HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Benchmark DAC-1 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:09:22  Show Profile Send pewe a Private Message
mayro: menar du att det är bra eller dåligt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  11:25:37  Show Profile Send mayro a Private Message



Musik skall enligt mig sättas ihop i systemet så färg o känslor kommer fram .. Dvs absolut INTE kliniskt.

Tror det ger dig svar Pewe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/08 :  12:57:12  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Men kliniskt är ett negativt laddat ord, om kliniskt innebär att DAC:en är transparent och återger skivinformationen neutralt så är det ju positivt? Om man nu inte är ute efter färgningar och adderad "värme" alltså.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:13:14  Show Profile Send regner a Private Message
stello DA100 verkar ligga någon prisklass under de övriga kandidaterna så det kanske vore mer rättvist att jämföra med dens storebröder DA220 och DA220MKII, som ör övrigt verkar smiska DA100 ganska ordentligt. (ivf om man utgår från testet på head-fi)
Någon som har några exakta priser på dessa dacar?

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=203386
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:15:32  Show Profile Send mayro a Private Message
musse80

Sådant där snackande om färgningar hit o dit ger jag mig inte in i tack...

Jag personligen utgår från att folk är vuxna nog att fatta man talar om naturligt ljudåtergivande med värme o det som SKALL vara där..och inget annat..Och i den tanken anser jag dacen klinisk.. DVS negativt då i klarspråk...



Edit. La till samt ändrade tex .


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/08 13:21:44
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:32:08  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
naturligt ljudåtergivande med värme o det som SKALL vara där..och inget annat..Och i den tanken anser jag dacen klinisk.


Ok, jag förstår men hur menar du att värme och det andra som "skall" vara där är naturligt? Kliniskt kanske lika gärna kan vara naturligt?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:33:50  Show Profile Send mayro a Private Message


musse80

lägg av !

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:43:13  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
musse80

lägg av !


Ok, ursäkta då till ett försök att diskutera...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/08 :  14:02:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Klart du har rätt att reda ut oklarheter i hur man använder beskrivande ord!

Klinisk har egentligen med "vid sjukbädden utövad läkekonst" att göra, men den överförda betydelsen är "ren". Värme et cetera är då att likställa med skadliga bakterier kan smitta den rena vävnaden/proverna. Samtidigt kan man argumentera för att bakterierna är naturliga ur ett helhetsperspektiv.

"Tråkig" känns som ett mycket bättre ord att använda för att beskriva upplevelsen av att något saknas.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/08 14:03:07
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/12/08 :  14:17:54  Show Profile Send pewe a Private Message
"Tråkig" - det tycker jag var en bra beskrivning av ordet klinisk! Har aldrig hört Benchmarken men har vissa förhoppningar på den. Sen vete tusan om verklig användning av DAC:en, dvs. "lyssna medan man gör annat också", gör att man uppfattar den som tråkig. Man kanske helt enkelt njuter i fulla drag av minskad dist. och allmänt uppklarnad ljudbild. Det får man helt enkelt ta reda på!
Go to Top of Page

tracky
Starting Member

2 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:29:08  Show Profile Send tracky a Private Message
April Music har en svensk importör.

http://www.transientdesign.se/

Priset på DA220MkII är 16 kkr, vilket är i mesta laget för mig.
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/12/08 :  19:35:50  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Spelar på DAC-1 och är väldigt nöjd med den. Sen den ramlade in i anläggningen har jag haft svårt att sätta tummen på åt vilket håll anläggningen drar åt faktiskt.
Här även haft DA220MkII hemma på lån. Denna DAC spelar med en grym dynamik och och spelglädje. Tyvärr hade jag den inte hemma så länge för att säga vilken jag föredrar av DAC-1 kontra Stellon. Men DA220MkII är klart en högintressant produkt. Bör tilläggas är att jag inte utnyttjade uppsamplingen på Stellon.

Vill inte trampa någon på tårna.
Men slå på en symbal någon gång. Det är inte det skönaste ljudet enligt mig iaf. Kliniskt tja.. kanske? Men det är det som är underbart med vår hobby. Allt är en smaksak. Det är upp till var och en.

Edited by - fatpipe on 2006/12/08 19:36:52
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/09 :  01:39:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Ojdå, här var det visst lite upprörda känslor. Som jag skrev förut så vill jag inte beskriva Dac1ans ljud som kliniskt, men otroligt ofärgat och korrekt på något sätt som jag upplevde som tråkigare att lyssna på jämfört emot min egna Dac. Dac1an är det mest ofärgade som jag har hört och i mina "nuvarande anlägning" så passar den inte riktigt in. För många skivor blir totalt olyssningsbara helt enkelt tycker jag, samtidigt finns det säkerligen andra som inte skulle tycka som jag.
Men satt jag med högtalare som drog mot det mörka och fylliga så skulle jag troligtsvis älska Dac1ans ofärgade karaktär, dvs allt handlar om matchning för den personliga ljudsmaken.

Ps. Kliniskt är ett ord som jag skulle vilja beskriva som super rent,lite kyligt och stelt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/12/09 :  21:21:51  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Ingen som hunnit testa PS AUDIO´s nya DAC? http://www.psaudio.com/products/digital_link_iii.asp

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/12/09 21:23:31
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/09 :  22:20:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
Den där PS Audio dacen verkade riktigt intressant! Den hade dessutom ett inte helt avskräckande pris heller, i USA i alla fall, $995.

Får kollas upp...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/12/09 :  22:26:51  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
kostar 9995:- i Sverige www.goldenagemusic.se

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000