HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L - hur placeras dom bäst i rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:49:53  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hej alla nuvarande och forna RC-L ägare!

Canton Ergo RC-L är i min erfarenhet ingen lättplacerad högtalare. Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenhet om när de spelade som bäst.

(1) Hur långt ifrån bakvägg och sidovägg var de placerade när de spelade som bäst?
(2) Hur långt var avståndet mellan högtalarna och hur långt ifrån högtalarna var lyssningsposition?
(3) Hur mycket toe-in, om någon?
(4) Betongvägg eller gipsskivevägg bakom och vid sidorna?

Jag ska ut och mäta hur mina står just nu... Ingen optimal placering för min del nu eftersom sambon inte gick med på att ha dom ståendes halvt i dörröppningen till ett annat rum...

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/06/21 :  17:51:23  Show Profile Send Smackman a Private Message
ca 70-100cm från bakvägg och lite toe-in det beror lite vilken bredd du har i rummet ...
så långt från sidovägg som möjligt..
Jag gillade att ha avståndet till lyssningspositionen lite längre än avståndet mellan dem.
Lycka till .


Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:25:18  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Ah, ett svar. Trevligt! =)

70-100cm till bakkanten på högtalaren då? Så långt ut kan jag tyvärr inte ha dom. :(
Kanske kan dra ihop högtalarna lite. Funderar på att sätta "altaret" i en hörna istället för mellan dom. Tv'n står ju oxå imellan då jag kör hemmabio oxå. :)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/06/24 :  23:55:07  Show Profile Send Mattias a Private Message

Visst kan det vara kul att höra hur andra haft sina burkar uppställda men det är beroende på hur stort rummet är och vilken utformning rummet har.

En sak man kan vara säker på är att de trivs en bit ut i rummet. Har tyvärr hört många bumliga rum med högtalaren ifråga.

/Mattias
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/06/29 :  09:54:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag har mina ca 30-40 cm ut i rummet och jag tycker det räcker utmärkt i mitt rum.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/06/29 :  11:11:50  Show Profile Send BosseBula a Private Message
svanbo: Intressant, vad är det för vägg du har bakom? Gipsskivor eller betong?

Jag och en kompis provade runt rätt mycket igår och 30-40cm från bakväggen lät inte så bra som 50-60cm ut. Så nu står dom 50-60cm ut. Lite toe'ade in blev bättre oxå. (ca 5cm längre ifrån bakväggen på den yttre-bakre hörnan än den inre-bakre hörnan)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/15 :  11:50:26  Show Profile Send svanbo a Private Message
BosseBula, sent svar men jag har gips bakom. Har iofs inte orkat prova runt med så jättemånga olika placeringar, men har i alla fall som du upptäckt att det låter bäst med en aaaaning toe-in.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/07/15 :  21:01:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag hade mina 70-80cm ut, lite toe-in, trävägg bakom.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/07/15 :  21:59:35  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har haft RCL högtalare i tre olika rum. I två olika trähus med rum på mellan 20-27 m2 har de funkat bra men i ett "betonghus" lät det inget vidare hur jag än gjorde. Fick enorma basresonanser på vissa frekvenser.

Tycker inte att man behöver ha dem så långt ut från bakväggen. Då blir de lätt tunna i basen och lite ljusa.

Jag har fronten 65 cm från bakvägg och invinklade så man ser innersidorna på de båda höglarna från lyssnarplatsen. Invinklingen får man nog testa sig fram så man får en homogen ljudbild. Med det avståndet och invinklingen jag har låter det mesta riktigt bra. Även om de är ganska lättdrivna så fodrar de en rejäl förstärkare.
Jag tycker att de låter klangligt mera korrekta med fronterna på men de får lite mera rymd utan front.

S
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/14 :  15:34:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kan någon tekniskt insatt förklara för mig hur RC-L fungerar? De har väl en styr-box av något slag, eller hur? Är det bi-amping som gäller med dessa högtalare?

Vad skiljer RC-L från exempelvis RC-A och Ergo 902 DC?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/08/15 :  13:16:44  Show Profile Send dimme a Private Message
RC-L har en RC-box som kopplas mellan försteg och slutsteg, eller mellan källa (ex. cd-spelare) och förstärkare. Denna box har vad jag vet ett subsonic filter som filtrerar brant från 25Hz och nedåt och ger boostar samtidigt de lägre frekvenserna så att högtalarna blir lite mer raka i frekvensgången.

Ergo 902DC är en mindre modell, den har dubbla 8" baselement medan RC-L och RC-A har dubbla 9".

Skillnaden mellan RC-L och RC-A är att RC-A har inbyggda slutsteg baktill på högtalarna som endast driver baselementen.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  16:32:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Aha!

Så man bör ha en riktig förstärkare med pre-out/main in till både RC-L och RC-A alltså?

Själv har jag en H/K AVR 630 hembioreciever och saknar följdaktligen main in.

Men en Ergo 902 DC är väl inte helt fel heller? DC betyder ju att den har en inbyggd boost+subsonic för de lägsta frekvenserna.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/08/15 :  16:38:11  Show Profile Send dimme a Private Message
Saxat från Hembiobutikens hemsida:
"Tillägget DC står för Displacement Control och är enkelt förklarat ett filter som är kopplat till talspolen i elementet och kompenserar när det börjar dista. Detta är en av hemligheterna till att Canton får ut så fet bas ur sina högtalare med full kontroll. De kan köra elementet till bristningsgränsen där DC-filtret "bromsar" elementet innan det är "för sent" och missljud uppstår."

RC-A saknar boxen som RC-L har. Många säger därför att RC-L låter bättre än RC-A. Däremot så behöver man inte en otroligt strömstark förstärkare för att driva RC-A.

Innan jag köpte mina RC-L så lyssnade jag på 902 och Audiovector Mi3. Samma lyssningsrum, samma förstärkare och cd-spelare (någon Meridian G kombo). Måste säga att det var fullständig slakt. Mi3 lät mycket bättre än 902, röster kändes mer naturliga och basen var inte lika påträngande.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000