HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En liten fråga Edison v.s. Audio Innovation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/06/17 :  17:18:25  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej
Det är som så att jag har två rörförstärkare, en Edison 60 och en Audio Innovations 300 (med Ecl 86 som slutrör, Nos-Valvo). Min Edison med Svetlana rör har alltid låtit snäppet bättre än 300:an men för en tid sedan så gick ett av slutrören sönder i Edison så jag köpte helt nya JJ EL-34. Nu låter min edison som om någon lagt en filt över högtalarna, tråkigt, instängt, odynamiskt, luddigt, sunkigt helt enkelt. Har nu spelat på dom i ca 50 timmar (kanske de behövde spelas in) men nää.. lika illa. Numera låter min 300 MYCKET bättre än min Edison. Är JJ verkligen så dåliga? Ska jag behöva köpa Svetlana rör? Har också funderat på KT77? Hur låter dom?

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:33:09  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har samma erfarenhet som du vad det gäller Edison-60 och JJ EL-34, i mitt fall i form av Billington gold. Lät som du själv beskrev, till en början iaf. Nu efter ett par hundra timmar så tycker jag det låter riktigt bra, kanske har man vant sig vid ljudet och nöjer sig med det.

Av vad man har läst så ska ju EL-34 gått rejält framåt i tiden men med minnet av Svetlanas dito så undrar man ibland om så verkligen är fallet.

Knappast svar på dina frågor men hoppas iaf det löser sig för dig om ett antal speltimmar till.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/06/17 :  23:11:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har för mig att Lord här på forumet har kört med (triodkopplade) KT66 i en Edison 60 och att han var mycket nöjd med resultatet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/06/18 :  12:27:26  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kan det vara så att JJ EL-34 mest är för instrumentförstärkare? Om man jämför Svetlana med JJ rent utseendemässigt (insidan) så skiljer de sig åt väldigt mycket. Svetlana verkar robustare och mer avancerad (mer pryttlar i röret). Ljudmässigt så är det inte ens nära.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/06/19 :  13:26:02  Show Profile Send Fred a Private Message
...intressant. Jag upplever att JJ EL34 låter enormt rent friskt och dynamiskt i Edison 60 och 30. I Lectron JH50 fungerade de också ypperligt. har inte haft speciellt goda erfarenheter av Svetlana /Sovtek däremot...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000