Author |
Topic |
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 20:41:35
|
Har haft en hörlursstärkare (optmized morgan jones, alex cavallis version från headwize) under bygge under en väldigt lång tid nu och den har hamnat i skymundan lite för andra projekt. Men nu tänkte jag få klart den innan jag sätter igång med något nytt. Jag minns att en av anledningarna till att den hamnade på hyllan var att det blev en sån fruktansvärd röra i lådan med alla sladdar hit och dit så jag funderade på att cadda mig ett kretskort till denna istället. Men varför hittar man knappt några som gör detta till just rörkonstruktioner? Är det "fult" eller inte alls bra, eller vad beror det på? När det gäller rör verkar det ju vara praxis att ha ett ormbo i lådan . Så, ni som kan detta...varför är det så? Handlar det om att det är massa höga spänningar? Eller är det bara en "tradition"?
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 21:10:16
|
Borde knappast ha med de höga spänningarna att göra iaf. Räcker med ett par mm mellan olika ledare.
1,2 mm upp till 300 volt 1,8 mm upp till 500 volt (Saxat ur Elfas faktasidor, men känns rimligt även med min ryggradskänsla)
Möjligen har det med hur störningar tas upp, _ibland_ kan ormbo vara mycket mindre störkänsliga.
//ML |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 21:15:19
|
Ja, det är väl beroende på lite av varje, många hardcore-konstruktörer gillar ju P2P (point-to-point) med silvertrådar i PTFE-slang, andra föredrar kretskort för sina projekt, jag föredrar nog kretskort med separat P2P glödströmsanslutning.
Nackdelen med kretskort är ju då att ha rörsocklarna direkt på kortet vilket förr eller senare kommer att börja glappa/ lödningarna spricker på grund av uppvärmningen och nedkylningen och/eller när man byter rör. |
Livet är för kort för mono |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 22:00:10
|
Äldre teveapparater ... när det var monochrome (svart-vitt) hade ofta rörsocklarna direkt på pcb... och mycket problem blev det..
framför allt värmen... (jag tror inte man bytte rör SÅ ofta) kanske i kombination med varmt/kallt...
men visst GÅR det.... (även om jag föredrar chassiemontage även om det blir mer kabeldragning...
b |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 22:16:00
|
Går hur bra som helst att bygga med pcb. Har kört med dom här sedan 2001 utan några problem.
ola |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 22:18:02
|
Planerar man bygget noga så behöver det inte bli så stökigt och mycke kablar . och med tanke på att det går att bugga på höjden med hardwire så blire det oftast bätter än att sprida ut komponenterna på ett kretskort. Men det beror väll också på vad man bygger . hur som hellst är det största problemet precis som gammelnalle säger värmen dels försämrar kortet luftflödet och sen är risken stor för glapp vilket kan ett rent h....e att hitta .
Sen påstås det att kretskort läter sämre .... en nackdel är väl också att det blir med strökapasitanser med kretskort.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 22:23:51
|
Då förstår jag iafl. en del mer än innan. Men i mitt bygge så tänkte jag ha rören monterade på en låd-topp och sedan ett par cm kablar rakt ner till kretskortet nedanför i lådan. Kanske blir sämre ljud med kretskort men jag får testa att bygga så får vi se sen hur det slutar. Man lär sig alltid nått på vägen Tack för alla svar! |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 23:14:21
|
Antar att jag borde starta en ny tråd för denna fråga kanske men den är så liten så det kändes onödigt. Iafl, sitter och kikar på schemat för förstärkaren och ser att Cavalli vill ha en 470uF ellyt som utgångskonding...skall det verkligen vara så? Varför så stor kapacitans? Bör man slänga dit en polyprop eller liknande parallellt för att snygga till kapacitansen lite?
schema: http://home.swbell.net/acavalli/images/MJ_Headphone_Amp.gif
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/06/25 : 00:59:58
|
ja, den påverkar impedansen och frekvensresponsen, du skall få lite bas också, minskar du den så minskar du basen, jag hade själv satt en polyprop på 0,1µF över den kondingen. |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/06/25 : 01:00:29
|
->OlaH vad är det för trevligt steg du har slaktat? 300B i PSE? |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2006/06/25 : 08:11:51
|
Stämmer bra,tillverkade ett gäng kort och har testat lite olika rör,på bilden med 6922.Kör nu med E280f.
ola |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2006/06/25 : 13:49:53
|
Efter att ha plöjt igenom Morgan Jones rörbyggarbok inser jag att det är värt att upprepa mr Triatics anmärkning om glöden igen: det är bäst att hålla isär glödmatningen från kretskortet. OlaH:s 300B-steg ovan är ett utmärkt bildexempel: där är 9-pins-rörens glödmatning gjord med tvinnade kablar. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2006/06/25 13:50:47 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 07:29:21
|
Två anledningar, hög ström och hög spänning.. det kommer att krångla förr eller senare med kretskort. Ofta är kopplingarna så pass enkla att det går att bygga hard wire fast komersiellt kan jag tänka mig att det blir för dyrt med handarbetet. |
Lämnat forumet |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2006/06/26 : 10:15:03
|
Rörprylar på PCB? Helgerån!
Många komponenter i en rörkonstruktion tenderar att bli rätt varma. Vid felsituationer kan dessutom skadorna bli så omfattande att man får fixa nytt PCB.
I en hardwirekonstruktion får man sällan dessa problem, komponenter sitter med luft runt om och får bra kylning. Det är dessutom enkelt att rätta till missar i layouten. Därmed inte sagt att det aldrig kan bli bra med PCB. |
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 19:20:48
|
vad gäller för att blanda rören? Lät nog rörigt men vad jag menar är: spelar det någon roll om vilka "halvor" av rören jag använder här eller där? Eftersom det är totalt 3 rör i signalvägen så måste jag ju dela på dessa eftersom det är två kanaler. Jag bifogar orginalschema och mitt schema jag ritat i eagle. Använder jag V1-V3 rätt? Hoppas ni förstår min fråga [URL=http://img147.imageshack.us/my.php?image=schemamj1dc9.jpg][/URL] och orginalschemat: [URL=http://img355.imageshack.us/my.php?image=morganjonesun3.gif][/URL] |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 19:45:08
|
i gitarrsvängen så anses det ju mycket "finare" med PTP, men det beror nog mest på att gamla stärkare (som är ptp just för de är gamla) är "finare" än nya. sen tappar man väldigt mycket tillförlitlighet om man monterar jackar och socklar och potar (volym, ton osv) på kortet eftersom gitarrstärkare tenderar att älskas relativt våldsamt av sina ägare, och ofta bärs runt på diverse gig osv.
Det finns också den anledningen att det är lättare att tweaka en förstärkare som är PTP-byggd, då man kan löda om fler gånger och sätta in fler komponenter osv utan att riskera tillförlitlighet.
Dock är det inget som säger att en bra konstruerad pcb-stärk ska låta sämre vad jag vet.
I hifi-sammanhang kan jag inte se någon större skillnad mellan ptp och pcb, så länge man håller rörsocklar (iaf effektrör) och glöd ifrån kretskortet. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 21:41:08
|
Det känns lite som overkill. Få komponenter och rörsocklarna är ju gjorda för P2P-kopplingar. Är det personliga projekt kan man hamna i en situation där mönsterkortet kommer upp i kostnad som resten av stärkaren tillhopa. Ofta är ju en förstärkare en prototyp som blir permanent.
Fast hittar man en kul förstärkare skulle det vara kul att ta fram ett mönsterkort och erbjuda andra glada byggare. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 21:52:28
|
Jag bygger inte med kretskort eftersom: * Jag inte vet hur man tillverkar såna * Jag bygger sällan nåt alls * Jag brukar ändå konstruera så det bara blir ungefär 3 komponenter att löda ihop, med tungan rätt i mun :P * Jag gör ofta förändringar i efterhand, och kretskort blir lätt söndermeckade när man eldar på lödpunkterna 100 gånger, och skär av ledningar och grejer |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 22:28:48
|
knabsol: vet ej riktigt men jag tolkar det som att de två högra rören hör ihop eftersom de har pin-numrering (på originalbilden). Men i mitt rörförsteg så har man separerat ingångstrioderna från varandra, varför vet jag inte. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 16:29:10
|
Mönsterkortet till en 6T9-SE-stärkare från SpareTime Gizmos. För smala ledare och för små paddar. |
Edited by - soundbrigade on 2006/08/25 16:29:55 |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 23:52:12
|
Luft är ju det bästa dielektrum dvs minst förluster. Teflon kommer högt upp på fasta matrial. kretskort är av ondo även för transistorkonstruktioner men är en nödvändighet av praktiska anledningar. Tänk dig att "hardwira" en DAC tex!
jag tror helt enkelt att det låter bättre utan kort och med de enkla kopplinarna i rör pytsar så är det genomförbart. |
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 15:21:41
|
En skaplig kompromiss om man dels vill ha lite struktur på sina kopplingar men samtidigt tycker det är overkill att etsa mönsterkort och bygga en protyp är att använda experimentkort. Jag använder två varianter; dels ett 0,1"-hålat kort utan koppar dels ett stycke vävbakelit där jag borrar hål för komponenterna. Komponenterna förbindes med förtennt koppartråd eller isolerad sladd. |
|
|
|
Topic |
|