Author |
Topic |
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 21:35:51
|
Hej!
Jag är totalt novis på det här med hembio och har några grundläggande frågor hur jag kan få ut bästa tänkbara ljud från min DVD-spelare när jag koppar den till stereon. Det är en rätt billig apparat (Pioneer DV-380) som ska kopplas till en anläggning som jag anser håller betydligt högre klass (Rotel RA-1060 + Dali Evidence 470). Eftersom förstärkaren inte har någon digital ingång så är jag väl hänvisad till de analoga utgångarna på DVD:n. Eller skulle en stor ljudförbättring kunna uppnås genom att koppla en extern DA-omvandlare till den digitala utgången på DVD:n? Jag antar att den då också måste klara att mixa ner det flerkanaliga ljudet till två kanaler. Finns det externa sådana DA-omvandlare? Eller kan man mata ut den digitala utsignalen som PCM till DA-omvandlaren och därmed koppla in vilken extern DA-omvandlare som helst? Vet inte hur det här fungerar så jag hoppas att någon insatt person läser det här och berättar hur det hänger ihop..
Vidare undrar jag om det kan vara en stor nackdel att ha långa signalkablar. Min DVD står ca 4 m från stereon så det går ju inte med några korta stumpar direkt.
|
Edited by - audiogear on 2006/06/14 21:37:57 |
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 23:58:40
|
Det är en fullt duglig ljudförmedlare du har, jag har 470:n som är föregångaren och min har iaf både stereoutgångar(Audio 1 2) och fina dacar (Burr brown PCM-1742KE) som hade varit dyrare att köpa lösa än vad hela spelaren kostade. har aldrig märkt att något fattats vid filmtittning än iaf.
läs mer här om 470, din bör väl inte vara alltför olik... http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=44#04
jag har testat pioneer dv 470 analogt till en Rotel RA 1070, Sonab OA116 och det är fullt njutbart. samt digitalt (PCM kodat) till en separat dac (Zhaolu D2), visst det blev klart hörbara skillnader men en STOR ljudförbättring är det inte, blev lite roligare att lyssna mer driv i musiken lite mer kropp i instrument o luftigt, snarare en smaksak om det blev bättre återgivet eller inte(Men detta säger väl mer om dacen än något annat) skulle nog föredra med dac även om den då kanske inte längre är en lika bra återgivare(enl vissas mening).
Det är bättre med långa signalkablar än långa högtalarkablar. och 4 m är inga problem. köp lite koax,rg59 el dyl och kontakter på biltema och lödda ihop en kanonkabel för en billig penning.
hoppas du fick svar på dina frågor. |
Edited by - Schmutziger on 2006/06/15 00:21:28 |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 18:31:14
|
Tack för ditt svar Schmurziger!
Det låter ju förstås lite märkligt att en billig spelare skulle vara svår att skilja från en som kostar betydligt mer. En sak jag funderar på här är om det är andra kretsar i DVD:n som används vid avspelning av DVD-video jämfört med CD. Jag har en Rotel RCD-1070 och har jämfört kvaliteten på återgivning av CD med DV-380:n. Skillnaden här är faktiskt väldigt stor, ja t.om. så stor att mina icke-audiofila kompisar kan peka på vad som blir bättre med Roteln. Detta skulle ju motsäga de slutsatser som dras i artikeln. Men frågan är alltså, är DVD-ljudet återgivet genom samma DA-omvandlare och kretsar i övrigt som CD-ljudet? I så fall borde det finnas mycket att hämta även när det gäller filmljudet.
Sedan undrar jag vilken standard det normalt sett är på ljudet på en DVD-video? Är inte ljudet på en DVD-video kraftigt komprimerat och därmed betydligt sämre än ljudet på en vanlig CD. I så fall kanske det är svårare att höra skillnad mellan olika spelare. Sen så kanske det blir mer komprimerat om man tar ut ljudet via de analoga tvåkanalsutgångarna jämfört med om man avkodar det digitala 5.1 ljudet. Någon som vet?
Slutligen undrar jag vad du menar när du skriver:
quote: skulle nog föredra med dac även om den då kanske inte längre är en lika bra återgivare(enl vissas mening).
Du skrev ju att det blev bättre med den externa dacen så vad menar du då med att den kanske inte längre är en lika bra återgivare?
|
Edited by - audiogear on 2006/06/15 18:35:06 |
|
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 19:12:20
|
allt analogt ljud går genom samma dacar i pioneeren. dvd-ljud: saxat från wikipedia: * PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit L-PCM, 2 to 6 channels, up to 6144 kbit/s * AC3: 48 kHz sampling rate, 2 to 5 (6) channels, up to 448 kbit/s * DTS: 48 kHz sampling rate, 2 to 6 channels, Half Rate (768 kbit/s) or Full Rate (1536 kbit/s) * MPEG-1 Layer 2: Europe only, 48 kHz mer hjälp kan jag inte ge dig i den frågan
Vissa menar att cd spelarens uppgift är att återge det som finns på skivan så exakt som möjligt utan att tillföra något, dvs vara så transparent som möjligt. Det jag menar är att dacen antagligen har en liten basknuff och gör något till med bitströmmen från spelaren som egentligen inte är inspelat men det upplevs som mer engagerande att lyssna på (mao inte lika transparent som analog ut från spelaren). Kan vara att den är bättre än de inbyggda dacarna också, har inte lyssnat på några erkänt bra återgivare till cd-spelare hemma(förutom kanske just då 470:n), så jag kan inte dra alltför stora slutsatser här. |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 19:53:05
|
Ok, tackar för ditt engagemang. Det kommer säkert någon guru hit snart som vet hur allt hänger samman. Det är ju en djungel med olika format, komprimeringar, nedmixningar osv. I slutändan är det svårt att inse vart den svaga länken ligger. Det hjälper ju kanske inte att köpa en svindyr DVD om själva ljudstandarden på filmerna är låg, eller om man tappar mycket genom nedmixning till två kanaler.
Du sa förresten att du hade stereoutgångar "Audio 1 2". Menar du då de analoga RCA utgångarna? Jag blir lite förbryllad över beteckningen 1 och 2, på mina analoga utgångar står det L och R ...
Man kanske skulle öppna spelaren och se vad det är för dacar i den. Brukar det vara lätt att se beteckningen? |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/06/15 : 20:35:12
|
Har själv en Pioneer 575:a som jag även provat som cd-förmedlare. Jämfört med min cd-spelare(HK HD720) låter Pioneeren lite tröttare inte samma gung o studs i återgivningen.
Din DVD går nog att ställa in på någon av menyerna till att mixa ned flerkanalsljudet till stereo om du ser på film.
Det blir förmodligen en hel del bättre om du kopplar en schysst Dac mellan DVD`n och förstärkeriet, i alla fall på stereolyssning. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2006/06/16 : 10:35:21
|
jag har två par rca ut, 1 & 2 med varsina left o right. ha! :)
Som vanligt är det väl nästan aldrig själva standarden som avgör om det är bra, utan kompetensen hos ljudteknikerna och deras förkärlek till kompressorer och andra leksaker.
Ska du titta på mycket musikDVD för annars räcker pioneeren kanske till för "vanligt" filmtittande?
Försök att låna hem en bättre dvd och nån dac och avgör själv, helt klart enklast.
|
|
|
|
Topic |
|