HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Antenn för DAB och FM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/09 :  23:49:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag funderar på att köpa en radiomottagare för både FM och DAB*. Frågan är vad för slags antenn jag behöver. Vore det bara FM, skulle en hemgjord dipol med både horisontell och vertikal polarisation (Tips på prisvärd FM-antenn...) funka. DAB sänder dock på andra frekvenser (175-239 MHz) och borde alltså ha andra dimensioner på antennen, samtidigt som de flesta apparater endast har ett antennuttag.

Hur gör jag?

1. Prioriterar FM, eftersom det räcker med "tillräckligt bra" digitalmottagning.
2. Bygger en kombinerad antenn. Går det och så fall hur?

---

*Mest för att Argon DAB1 på Hifiklubben är bra och billig och jag vill åt kanalen SR Sverige (=världsmusiik).

...perspektiv...
.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/06/10 :  10:54:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
har du wifi hemma kan du ju köpa en "mottagare" för webbradio...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/10 :  13:06:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Förvisso, men SR webbradio låter inte tillräckligt bra.

Några förslag om antennkonstruktion?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/11 :  01:09:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
DAB sänder med vertikal polarisation, FM med horisontell. Man måste ha två olika antenner, som jag ser det. Jag kan inte drömma om att det existerar kombinerade DAB+FM-tuners som bara har ett antennuttag. Det kan inte funka.
Min Pure DRX-702ES är rätt grinig på antennsignalen för DAB för att inte låta illa.
Å andra sidan är det bortkastade pengar att köpa en DAB-tuner för användning i Sverige. Enligt de uppgifter jag har sett släcks de sista DAB-sändarna ner till årsskiftet. Då återstår bara internet för SRs digitala sändningar.
Jag blir glad om någon kan påvisa att jag har fel!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/06/11 :  22:00:01  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Det där med nedsläckningen har jag oxo lärt. Surt för oss som sitter på en DAB-mottagare och hoppades på att SR kanske även skulle lyfta ut P1-P4 digitalt =/ Åas får jag in Danmarks radios DAB-utsändningar så lite nytta kan mottagaren göra.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/06/12 :  00:27:17  Show Profile Send phon a Private Message
För DAB kan du använda en liten TV-antenn för band III, monteras vertikalt, riktas mot Nacka.

För FM kan du använda en Z-antenn, det är en dipol där man har vikt ner resp. upp yttre delen av dipolen till vertikalt läge.

Anledningen är att de fyra "stora" kanalerna, P1-P4, sänder horisontellt och lokalkanalerna vertikalt. Den lilla mittre horisontella delen riktas med bredsidan mot Nacka.

Båda antennerna kan kopplas samman till en nerledarkabel via ett antennfilter av samma typ som används till TV. Filtret skall ha ingångar för FM och band III, men har då säkert också ingångar för band I och band IV/V.

Helst skall du för FM-antennen ha en fälla som dämpar P1-P4, de är mycket starkare än lokalkanalerna. Det kräver då instrument för intrimning, möjligen med vidhängande tekniker.


Edited by - phon on 2006/06/12 00:29:56
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/18 :  23:00:47  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Polarisationen är som ursprungsinlägget anger inget problem. Argon DAB1 har endast en antennkontakt - jag tror det gäller de flesta portabla apparater.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/19 :  21:39:27  Show Profile Send lennartj a Private Message
man lär sig.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000