt trevligt!
|
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 11:41:21
|
Riktigt kul att se olika lösningar.
Gällande oseriösa inlägg: Dom kan vara bra att visa upp som kontrast bredvid dom seriösa så dom ser ännu bättre ut ;)
Inte helt oväntat så vill min bättre hälft hänga upp högtalarna i takhörnen. Detta är inte ett alternativ och jag vill därför hitta en lösning som fungerar för oss båda. Gissar att det här är ett vanligt förekommande dilemma om den bättre hälften är inredningsintresserad, så det måste ju finnas många olika lösningar på det här.
Mer bilder/länkar!
Måste en bild ligga på nätet för att jag skall kunna få in den i mitt inlägg här på forumet? |
Edited by - Hallon on 2006/06/27 11:42:37 |
|
|
Rishna
Member
185 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 13:19:29
|
Hallon, stå på dig! Det du begär är inte orimligt på något vis. Förklara för din bättre hälft att dina högtalare är en vettig inredningsdetalj som förtjänar sin plats där du vill ha dem, inte minst eftersom det är ditt intresse det handlar om. Hon kan antingen acceptera att det inte är hela världen med ett par högtalare som faktiskt är ganska små, eller så kan hon fortsätta tjata och jävlas med dig tills du helt enkelt tröttnar och förblir olycklig pga. tillintetgjort intresse. Det senare alternativet är mycket, mycket tråkigt eftersom många bättre hälfter inte har någon som helst förståelse för HiFi-intresset. Att de sen kan hitta på de mest underliga saker och ting som sedan kallas inredning är en annan sak.
Din bättre hälft ska fråga sig om det är värt det och rätt att förstöra för dig i ett sammanhang där du faktiskt har ett sunt och inte särskilt skrymmande intresse.
/Fredrik |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 13:39:30
|
Så här kanske ?
En bild måste ligga på nätet för att du ska kunna visa den här, fast det finns hjälpmedel. Titta på länken i min signatur. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 15:32:31
|
Det skall nog gå att hitta en lösning. Hon har förståelse för mitt hifi-intresse, men ibland menar hon på att det går över styr.
Kan jag bara få till dom hyfsat bra och att det finns möjlighet att ställa fram dom i rätt läge när jag skall sätta sig för att lyssna så är jag nöjd.
Zalve: jag drog upp en bild på FTP:n (plan.jpg) men får inte till länken. Den borde väl vara http://bildarkiv.hififorum.nu/plan.jpg? (jag la den inte i någon mapp) |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 16:13:47
|
Skriv såhär: [img]http://bildarkiv.hififorum.nu/plan.jpg[/img]
Sedan bör du skapa en egen mapp med ditt nick som namn att lägga filerna i. Du inser nog vilket kaos det blir om alla lägger sina filerna i rotkatalogen... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/06/27 17:29:20 |
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 16:21:34
|
Jo, men bilden dyker inte upp.. nån vajsing är det. Kanske skall ladda upp den igen.
Dock kan jag ju inte radera min gamla. |
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 16:28:31
|
Rackarns.. beror säkert på att jag kör mac.. Brukar ju rekommenderas att man packar filer om man skall skicka dom mellan olika plattformer. Men det går ju inte i det här fallet.
Skall se om jag hittar en PC här i krokarna som jag kan använda mig av. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 16:41:21
|
Hallon: Din bild är borta. Följ helst Ztenlunds råd och skapa en egen mapp. |
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 16:55:12
|
Jag har nu skapat en mapp och skickat upp bilden. Dock är det fel på den. Jag har skickat bilden till en vän som har PC som skall testa där ifrån. Vi får se om det lyckas bättre. Blir nog senare ikväll dock.
OBS! Ha inte några höga förväntingar om en vacker miljöbild - Bilden är en snabbskiss över vårt blivande vardagsrum/lyssningsrum. Jag hopas på att få lite olika förslag på vart högtalarna skulle göra sig bäst.
Kanske lite överdrivet, men eftersom jag inte kan börja låna hem och lyssna på högtalare förens vi har flyttat in om en månad så kan jag åtminstone gotta mig i att planera/efterforska under tiden :)
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 17:04:20
|
Alltså ser du inte bilden? Din bild fungerar då hur bra som helst här och jag har PC... Tror nog att din Mac har spader om du inte ser den.
Bilden är här nedan:
Edit: Tänk på att det gör skillnad på stor och liten bokstav, du har ju ditt nick skrivet med stor i början... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/06/27 17:28:36 |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 17:59:14
|
INTE HÄR!???? |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 18:17:11
|
Inkompetenta skitwebbläsare, prövade med Internet Exploder nu och där fungerar det inte. Jag kör Opera och där fungerar den.
Hallon: Du har sparat den i CMYK och inte RGB vilket tydligen vissa skrotfärdiga webbläsare inte uppskattar. Jag har sparat om den i RGB och lagt den i din mapp under namnet planRGB.jpg.
Nu borde du se en bild Draken:
|
|
|
Hallon
Member
74 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 19:08:15
|
Där ser man. Trode inte det skulle påverka..
Iaf så hade jag tänkt placera högtalarna på väggen ovanför "soffa 1" alternativt ha två stativhögtalare på var sin sida om "soffa 1" och jag får då flytta fram dom till lämplig position när jag skall lyssna. Soffa 2 blir en bra lyssningsplats i båda fallen.
Skissen får tas med en nypa salt då jag bara har varit i lägenheten två snabba gånger.
Frågan är var en sub skall få plats... så det låter bra med..
Kom gärna med andra förslag. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 19:37:41
|
Japp - nu ser jag den! |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 20:16:19
|
quote: Ranefjord har det rätt trevligt!
Jag gillar verkligen hans tavla. Han får gärna berätta om var han fått tag på den.I övrigt är det också¨väldigt stilfullt och snyggt. |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 20:55:09
|
Kevin: Det är en lädertavla från 80-talet av en Åhus-konstnär som hette J.Linder. Tyvärr lever hon inte längre. Hittar jag fler så köper jag, men de blir inte till salu. Själv köpte jag min på auktion. Lindvall såg en på förmedlingscentralen i Tyringe, men den tavlan tog någon annan hand om. Tavlan kommer inte att hänga kvar just där sen. Behöver mer material för akustiken.
Tack för de fina orden föresten! |
Snoogens |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2006/06/27 : 21:41:06
|
quote: Kevin: Det är en lädertavla från 80-talet av en Åhus-konstnär som hette J.Linder. Tyvärr lever hon inte längre. Hittar jag fler så köper jag, men de blir inte till salu. Själv köpte jag min på auktion. Lindvall såg en på förmedlingscentralen i Tyringe, men den tavlan tog någon annan hand om. Tavlan kommer inte att hänga kvar just där sen. Behöver mer material för akustiken
Ok, då vet jag. Jag får leta vidare efter något snyggt att hänga på väggen. |
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/07/02 : 22:17:18
|
Ungefär så här ser det ut hemma hos mig. Bilden är tagen i november och sedan dess har det tweakats och nyinvesterats en del. Hoppas kunna skriva litet i min tråd i "Medlemmarmnas system" (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43046) så småningom.
/Jörgen G
edit: la till länk till min tråd i medlemmarnas system |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/07/02 22:22:16 |
|
|
|
Topic |
|