HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarlåda av metall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/06/25 :  21:00:04  Show Profile Send atanas a Private Message
Hej,

Jag undrar om det är någon som byggt högtalarlåda av metall och i så fall om det finns några åsikter?

Metall (aluminium) kan vara lätt att arbete med, men resonansen kan vara lite oroande. Med tanke på att det finns en hel del bra dämpningsmattor (framförallt för datorlådor) så skulle man kanske kunna uppnå trevliga resultat iaf.

Några åsikter?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/25 :  21:08:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ju ett ganska stort antal kommersiella högtalare av metall, och då är det oftast just aluminium som används. Problemet är väl som sagt att det är svårt att förutsäga exakt vad resultatet blir om man bygger en låda av aluminium, det är ju heller inte så lätt att göra en testlåda som man sedan kan modifiera.

Jag inte det är så enkelt som att bara kopiera en existerande design av trä, då är nog risken stor att det blir pannkaka.

Om man har rätt maskiner borde det å andra sidan gå att fräsa ut en liten stativhögtalare i ett stycke, och vridstyvare än så lär det inte bli.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/25 :  21:12:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Man kan fråga sig vilka fördelarna med metall kontra annat material skulle bli. Jag skulle nog välja att bygga av trä, men klä i aluminium, om jag ville ha den finishen. Vilka fördelar ser du med metall?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/06/25 :  21:38:58  Show Profile Send christopher a Private Message
Om man bygger i m etal kan man få det styvare en i trä...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/06/27 :  18:17:13  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag testade att bygga metall!

Hade lite bilder på grejerna här på forumet i nån tråd, men hittar inte på dom... (jag och datorer... suck!)

det var små stativare till tangband 3". Byggde i 6mm rostfritt, klädde med 3-4mm asfaltmatta inne i lådan!

blev helt ok! eftersom jag jobbar med rostfritt så blev det väldigt billiga högtalare, dock många timmars jobb, jämfört med att bygga i MDF!

om man ska bygga så ska man försöka hålla sej till så få stora ytor som möjligt, grovt material är ju inte heller fel!
försök baka in så mycket spänningar som möjligt dvs, mycket bockade kanter, mycket svets (värme gör att plåten krymper, sätter spänning, gör den hård/stum). Annars lär den bli väldigt ring i lådan!

jag ska nog försöka göra subbas i framtiden, med dubbla lådor i rostfritt, sedan sand imellan.

lycka till!!!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/06/27 :  18:36:00  Show Profile Send knutte a Private Message
jahadå! visst har datanörden letat reda på tråden;) hehe, hoppas det funkar nu då...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=36560

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000