HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Motsvarande Svanå Miljöteknik i Skåne?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:51:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Läste på www.diffusor.com:

quote:
Ljudmätning för ditt lyssningsrum!
Bor du i Stockholm? Vill du mäta upp ditt lyssningsrum?
SMT AB erbjuder detta!

Vi erbjuder dig en mätning för att optimera ditt lyssningsrum. Det som ingår när vi kommer är:

Redovisning av frekvenskurvan, 20Hz-20kHz. Råd och förslag på förbättring. Rapport på mätningen.

Pris: 700 kr

För beställning och frågor: Johan Odemalm Mob:070-2349404 Admin@diffusor.com


Min fråga är om någon känner till om det finns en motsvarande tjänst för oss "olyckliga" som inte bor i Sthlm? Dvs om något annat företag erbjuder ungefär samma i Skåne (Malmö)?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/09 :  14:42:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Eller Göteborg?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/06/09 :  17:20:48  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Akustikmiljö i Falkenberg jobbar tillsammans med Svanå. www.akustikmiljo.se

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/09 :  19:54:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra Matte! Detta har vi väntat på. Du kommer få ett sånt lyft!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/06/12 :  08:32:36  Show Profile Send Stormen a Private Message
http://www.gustafs.com/
Dom satte upp paneler på jobbet men arbetar troligtvis bara mot företag och i offentliga lokaler.

http://www.acqwool.se/
Gör absorbenter i Ull. Fungerar mycket bra och är omskrivna i bla tidningen Arbetsmiljö. Dom mäter mestadels efterklangstider efter vad jag sett i deras mätresultat.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/06/12 :  16:05:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men Matte!!

Detta är ju exakt samma pryl som sladd erbjöd dig Matte för blott ett halvår sedan drygt!!

500 kr för en enkel genomgång av ditt lyssningsrum med peakar och dippar med hjälp av mätmikrofon.. Sladd är ju säkert då och då nere även i Skånelandet och då tar han säkert sig en tur till dig ochså om så önskas.

Jag har iallfall utnyttjat hans tjänster på detta området!!

Ifall han fortfarande erbjuder det vet jag inte men släng iväg ett PM vetja så får du svar!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/12 :  18:25:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hehe vad bra minne du har Mahler! Hade jag helt glömt själv...jaja, vi får se. Väntar nog tills efter nästa flytt, troligen nästa år.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/06/13 :  08:54:38  Show Profile Send Mahler a Private Message
OT

Bodde på en korridor i Lund under många år under min studentid.. På söndagarna brukade vi (läs grabbarna grus) sitta och summera fredag och lördags kvällarnas student festande och hur det hade gått med raggandet föregående kvällar.. För det mesta var det torrt på den fronten eftersom den andra fronten var för blöt!!

Men just den här söndagen hade "D" (tysk utbytesstudent) faktiskt träffat en tjej kvällen före och fått ett telefonnummer till henne. Ja eftersom jag visste att killen var lite "speciell" blev jag lite smått glad för hans skull och fråga lite försynt om han inte skulle ta och ringa henne under kvällen och se ifall dom kunde träffas.

- Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, (med klingande tysk svensk brytning).. Inte ikväll i helvete!!

- Hmmmm, jaa jo det är klart.. vänta du 1-2 dagar så att hon inte tror du är desperat. Bra tänkt D.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, Jag tänkte vänta i 3-4 veckor!!!

- Men snälla rara D. Du kan ju för guds skull inte vänta 3-4 veckor.. då har hon för tusan glömt bort vem du är!!!

- Jasså????, menar du att jag skall ringa redan NÄSTA vecka!!

Phewww, jag gav upp efter det!! Samma kille gick vidare och doktorerade i kärnfysik på Chalmers. Färdig och allt idag så vitt jag vet!!

Nå sensmoralen för att hoppa on-topic igen är återigen Matte att du bör smida medan järnet är varmt.. Akustikgenomgång kostar 500 spänn och det ger dig en basic bild att utgå från.. Sen kan du jobba med placering, möblering, akustiktavlor, tjockare gardiner, mattor, stora blommor etc etc. Blir ULTRA billigt i jfr med dina upp/nergraderingar kan jag lova

Lägg istället säg 5-10000 kr på akustiken istället så skall du se vilken skillnad den investeringen ger!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/13 :  09:03:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kul historia Mahler! Men seriösa akustikförbättringar, inkl. ev konsultation av sakkunnig, väntar jag med tills nästa bostad som sagt. En bättre placering av högtalarna är heller inte möjlig i nuläget, åtminstone inte så länge sambon bor kvar...

Jag vet att en stor del av mina ljudproblem ligger i akustiken, och orsaken är ett för litet betongrum där akustiken är svår att få till bra och svår att få att gå hand i hand med det estetiskt tilltalande! Så jag väntar tills vi flyttar nästa år och bidar min tid...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/06/13 09:05:49
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/13 :  09:54:52  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Prova lite dämppaneler? Brukar vara en bra start i sparsamt eller odämpade lyssningsrum. Med bra tygval så får du en inredningshöjare. Fråga Vemsom om hur mycket tydligare tex samtal hörs i ett behandlat rum.

quote:
Så jag väntar tills vi flyttar nästa år och bidar min tid...
Det har jag svårt att tro på. Jag tror absolut att du snabbare kommer hitta rätt om du börjar ta hand om akustiken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/06/13 09:55:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/13 :  09:59:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tips på WAF-vänliga dämppaneler eller andra akustikförbättrare mottages tacksamt...jag kommer inte göra några större saker i nuvarande rum pga flytten inom 1 år (inga akustikplattor i taket tex) men kan man köpa snygga prylar som förbättrar akustiken redan nu så varför inte.

Hur dämpar man tex bakväggen på ett snyggt sätt?? Jag vill gärna ha något som kan tas bort vid behov...tips på snygga, tjocka mattor tas också gärna emot.

EDIT: Kanske skulle döpa om tråden till "Akustiktips till matte76"? Skulle kanske beskriva mitt rum: Betongrum, runt 20 kvadrat tippar jag. Ganska smalt så egentligen skulle kanske högtalarna placeras bäst vid kortvägg men det är uteslutet med nuvarande möblering (som både jag och sambon tycker är bäst), och med nuvarande sambo...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/06/13 10:02:09
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:09:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Snygga mattor: Du och sambon får nog gå runt själva och titta... men tex IKEA eller de andra stora möbel- och matt-varuhusen har ju rätt mycket till hyfsade priser. Tjocka mattor i ull, handtuffade, maskinvävda eller handknutna av Indo-Gabbeh-typ eller Persiska, alternativt i moderna mönster. Vad som är snyggt och prisvärt får du avgöra.

WAF-dämppaneler, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518 och det klarar man av även med tummen mitt i handen, en såg, måttband, skruvmejsel och antingen hammare och nubb eller lättare med häftpistol. Tyg finns enormt mycket att välja på i prisspannet 20 - 1000kr / meter.

edit: stavfel

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/06/13 10:11:16
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:30:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack! Jag vill dock hellre köpa än att tillverka själv. Ingen som har tips på färdigtillverkade akustikförbättrare som enkelt kan tas bort när man har gäster etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:49:18  Show Profile Send Stormen a Private Message
Bästa och mest praktiska diffusorn är en stor bokylla som täcker väggen med lite LP skivor av utvald sort och lite böcker huller om buller och lite prydnadssaker. Dock är den lite svår att ta bort när man får gäster.
Med den är betydligt lättare att modulera om du inte får önskat resultat än vad de flesta diffusorer är.

Edited by - Stormen on 2006/06/13 10:51:17
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/06/13 :  16:14:48  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Du som bor i Danmark! nästan..

Dom här har lite prylar...http://www.studiosound.dk/

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/09/30 :  00:19:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag väcker denna tråd till liv igen: Jag har ett rum som beroende på högtalarplacering antingen inte har ngn bas alls eller har problem med basresonanser. Det är alltså beroende på vilken vägg jag spelar mot. I det senare fallet låter musiken i övrigt bäst, med lite mer värme. Ska jag kunna placera högtalarna där så behöver jag lite hjälp att ta bort resonanserna. Finns det någon som kan mäta, ge förslag och leverera akustikförbättring i Skåne (Hbg)? Vill helst inte behöva beställa hem på vinst och förlust från t.ex. Svanå utan att ha fått hjälp att veta vad det är jag behöver.

Hur gick det för matte76?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000