HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Två mindre bas/mid efter varandra i lådan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2006/06/11 :  16:51:10  Show Profile Send Polarity a Private Message
Hellooo

Har några fungeringar som någon kanske kan sprida lite ljus över?

Är inte så värst insatt i högtalarbygge/beräkning men detta hindrar mig ju inte från att ha mindre intelligenta idéer snarare tvärtom så vill jag av samma anledning bygga lite okonventionellt ...men det är knappast någon ny idé/konstruktion..

Jag hade såsmåningom tänkt att bygga en slimmad 360 graders 2-vägare med spridningslinser...
Nu till kruxet... jag vill ha en sluten låda och jag har för närvarande 2par mindre bas/mid element (tror det är 5" eller nåt sånt) på 16ohm... så jag tänkte parallellkoppla dessa parvis och sätta dem direkt efter varandra i lådorna, dvs inte isobarik utan åt samma håll...

Är detta en skoj idé, dålig eller rentav idiotiskt?
Vad händer vid de övre frekvenserna typ 200-5000hz när elementen sitter på detta vis?

Tänkte väl dela vid ca 2000-2100hz.


/p-0

Edit:
PS Detta har förstås inget med diskanten att göra. Dessa hamnar inuti den större spridningslinsen.


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2006/06/11 16:57:45

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2006/06/11 :  17:02:11  Show Profile Send Polarity a Private Message

Uj uj, en fråga till...

Någon som vet en butik i stockholms-området som säljer lite grövre blandskum (ljuddämpande) typ samma som Micro Bildelar och Swedac säljer?


/p-0

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/11 :  20:32:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
Polarity:

Isobarik heter det om högtalarna är kopplade "mot varandra" OCH när de är "kopplade åt samma håll"

>> eller <> spelar ingen roll BÅDA är av isobariktyp.

Isobarik är väl mest till för att spara lådvolym och/eller för att få renare och snabbare bas om jag fattat rätt.. små basar kanke inte är i behov av detta. Jag misstänker att det är problematiskt med isobarik ju högre upp i frekvens man spelar. Ett element spelar ju bakaom det främre elementet. Samma ljud får ju då två källor. Vad säger ni mer erfarna byggare här på forumet?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2006/06/11 :  20:51:27  Show Profile Send Polarity a Private Message
ohmega:
Tack för infon, bra att veta... trodde nämligen att isobarik alltid betydde motkopplade man blir lite klokare för var dag...

Jag vill ju bygga lådorna så små som möjligt därav funderingarna kring isobarik. Tänkte placera elementen så nära varandra som det bara går utan att den inre konen tar i det yttersta elementets magnet vid ? Xmax heter det väl kanske...



Någon annan vågad person som experimenterat med detta?


PS
För många år sedan såg jag en broschyr på ett par högtalare till en microstereo som var utförda på samma sätt, men det framgick givetvis inte om det var så att det inre elementet endast var lågpass och att man kompenserat i basområdet för de dubbla elementen.
Man skulle ju kunna föreställa att så var fallet...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2006/06/11 20:56:48
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8482 Posts

Posted - 2006/06/11 :  21:29:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har bara monterat kon mot kon,men det fungerar ju likabra som du beskriver kon ,mot magnet,Jag har bara använt som sub ,delat vid ca 80-100 hz vet ej vid vilket omfång det blir oandvändbart hade varit intressant att veta dock.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/11 :  21:45:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Polarity: Jag kanske var lite ängslig i överkant gällande ljudkvaliten i högre frekvens....jag kom på att LINN har ju en gång i tiden tillverkat isobarik högtalare..som gick upp högre i frekvens än en sub eller ren bas....

Linn byggde en 2-vägshögtalare med modell namn Sara 9..

Vad man dock skall tänka på är att känsligheten sjunker något vid isobarikkoppling..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/06/11 21:51:32
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2006/06/11 :  22:54:01  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
ohmega:
Vad man dock skall tänka på är att känsligheten sjunker något vid isobarikkoppling..

Tackar, ska försöka ha det i åtanke...

quote:
ohmega:
Polarity: Jag kanske var lite ängslig i överkant gällande ljudkvaliten i högre frekvens....

Yep, samma här, det är kring detta mitt största frågetecken ligger...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2006/06/19 20:58:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000