HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nedåtriktat baselement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/05 :  10:14:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Sommaren börjar nu nalkas och då finns det tid över för byggande...därför har jag redan börjat planera...

Jag tänkte bygga två st basreflexsubbar med nedåtriktade 10"-element och port. Att de spelar nedåt är mest för estetikens skull då de ska kunna stå bredvid och matcha min tidigare byggda TV-bänk.


Det jag undrar är hur långt det bör vara mellan botten på lådan och golvet. Får jag som jag vill så är det 3,5 cm som gäller, så långt är det mellan golvet och nederkant på TV-bänken.

Bildas det för mycket turbulens, kan porten "andas fritt" eller måste längen på den anpassas speciellt till detta fall? Andra synpunkter...

/Petter

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/06/05 :  10:26:57  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej !
Du kanske redan kollat upp att elementen är lämpliga för nedåthängande montering ? Annars finns det en PDF här där man kan räkna ut om det passar..
http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf

Mvh
Hobbes
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/05 :  16:00:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Näe, det hade jag inte men tack för tipset!

Efter beräkningar har jag kommit fram till att elementet skulle
utnyttja 6,25% av sitt x-max vid vila. Rekomenderat värde var max 5%.
X-max = 8mm, beräknat "sag" = 0,5mm


Dessa 1,25% borde väl inte vara livsavgörande, speciellt om elementet
inte kommer att pressas allt för hårt...eller.

Hur hade ni gjort?? Jag är nämligen konfunderad!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/05 :  17:23:39  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Har du ett element med kupad centrering och lite tyngre kon så ska du definitivt passa dig för att montera elementet hängande.
Men om du räknat enligt fomeln och hamnar lite utanför rek% är som du säger knappast på liv och död.
/ Micke
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/06/05 :  18:39:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Skulle nog vilja påstå att klarar inte ett element att klara av att monteras nedåt så är dess spider och motor av undermålig typ och inte klarar av att monteras på vanligt konventionellt sett heller pga. tyngdlagen som då ej längre orka hålla talspolen rakt i magnetgapet.

Det finns också en nackdel vid nedåtriktad montering och det är att det kan det sätta specarna lite ur spel pga. att konen mekaniskt sett blir lättare nedåt än uppåt.

Högtalarelementet är ett fornminne av teknologi jämfört med det övriga i vår anläggning men det är tyvärr det vi har och leka med.
"Är det därför det är så kul att bygga tro och nå så många olika resultat"

Ang. portningen så finns en tumregel/dumregel som säger minst samma avstånd till golv som din diameter på basreflexrör som i ditt fall borde röra sig om ca: 10cm.

EDIT: Har ni tänkt på hur dumt man bygger en högtalare på egentligen?
man räknar/simulerar vid en viss effektbelastning och inte har en tanke på vilket lufttrycksförhållande man bor vid o.s.v.
Vi kanske bor på närkesslätten allihop och är befriade från volymkontroll

Edited by - fidelityn on 2006/06/05 19:36:12
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:14:55  Show Profile Send esl a Private Message
Man skall bo vid havet det har jag alltid sagt... där är ljudtrycket=lufttrycket^2*solinstråliningsvinkeln beta*sällskapsfaktorn

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/07 :  13:01:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okay, tack för upplysningarna alla!


För enkelhetens skull blir det isåfall tyvärr lodrät montering

Jag får bygga ett snyggt elementskydd istället

esl;
"Man skall bo vid havet det har jag alltid sagt"
-Du bor nu nästan mitt på ju! när jag är där nere är det bara ett par minuters promenad dit...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000