HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Idiotsäker rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/06/16 :  10:09:33  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Eftersom mitt bygge av Proac-kloner börjar bli färdigt så har jag börjat sukta efter en rörförstärkare. Mina kunskaper om elektronik är minst sagt små men jag suger i mig ny kunskap från nätet varje dag.

Jag har naturligtvis hittat ett flertal projekt på olika förstärkare men inget som är väldokumenterat och bekräftat enkelt. Kan någon ge mig en vägvisare om vad jag skall bygga?

* Väldokumenterat
* Passar med Proac-kloner
* Lättbyggt
* Relativt billigt

"Learning by doing"

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/16 :  10:49:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
väldokumenterat och lättbyggt låter KIT lång väg men det stämmer tyvärr inte så ofta ihop med billigt.

Om du sätter en summa så kanske det blir lättare att hitta nått. Det kan tilläggas att jag letar och försöker köpa så billigt som möjligt och räknar ändå med iallafall runt 5000:- för ett PPEL34-steg. Resonans har ju kommit billigt undan med sitt OTL men det kanske inte kan beskrivas som lättbyggt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/06/16 :  13:14:50  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Tja, jag har inte funderat på kostnader än faktiskt men 3-4000kr är nog vad jag vill lägga på mitt "första-bygge"

Om man börjar i andra ändan då? Vilket rör skall man lura på? KT88 och EL34 verkar populära...

Jag vill helst undvika kit. Vill ha "detdärharjaggjortsjälv"-känslan.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/16 :  13:35:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har en massa länkar till scheman och försäljare sparade hemma så ska kolla vad jag kan hitta i eftermiddag. Med en beställning från tubetown så ska du nog kunna få med det mesta till förmånligt pris.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/16 :  16:53:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
det blev visst lite svårt att hitta tyvärr.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/06/16 :  18:20:55  Show Profile Send Guru a Private Message
HFTA då ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27527
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/06/16 :  19:48:37  Show Profile Send ockham a Private Message
Hej
kolla http://www.lundahl.se/claus_b_se.html, lätt att bygga (lyckades själv och är mycket stolt )rätt mycket skrivet och får man problem svarar C.Byrith på email. En bild på mitt bygge finns i länken till mitt system.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/16 :  20:24:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
det är PP-steget från Claus jag samlar delar till men 4000:- räcker inte långt där.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/06/16 :  23:49:01  Show Profile Send ockham a Private Message
ja jag räåknade inte mina utgifter på SE steget, men det blev nog over en bit 5000:- tror jag

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/17 :  05:56:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
köper du ett par utgångstrafos från tubetown och samtidigt passar på att köpa rör, rörhållare, PSU-kondingar och nättrafo så kan du klara dig billigare undan.

http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c19_Hammond-PP.html

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/06/17 :  15:49:47  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kom på att Rozenblit har ett gäng förstärkare i sin bok som använder trafos från Hammond rakt igenom. Kombinera tubetown och ebay så kanske du klarar dig.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/06/17 :  16:53:41  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Tack för tipsen.

Ja det är inte lätt att välja. Bygget med Lundahl-trafos ser ju onekligen lockande ut men spräcker nog min budget.

Vad säger ni om det här som första projekt?
http://www.boozhoundlabs.com/howto/

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000