HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beskriv er bästa hifi-upplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/11 :  07:15:11  Show Profile Send markih a Private Message
Det är alltid svårt, ja nästan omöjligt, att jämföra saker man hört vid olika tillfällen men försök ändå att berätta om de upplevelser som ni minns som något extra.
Om ni kan, precisera gärna också vad som utmärkte lyssningen, i allt från hifi-parametrar(!?) till kringomständigheter som utrustning, rum och musik samt också om ni minns eller noterade om ni hade en speciell sinnesstämning vid tillfället. Det sistnämnda är för att jag ibland själv haft olika upplevelser beroende på tillfälle, öppenhet för musiken och närvaro. Mao kan ni tex beskriva flera upplevelser som har varit speciella för er men på olika sätt och under vilka omständigheter dessa var.

Varsågoda och skriv

markih

Edited by - markih on 2002/11/11 07:26:13

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/11 :  08:11:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom bästa hifi-upplevelserna är väl när man totalt glömmer bort allt
som har med hifi att göra och bara lyssnar på musiken.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/11/11 :  09:13:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Glömmer aldrig min första ljudupplevelse som fick igång hifi intresset.
I mitten/slutet på 80-talet ropade en kompis in ett par QLN Reference högtalare för 6000kr. Vi hade ingen aning vad det var för någonting men det monterades upp med stor förväntning i stugan. Dessa QLN matchades med en 100år gammal (!) Marantz stärkare (2x100 tror jag..) och en bärbar Philips CD spelare :) Högtalarkablarna var tunnare än Kojak's hår och i brist på bananer så tryckte vi in 2-3 tändstickor så kablarna skulle sitta på plats.
Sedan var det Pink Floyd hela natten tillsammans med ett bra gäng öl. Vi somnade med ett leende och vaknade med samma löjliga flin och båda tyckte sanningsenligt att bättre ljud var i princip omöjligt...

Underbart minne...

Artphotography
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/11 :  09:48:21  Show Profile Send svensson a Private Message
Det var en mässa på Norra Latin för ett gäng år sen.
Där hittade jag ett par högtalare som satt som gjutet...
kommer inte ihåg namnet men det var ett par kanske stora
elektostater med en jättesubba på sidan om.
Satt och lyssnade i ca 20 minuter och bara njöt av ljudbild,
upplösning, bas, ja allt....
Jag gick fram för att fråga vad det var för paneler och då
säger demonstratörern -Nej, nej. Det är dom "små" högtalarna
som står innanför vi spelar på!!!! Sen den dan är jag stor
fan av Sonus Faber Extrema....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:42:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
En av de stora hifi upplevelserna som jag har haft har egentligen inte med hifi att göra utan det har med musikupplevelse att göra.

Det var för något år sedan på Kåren i Göteborg som jag lyssnade på In Flames, Dark Tranguillity och Sentence. Senare dagen efter satt jag och lyssnade på Dark Tranguillity i min anläggning. Visst lät det bättre i anläggningen men upplevelsen musikmässigt var större på Kåren, det fanns något visst som inte hade med klangriktighet eller timing att göra.
För de delarna var bättre i min anläggning än på Kåren, men upplevelsen blev större på Kåren. MvhKristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:43:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Nån philips cd-spelare till Quad 34-405 och rauna ubåtar i början på 90-talet. Pink Floyd - Dark Side Of the moon. Där blev jag biten och jag har inte blivit symptomfri sen dess. Detta lät bättre än vilken nad/denon kombi som helst.

Copland 301-515 till dyn 1.3se, sååå vackert.

Quad 99-909 till Carlsson 50.2. Jösses vilket riv o ös. Dessa elgiratter på Soundgarden - Badmotorfinger. Och AC/DC skall vi inte tala om.

Quad 2-40 till Quad esl989. Såja, nu är livet inte lika roligt längre. *suck* börja spara. Pink Floyd har aldrig låtit bättre.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/11 :  22:59:09  Show Profile Send kurt a Private Message
Min bästa hifi-upplevelse var när jag var på High fidelity i Stockholm för ett antal år sedan. Då lirade dom ett aktivt system med Linn Kaber drivna av 3 LK 100 effektsteg. CD var en Linn Karik och Kairn var försteg. Man spelade Bob Dylans New Morning platta och det lät kanon. Produkterna har förbättrats sedan dess men detta var ett stort ögonblick. Det stora intrycket på mig var att Dylan lät så bra, han som normalt inte förknippas med hifi. Efter den dagen har jag slutat med effektsökeri i mitt lyssnande utan följer mer med i själva musiken.

Kurt
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/12 :  00:54:31  Show Profile Send Pelle a Private Message

Min bästa HiFi-upplevelse var då jag för första gången lyssnade på ett par Dynaudio Audience 122 på HiFi Stället. Låten var Could you believe? med Antonio Forcione (akustisk gitarr) och Sabina Sciubba (sång). Jag ryser fortfarande när jag tänker på det, ljudet "släppte" helt och hållet från från högtalarna. Första och enda gången jag har fått gåshud av att lyssna på musik. Jag har lyssnat på många MYCKET dyrare anläggningar efter det men känslan har har aldrig återfunnit sig. Behöver jag säga att jag har ett par 122:or hemma nu...

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2002/11/12 :  13:29:35  Show Profile Send mus a Private Message
Radiolagret i Gbg 1992: QLN Signature drivna av en Onix föstärkare matad av en Micromega Stage 1.
Jag var helt oförberedd på upplevelsen: att man kunde "se" musiken på det viset var för mig en revolution, bredd och djup i ljudbilden som jag aldrig fått ur mitt sunkiga Luxorsystem. Jag minns inte längre vilken musik som spelades men jag minns att jag inte gick på eftermiddagens föreläsningar...
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:26:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hifi-mässa i Stockholm i början av 90-talet. Pioneers demo-rum med modifierad PD95, 2 st M7 monoblock
och några större Thiel högtalare. Allt var perfekt uppriggat med finfina kablar och jag har aldrig hört ett mera involverande ljud faktiskt. Det var precis i min smak.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:10:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min bästa hifi-upplevelse var när jag (som ganska liten) fick låna ett par hörlurar hemma hos min orkesterledare och lyssna på Totte Wallin. Det lät så bra så jag trodde inte det var sant. Man var mitt inne i musiken! Sådana hörlurar skulle jag köpa! Det vara bara det att min bandspelare hemma var mono, och inga hörlurar i världen skulle kunna återskapa stereoljudet jag för första gången just hade hört, hemma på den.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2002/11/13 :  11:11:43  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Måste hålla med whiskyman det är musikupplevelse som gäller för mig oxå. Har 3st som jag inte kan klassa.Deep Purple's MK2's 3e återförenings spelning 87 på hovet, det var första gången jag var på en såkallad "arena" spelning. Kommer ihåg att jag trodde det skulle bli svårt att höra dom för jublet var så högt när dom gick på .
Men så fort Blackmore's gitarr ylade ut dom första riffen av Highway Star så förstog jag att vi kommer att höra .

Så har vi ju U.D.O spelningen på kulturkammaren i Norrköping kommer inte riktigt ihåg när det var. Men det som fått mig att minnas den så väl är att ljuset slogs på av misstag efter halva spelningen. Udo tittade upp mitt i låten , med en min typ "vem faaan bryr sig" och fortsatte rocka.

Den sista av dom jag nämner här är Ruisrock 2001 Ismo Alanko med låten Peltirumpu när alla vi 20.000 som var där sjunger med i refrängen.

Hur ljudet var dessa 3 gånger ingen aning men jag var där och kommer aldrig att glömma det.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/13 :  14:52:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
HIFI och HIFI? Det här tilldrar sig på en mässa i Älvsjö för en massa år sedan. Någon har tagit in ett jätte hornsystem (å då menar jag verkligen jätte) in i ett litet demorum. Killen som kör demo sätter på ett band och går ut! andra sitter kvar och hör mycket svagt ett gammalt ånglok tuffa i ena kanalen (ni som hört vet nu vad som händer). Allt är frid och fröjd tills alla förstår hur högt det kommer att bli när tåget passerar då någon slags halvpanik utbryter och alla vill därifrån men fastnar i dörren som inte rymmer denna mängd människor/sekund. Utanför står demokillen och försöker att inte gapskratta.
Han påstår själv att han kört detta trick på flera orter i landet så kanske har fler råkat ut för samma sak?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:08:25  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Arken mässan 96,(tror jag)
Purist Audio´s rum med deras satellit/subhögtalare, lite dämpad belysning, Pink floyd i CD:n

Ett av dom stora hifi-ögonblicken, dit man försöker ta sig tillbaka till ännidag............................

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:53:19  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Dom bästa hifi-upplevelserna är väl när man totalt glömmer bort allt
som har med hifi att göra och bara lyssnar på musiken.

Instämmer

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Benny Johansson
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:11:29  Show Profile Send Benny Johansson a Private Message
Hej igen!

Timbre: Gött att veta! Känns bra att det är du som har mina Extrema, då vet jag att de får bästa tänkbara vård!

Okej, nu hjälper inget kaffe…tyvärr får ni nog testa någon party-drog för att orka med att läsa detta! Hörde talas om en tjej som fick någon drog i sin drink på ett diskotek och var tvungen att dansa i 24 timmar för att inte må dåligt… Det måste vara samma drog som jag får när jag köpt en bra cd-skiva…

Jag har läst andra medlemmars presentationer och finner det mycket intressant.
Jag har även sett bilder på era musikanläggningar och man blir tårögd… Inte enbart för att HiFi-utrustningen är så oerhört elegant eller att det är uppställt så snyggt!
Nä, tårögd för att jag inte har så stor möjlighet att lyssna på alla dessa musikanläggningar.
Det känns ungefär som för ett barn att se värsta godis-paradiset igenom ett skyltfönster, men inte få smaka av något..!

När jag tänker tillbaka på tiden med tyngre HiFi så förstår jag inte hur jag hade råd, men då kommer jag ihåg min sambos ekonomiska hjälp och stöd. Utan henne hade jag inte ens kommit i närheten av Krell eller Wadia och Sonus Faber hade jag nog endast haft som söndertittad bild!

Just nu kom jag på en jämförelse som kanske inte är så genomtänkt eftersom jag här och nu försöker utveckla en del tankar om HiFi/musik och jämfört med andra dyra intressen.
Inom HiFi är det nästan tabu att nämna något om själva prylarna
(cd-spelare, slutsteg, o.s.v) om man inte nämner något om musik också.
Alltså huvudsyftet är musiken och inte själva apparaterna.
Min gamla skolkamrat, vän och även arbetskamrat (Johan) har ett stort motorcykelintresse och har ägt diverse olika motorcyklar, numera en Harley Davidson.
Han har ju knappast köpt den för att ha i garaget och titta på, intresset bör väl också ligga i att glida omkring på vägarna med den... Men om nu huvudsyftet är att glida omkring på vägarna varför gör han inte det billigare med en Yamaha, Suzuki, Honda eller varför inte en
gammal Zündapp KS-50 istället för att göra det med en Harley som kostar
betydligt mer pengar? Slöseri?
Om MITT huvudsyfte är musik varför kan inte jag lyssna via billigare
prylar som Mark postorderprylar eller från OnOff/Siba... istället för
något som var värt c:a 400 000:-??? Har Johans Harley egenskaper som gör att han
kan njuta av att glida på vägarna på en högre nivå än med tillexempel
Yamaha? Svaret på den frågan borde vara "ja", och det har han bekräftat…
Kanske lika svårt att förstå för mig som det är för honom att förstå den musikanläggning jag hade. HiFi och musik går väl hand i hand, liksom hans motorcykel och köra den på
vägarna. Eftersom han är en oerhört duktig och kunnig kille på bl.a motorer finns
det säkert något i hans intresse som lockar vad det gäller just
Harley, liksom vissa hifi-komponenter lockar mig pga dess egenskaper.
När Johan köpte sin motorcykel eller köpt nya tillbehör till den så känns
det som julafton och födelsedag på samma gång, precis som det gör
för mig med de prylar jag har köpt. Den känslan håller i sig ett tag,
men är han nöjd borde känslan att kunna njuta på vägarna "på den högre
nivån" ta över istället. Så kan det hålla på fram och tillbaka och det är
en del av intresset. Harley är till stor del avsedda för "motorcykelfrälsta" och inte för
"Kalle" som nyss tagit körkort på motorcykel bara för att ta sig smidigt
fram mellan hem och arbete. Kalle är då kanske inte intresserad av att
lägga de pengarna om inte intresset finns eller är så stort.
Om nu Kalle får prova en Harley kanske intresset växer fram pga först det
häftiga med Harley, men sedan känslan att njuta på vägen, att få se sig
omkring och uppleva motorcykellivet på en högre nivå.
Med HiFi är det jämförbart med att Kalle köper en hyfsad anläggning för
att kunna lyssna lite på musik.
Får han då lyssna på en betydligt bättre anläggning kanske intresset för
musik ökar ännu mer då han upptäcker alla fördelarna som prylarna ger till
det musikintresse som ligger och pyr i hans kropp och själ.

Att jag tycker något är ”rätt” betyder ju inte att allt annat är ”fel”.
Det är ju inte så att jag stenhårt håller på något 365 dagar om året, det finns massor av olika kombinationer som jag skulle kunna leva med. Man hittar sina favoriter och tyvärr kan man ju inte få allt av vad man vill ha. Vad det gäller utseende och design på diverse
HiFi-komponenter så tycker jag det är trevligt om de är snygga, men det är absolut inget intressant om de inte har de egenskaper jag vill vad det gäller musikåtergivningen.
Några dyra möbler eller konstverk har man ju inte tänkt sig när det är välljud man jagar.
Det finns massor av andra tillverkare än Krell och Wadia som har betydligt snyggare produkter, enligt mitt tycke. Jag vet inte om Krell och Wadia är speciellt snyggt, men robusta grejer är det i alla fall och tar en hel del plats…
Det är dock tveksamt om det finns något lika vackert som Sonus Faber…men vad som är helt fantastiskt är att de återger musik ännu snyggare än de ser ut!!! Annars har det varit vanligt för mig att jag blivit ganska besviken på en del prylar med oerhört snygg eller påkostad design, jag har liksom förväntat mig att de skall vara på ett visst sätt eller åtminstone vara något alldeles extra. Min enfald kanske..men ibland kunde man ju önska att själva chassiet kunde hämtas i kassan när man betalat för komponenten man har valt ut…..

Det var av en HiFi-bekant som jag köpte min Krell KSA 250 och han hade vid det tillfället ett par Thiel och E.A.D cd-spelare, samt P.A.D Maximus kablar. Jag hade med mig min Wadia 8/15 för att testa direktkopplat till slutsteget. Det var ”fart och fläkt”, men med en ”Vic’s blå-känsla” (!), vad jag menar med det är att det var en överdriven friskhet på musikåtergivnigen… Min Wadia hade ju bara varit påslagen i kanske 1 timma innan vi började lyssna. Basen var väldigt kontrollerad och fin, rösthanteringen kändes helt okej, men båda tyckte vi att det övre registret gärna fått varit lite lugnare! Vi bodde ungefär 30 mil ifrån varandra så besöken blev inte så många. Han sålde allt och ville börja om med något nytt.
Han såg till att lyssna på så mycket som möjligt! Ett tag hade han Wilson Audio Watt/Puppy med en Krell KPS 20i/L och en Krell KSA 100S. Han sålde allt utom cd-spelaren!
Jag lånade ut hela min anläggning till honom för ett försök att vägleda honom under hans jakt på välljud… Jag var själv nyfiken på vad Krell KSA 300S och Krell KPS 20i/L kunde åstadkomma tillsammans med Sonus Faber Extrema och Purist Audio Proteus bi-wirring… Det var ett mycket bra lyssningsrum också och det lockade också eftersom jag själv hade ett ganska dåligt. Att min Wadia-kombination passade utmärkt direktkopplad till min Krell visste jag, liksom med ett Audio Research-steg som jag tidigare hade testat.
Hur blev det då med Krell KPS 20i/L och Krell KSA 300S..?
Gudomligt, är svaret enligt mitt tycke! Blev MYCKET förvånad över den musikåtergivning vi lyckades få fram. Jag var ju ifrån början övertygad om att det skulle bli bra, men karaktären på musikåtergivningen var betydligt annorlunda än vad jag hade föreställt mig.
Oerhört svårt att beskriva, om man inte är ”överreligiös” eller nåt..! Helhetsintrycket var att allting var mycket sammansvetsat, men för att stycka upp det lite kan man säga att det fanns massor av luft, en detaljrik, ren diskant…men ändå så lättflytande, varm och sammetslen att det var en välsignelse för öronen.
Rösthanteringen var för mig optimal, trots att jag har provat rörprylar som varit enastående för just rösthanteringen. Basåtergivningen var torr, mycket djup och distinkt…”helt nya” Extrema upptäcktes. Djup och perspektiv i alla ledder var bland det bästa jag har upplevt.
(3D-känslan ifrån kombinatitonen Wadia och Audio Research är annars något jag heller aldrig glömmer)
Jag har aldrig upplevt Buena Vista Social Club live, men jag kunde sluta mina ögon och helt plötsligt var de där. Det handlade om närvarokänsla och musikalitet som jag inte trodde var möjlig och den känslan finns kvar i mitt HiFi-hjärta. Vi spelade låt efter låt och blev aldrig lyssningströtta, trots att kroppen skrek efter sömn! Just då raderades alla funderingar om komponenterna, det spelades MUSIK och jag hade gjort vad som helst för att stanna tiden och lyssnat i evighet. Det hela kanske låter överdrivet, men när man har lyckats kombinera något som blir så pass bra (även om allt kan bli bättre..) så vet man vad det handlar om. Om jag hade lyssnat ytterligare en tid hade jag säkert upptäckt brister, men då måste man verkligen vara kräsen! Min kompis lyssningsrum och hans slit med placeringen av högtalarna, samt diverse tester av olika underlag, mm gjorde att allt föll på plats också.
Han hade, liksom jag, fixat bättre elledningar med EKLK-kabel (aluminiumkärmad), mm.
Jag vet inte exakt hur min kompis resonerade efteråt, men det var nåt i stil med ” om detta kan låta så här bra, hur blir det då med Krells nya, o.s.v, o.s.v.
Själv var min HiFi-hunger stillad, just då i alla fall, allt nytt behöver inte betyda bättre. Framförallt blir ju inte ”gamla” prylar helt plötsligt sämre bara för att det har kommit något nytt. Nu ägde inte jag Krell KPS 20i/L, men Wadia var väl inte på något vis sämre…bara annorlunda. Vad min kompis har nu vet jag inte så noga mer än att han är nöjd med ett par
B & W Nautilus 801. Jag hade också en givande bekantskap med en norrman som spelade musik via Wilson Audio Witt, Dynamic Precision, Transparent Audio och Wadia.
Några ord om när jag besökte Kenneth Englund och lyssnade på musik via Purist Audio Designs högtalare… De drevs av Krell KSA 250 för basen och Rimbo-Lasses rörmonosteg i toppen och övrig kringutrusting var P.A.D försteg och E.A.D cd-spelare, samt en enorm uppsättning av P.A.D Dominus kablar rakt igenom. Det var först EFTER lyssningen som jag fattade vad jag varit med om och egentligen skulle jag ha behövt gå tillbaka för att lyssna igen bara för att bekräfta alla intryck och känslor. Jag kan inte i detalj beskriva mina eller min sambos lyssningsintryck av den här musikanläggningen. Dels var det så länge sedan och så skulle inga ord göra det rättvisa. Åter igen var rummet mycket bra, litet men en närmast perfekt balans och Kenneth hade använt sig av bl.a Room-Tunes och några A.S.C Tube Traps (som jag skulle köpt innan Kenneth, men han var snabbare…grrrr!). Dessutom tror jag högtalarna var placerade och uppställda av Jim Aud!

Innan min tid med Krell, innan jag ens sett deras produkter i verkligheten trodde jag att det nästan var något magiskt med dessa produkter. Att deras för- och slusteg förtrollade vilka högtalare som helst. Det var för mig ganska konstigt när det dök upp HiFi-snubbar som tyckte att Krell var det sämsta, när lika många tyckte att det var det bästa.
Ett Krell-slusteg gör exakt vad det skall och dessa prylar är mästare på att plocka fram den övriga utrustningen och det kanske då blir lätt att hata eller älska beroende på vad det plockar fram…. Det ligger mycket tid och omtanke på att få det hela att komma till liv.
Själva komponenterna är givetvis en stor del i jakten på välljud, men man får inte glömma bort el, akustik, placering och underlag, mm. Du själv måste skapa dig en uppfattning om vad just du gillar. Lyssna på massor av olika kombinationer och på så sätt lyssna dig fram till vad som är rätt just för dig. Lyssna på andra människors erfarenhet och råd, men var inte rädd för att gå en egen väg och prova efter eget tankesätt med de kunskaper som du har fått på vägen. Det första steget, förutom att beräkna hur mycket man vill och kan ha råd med ekonomiskt, borde vara att ta en titt på hur det rum ser ut som man har tänkt som lyssningsrum.
Vilka högtalare har man plats med och vilka placeringsmöjligheter har man, o.s.v.
Vad kräver högtalarna för den rekommenderade ”bästa” placering eller näst bästa och vilken elektronik behöver dem, o.s.v. Vill man köpa något billigare och byta ofta eller satsa alla pengarna på 1 rejält kort…
Allt detta måste man avgöra själv för det är med sina egna öron man lyssnar med sedan.
Man måste också tänka på övriga familjemedlemmar också…
Om det möjligt så ta hem prylarna och prova i ditt egna lyssningsrum.
Kanske märker du av problem i rumsakustiken och beskyller gärna högtalarna för detta..?
Att åtgärda dessa problem kan vara lätt och behöver inte kosta enormt mycket, även om det givetvis finns möjlighet till att betala massor för det… Är man på fel ställen i rummet med diverse absorbenter så blir man ändå inte av med problemen… I stället för att klä in hela rummet med absorbenter och diffusorer, professionella eller naturligt i form av möbler och tyger, så behövs det kanske bara några få prylar på rätt ställen i rummet. Fönster, golv, väggar, tak och hörnor…
Har man ett vardagsrum där även andra än du själv skall vara i så bör du nog visa hänsyn så kanske du får mer förståelse tillbaka. Det brukar inte uppskattas att man förvandlar ”tv-mys-pys-rummet” till något studioliknande rum… Jag har varit inne i rum som varit så dämpade att man nästan kan höra varje hjärtslag som en bongo-trumma eller i kala betongrum där det känns sorgligt att t.o.m ha en klockradio. Jag har också varit i rum som verkar ”helt perfekta”, men placeringen av högtalarna varit rent bedrövlig. Man får helt enkelt förstå att kompromisser är svåra att undvika. Har man ett rum speciellt för att lyssna i så kan det genast bli lättare! Det finns oerhörda förbättringar att hämta om man bara provar sig fram och försöker förstå vad som händer. Ett rum är så mycket mer än bara storlek…
Jag skulle nog inte köpa en liknande anläggning som jag hade med Sonus Faber Extrema om jag blev tvungen att kompromissa allt för mycket vad det gäller placering, mm. Jag skulle inte gärna sätta högtalarna intill en hörna och ”hoppas på det bästa”… Fast det kasnke låter bra, jag har aldrig testat..!

Jag kommer ihåg att när jag skulle lyssna seriöst och vilket jag gör fortfarande, är att släcka all belysning och använda stearinljus…blir det mysigt då? Ja, kanske det..men helt klart är att musikupplevelsen blir större och man kan slappna av lättare. Det är inte rätt tid att under lyssningen titta eller tänka på de komponenter man har, inte för mig i alla fall.
Om jag inte minns helt fel så slog jag även av frysen och passade på att frosta av den….
Näää, skojar bara. Men tanken var nog inte långt borta…Ha, Ha.

Jag har haft mååånga och lååånga givande pratstunder med HiFi-snubbar igenom alla år.
Dock måste jag påpeka en sak… En del människor som varit på besök hos mig säger sig vara helt ”HiFi-döva”, d.v.s de tror inte att de hör skillnad på billiga och dyra musikanläggningar och helst inte av att bara byta en kabel… Det är dessa människor som är de roligaste att spela musik för. De upptäcker att samma cd-skiva som de själva spelar hemma låter på ett annat sätt hos mig. Helt plötsligt kommer de med kommentarer om hur det låter och byter man tillexempel en kabel tappar de ibland hakan och säger att ”det trodde jag aldrig” eller så fortsätter de automatiskt att kommentera förändringarna. De har kanske svårt att beskriva det, men de hör att något händer i alla fall. Det är skoj eftersom de inte bryr sig eller vet vilka prylar man använder…kanske vad de kostar men det behöver man ju inte informera om… i alla fall inte innan de skall lyssna..!
De kan komma med dräpande kommentarer så man blir alldeles kallsvettig eller med ord som bara bekräftar om vad man själv känner för musikåtergivningen och för just den musik man lyssnar på. Kvinnor talar mer om den musiken man spelar och inte enbart hur det låter.
Jag har inte varit med om att någon inte har haft några åsikter alls! Det började redan hemma hos mina föräldrar när morsan klagade över ljudvolymen från punkplattorna..! (Ha,Ha)

Ha det bra nu och fortsätt lyssna på musik för en större livsglädje! //Benny Johansson

NÅGRA TIPS!
Tracy Chapman – Let it rain (senaste)
Ben Harper – Live from Mars
LadySmith Black Mambazo – Live at the royal Albert hall
Oliver Mtukudzi – Ndega Zvangu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:19:57  Show Profile Send ekman a Private Message
väldigt trevliga inlägg Benny tar en mindre livstid att läsa igenom men roliga =) hoppas på fler...
Go to Top of Page

Benny Johansson
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:37:32  Show Profile Send Benny Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

väldigt trevliga inlägg Benny tar en mindre livstid att läsa igenom men roliga =) hoppas på fler...

Nää, har du redan läst igenom det!?
Hade ju tänkt att det skulle hålla hela helgen..!
Hoppas din livstid är längre än tiden det tog att läsa igenom det, annars blir det ju inga fler inlägg ifrån dig!
Ha det bäst!//Benny
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/11/13 :  23:28:36  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Benny Johansson

quote:
Originally posted by ekman

Nää, har du redan läst igenom det!?
Hade ju tänkt att det skulle hålla hela helgen..!
Hoppas din livstid är längre än tiden det tog att läsa igenom det, annars blir det ju inga fler inlägg ifrån dig!
Ha det bäst!//Benny

Precis. Väldigt vettigt inlägg...

Det är ju det allt handlar om ... Musikalisk Trovärdighet... eller på Engelska:

Musiken glöms allt får ofta bort. Tyvärr. Jag, som många andra häromkring föredrar nog häldre en anläggning som spelar musikaliskt och underhållande framför en som spelar "helt korrekt men utan liv"...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000