HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätdel till Aktivt filter ny fråga...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/18 :  21:41:36  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej

Har byggt ett "Open baffle bass drop compensation" -filter enligt http://www.tolvan.com/edge/help.htm

Började med att bygga en enkel nätdel med likriktarbrygga och några elektrolyter. -> Brum!!!

Provade med en väggbula. -> Brum!!!

Provade med två 9V-batterier. Funkar hur bra som helst!!!!

Problemet är att batterierna tar slut ganska fort, och skulle ruinera mig i slutändan.

Vad krävs av en nätdel för att den ska fungerA??????

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2006/06/28 20:33:30

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:27:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Reglera nätdelen då,jorda anorlunda,fråga mig inte hur bara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:30:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Laddbara batterier kanske

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:46:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett par kapslade blyaccar?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/06/19 :  16:12:35  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
det schema som jag hittar på länken säger egentligen väl inget om nätdelen??

Men om du har byggt ett +/- aggregat med samma spänning (+9 -9V) bör ju eventuellt brum DÄR kompenseras bort.
Kolla att ditt nätaggregat ger hyfsat symmetrisk spänning.
Sätt gärna dit en 78XX och en 79XX för att ytterligare stabba och ta bort brum.
Och håll isär signaljord och skyddsjord


b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/19 :  16:18:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här har du ett förslag:
http://sound.westhost.com/project05.htm
eller så här:
http://sound.westhost.com/project05a.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/19 :  16:47:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bernt: På första förslaget. En helt vanlig reglerad nät del plus dioderna. Vad gör dessa?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/19 :  18:02:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
DC-fälla?

Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/19 :  18:32:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Antar du menar D3 och D5?
quote:
The diodes around the 3-terminal regulators prevent reverse voltages being applied to the regulator chips under any condition. They are not strictly necessary, but are considered a good idea.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/06/19 :  19:41:05  Show Profile Send Bardis a Private Message
Använd OP-förstärkare som drar lite ström.
Ex OPA 2134
Med ett par stabbar skulle ett bilbatteri fungera. Det räcker länge. Kostar 399:- på HaraldNyborg, Hjem o fix med flera ställen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/19 :  20:30:36  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Gammelnalle: Byggde enklaste möjliga nätdel: trafo på 2 X 12 V - Likriktarbrygga - elektrolyter mellan + och jord och jord och -.

Står och väger mellan http://sound.westhost.com/project05.htm och en blyacc (den funkar ju bra med T-ampen).

Ska nog ta och etsa ett kort också...


Tack!!!!!
/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/19 :  20:48:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Biltema har ju rätt prisvärda ackumulatorer om du bestämmer dig för det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/06/19 :  21:24:14  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jag vet inte vad du har för op:s men med den kopplingen har du ca +/- 20V (minst) och det är inte alla ops som gillar det..
släng du dit ett par stabbar... 7808-7815 resp 7908-7915...

(obs att http://sound.westhost.com/project05.htm KAN drivas från en enkel AC matning och att han varnar för för hög spänning in...)

b
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/20 :  08:28:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Med 2x12 volt bara likriktat får jag det till ca +/-16 volt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/20 :  09:04:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Lutar nog åt ackar. Använder Biltemas i T-ampen med gott resultat.

Finns det någon ljudmässig vinst att köra två 12 Voltare eller räcker det med en?

Använder OPA 604 som OP-ampar.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/06/20 :  15:43:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hej!! jag räknade så här:
en trafo för 12V lämnar i tomgång 5-10% överspänning (stämplade uppgiften gäller ju för FULLBELASTAD trafo..) således ca 13-14V (ev mer!!)
14V sinus ger 14* 1,41V= 19,7V - EN diod framspänning ca 0,6V (vid tomgång) = 19V.... men då är vi redan ÖVER Opa2134's MAX värde..
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/opa2134.html..

och jag är försiktig med halvledares maxvärden (till skillnad från rör där man momentant kan brassa på...)



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:09:30  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Batterier i all ära men om du byggt med en hyffsat modern op enligt kopplingen i simulatorfönstren på länken och du får brum så lär det vara jordproblem.

Skissa gärna matningen och jordanslutningarna mellen signaljord och matningsjord så kanske det går att ordna något.

Hjelm
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:08:34  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Snabb skiss i eagle:



På LSP1 och LSP2 ligger inspänning 24V.
PÅ LSP4 och LSP6 ligger Insignal o Injord.
PÅ LSP3 och LSP5 ligger Utsignal o Utjord.
Vi har alltså 4 jordpunkter här som ska knytas ihop (5 med centertappen på trafon och ev 6 med nätjorden).

Hur ska det vara tycker ni?

tack på förhand
/Per


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/06/21 :  15:29:11  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ok
Det var inte det lättaste.
Känslomässigt så är en inverterande koppling knivigare än en icke inverterande. Nu har du bara ritat en kanal så jag antar att det är mono konstruktion med en supply per kanal om du har flera.
Jag skulle testa två varianter
1: Stjärnjord, alla jord till en punkt mitt emellan kondensatorerna.
2: Koppla ihop injord utjord och + på op'n så tight som möjligt och sedan med en tåt till mellan kondensatorerna.

Hjelm
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:36:37  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kör med blyackar tills vidare, men...
varje gång jag slår på filtret ger högtalarna ifrån sig ett hiskeligt i några sekunder. Först ett i diskantfrekvensen och sedan hoppar basarna ut några cm. Hjälp!!!!!!!!!!!

Har provat med en elektrolyt mellan + och - polerna, men utan resultat.


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/28 :  20:44:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Använder du två 12V blyackar direkt kopplade till op-ampen?
Att det "hoppar" gör att jag misstänker att det är en stor kondning som laddas upp via ett motstånd någonstans.

Det är ju en rätt enkel koppling så håller man bara koll på jordningen så bör det fungera.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/29 :  07:36:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låt den stå på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/29 :  08:15:39  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kan man ladda batterierna när filtret är inkopplat?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/29 :  09:54:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, varför inte. Men gör det när du inte lyssnar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/29 :  10:55:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
OK.. Tack

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/06/29 :  13:34:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tror fortfarande du missat i jordningen någonstans även med blyackar. Är det en mono konstruktion eller stereo? Skissa hela kopplingen med alla jordanslutningar.


Hjelm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000