HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transformator???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/19 :  22:15:26  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Ska köpa isolationstransformator med effekt på 1500 VA.Hur långt räcker det?
Tänkte köra ett rörslutsteg på 2x60w,försteg,cd och vinyl.
Kan jag räkna 1500VA=1500w.
Slutsteg:Power requirements 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz) 500W at rated output, 700W maximum, 370W at idle.
Tube complement (4) MP6550, (4) 6FQ7/6CG7

I was talking to myself!

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/06/21 :  08:58:07  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nja... 1500VA torde bli runt 1200W....

om man räknar med att dina slutstegs transformatorer har cosfi på 0,8...

(lite bökigt att förklara fullständigt. men i en spole (transformator) så kommer ström och spänning INTE samtigt.. (fasförskjutning) därför blir inte effekten U*I utan U*I*cosfi)
cosfi brukar ligga runt 0,5-0,9 för små transformatorer...

men med dina värden anser jag att du ligger KLART godkänt.. Jag tror inte att du kör båda kanalena samtidigt med fullt ös...

b
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/06/21 :  10:40:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Mja, så svårt är det inte. Den impedans nätet ser i transformatorn bör bli ett nät bestående av transformatorns läckinduktans, primärens resistans, sekundärens resistans speglad till primär, parasitkapacitansen samt sekundärlastens impedans speglad till primär. Cos(fi) beror mest på lasten på sekundärsidan.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:05:14  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Slutsteget i fråga är ett AR classic60.Enl spec 4 slutrör-men det kan jag räkna till 8st.4 st kt88 per kanal.Dom siffrorna jag skrev tog jag från ARCDB.Gäller dom en kanal a 4 rör eller hela härligheten?Omräknat då drar steget 1.4 kw i peaken.Det låter absurdumOch då blir ju skiljetrafon för liten....

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/06/21 14:08:37
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/21 :  18:32:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Använd inte skiljetrafon på slutsteget. Kör försteg och CD endast. Där gör det massor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:10:24  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Använd inte skiljetrafon på slutsteget. Kör försteg och CD endast. Där gör det massor

OK!Så vinsten är inte så stor på slutsteg.
Eller hur tänkte du

I was talking to myself!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/21 :  20:12:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Avskiljer man försteg/cd från slutsteget så vinner man ofta mer än att låta slutsteget åxå gå via skiljetrafo. Men det finns ingen lag som säger så , det kan även vara så att i ditt fall blir det bäst om endast slutsteget kopplas in

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:02:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör precis så som Vemsom säger. Jag har hört sägas från flera håll att dynamiken blev sämre med skiljetrafo, då
har det säkerligen varit fråga om slutsteg. I mitt fall med skiljetrafo på CD, Riaa, försteg och filter tyckte jag
dynamiken blev betydligt bättre pga tystare bakgrund som öppnar upp ljudet väldigt snyggt.
Slutstegen kör jag rätt i väggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:24:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan nämna att jag åxå har kopplat det som Bernt o Vemsom

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000