HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Us tryck alltid bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/17 :  13:49:34  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har på senare tid börjat köpa fler och fler skivor från Megastore med US tryck. Skivan kan ibland vara mer en dubbelt så dyr jämfört med "standard". Är de alltid bättre? Tänkte köpa lite skivor nu med Jewel och Lucinda W bla. Skall jag satsa på US-tryck eller har det lika stor betydelse vilket bolag som pressat den?

Kan ni då isåfall ge tips på bolag med bra inspelningar. Och då menar jag inte stockfish etc utan mer " standard bolag".

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2006/06/21 :  16:28:39  Show Profile Send Gabe a Private Message
Knepig fråga det där!
Om vi börjar med vinyl, så lät de ofta öppnare, luftigare och mer dynamiska på det glada -70 respektive -talet. varför vet jag faktiskt inte. En annan ljudfilosofi kanske?
När så CD:n gjorde sitt intåg blev det svårare och svårare att höra någon egentlig skillnad. men likt förbaskat dök dte upp CD:n som lät olika beroende på var i världen de pressades. Jag vet, att det låter dumt och jag har försökt många gånger sedan dess att sätta fingret på varför en USA-pressad CD kan upplevas låta bättre - men nej. Det handlar nog i ärlighetens namn mest om en subjektiv lyssnarupplevelse. Så visst bör du fråga dig om merkostnaden för en dyr import-CD är motiverad. SJälv köper jag oftast mina skivor från USA (mestadels cduniverse) och betalar faktiskt mindre än om jag går till en svensk skivbutik. Jag handlar dock aldrig mer än två per beställning, för då rycker Tullverket ut och plussar på med tull, admistrationsavgift och moms.
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/21 :  18:02:19  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
har nu börjat gå på Japan press som är ännu dyrare.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/21 :  18:17:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Inte för att jag var med på det glada 70-talet men anledningen då kan ju dels ha varit fler generationer på banden som skickades för gravering i Europa samt vilka pressar mm som användes.

Jag har ingen källa gällande detta men vet att jag sett uppgifter om att rätt länge efter cd'ns introduktion förekom det att man skickade analoga kopior av materialet för att sedan mastra det i Europa med påföljande kvalitetsförlust. Huruvida det stämmer vet jag inte.

Förutom ljudet kan det ju vara andra saker som skiljer t ex bonuslåtar, ondskefulla kopieringskydd mm.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/22 :  06:25:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har hört kompisar prata om att USA-pressingar inte generellt kan antas ha högre kvalité än andra. (Speciellt inte Japan)
Kate Bush-fans håller för regel att USA-pressningarna är generellt sämre än Europeiska. Å andra sidan var ju Ms Bush inte lika stor "over there".

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000