Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 10:14:33
|
Sommaren börjar nu nalkas och då finns det tid över för byggande...därför har jag redan börjat planera...
Jag tänkte bygga två st basreflexsubbar med nedåtriktade 10"-element och port. Att de spelar nedåt är mest för estetikens skull då de ska kunna stå bredvid och matcha min tidigare byggda TV-bänk.
Det jag undrar är hur långt det bör vara mellan botten på lådan och golvet. Får jag som jag vill så är det 3,5 cm som gäller, så långt är det mellan golvet och nederkant på TV-bänken.
Bildas det för mycket turbulens, kan porten "andas fritt" eller måste längen på den anpassas speciellt till detta fall? Andra synpunkter...
/Petter |
|
hobbes
Member
364 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 16:00:42
|
Näe, det hade jag inte men tack för tipset!
Efter beräkningar har jag kommit fram till att elementet skulle utnyttja 6,25% av sitt x-max vid vila. Rekomenderat värde var max 5%. X-max = 8mm, beräknat "sag" = 0,5mm
Dessa 1,25% borde väl inte vara livsavgörande, speciellt om elementet inte kommer att pressas allt för hårt...eller.
Hur hade ni gjort?? Jag är nämligen konfunderad! |
|
|
Dustman
Member
94 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 17:23:39
|
Hej! Har du ett element med kupad centrering och lite tyngre kon så ska du definitivt passa dig för att montera elementet hängande. Men om du räknat enligt fomeln och hamnar lite utanför rek% är som du säger knappast på liv och död. / Micke |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 18:39:17
|
Skulle nog vilja påstå att klarar inte ett element att klara av att monteras nedåt så är dess spider och motor av undermålig typ och inte klarar av att monteras på vanligt konventionellt sett heller pga. tyngdlagen som då ej längre orka hålla talspolen rakt i magnetgapet.
Det finns också en nackdel vid nedåtriktad montering och det är att det kan det sätta specarna lite ur spel pga. att konen mekaniskt sett blir lättare nedåt än uppåt.
Högtalarelementet är ett fornminne av teknologi jämfört med det övriga i vår anläggning men det är tyvärr det vi har och leka med. "Är det därför det är så kul att bygga tro och nå så många olika resultat"
Ang. portningen så finns en tumregel/dumregel som säger minst samma avstånd till golv som din diameter på basreflexrör som i ditt fall borde röra sig om ca: 10cm.
EDIT: Har ni tänkt på hur dumt man bygger en högtalare på egentligen? man räknar/simulerar vid en viss effektbelastning och inte har en tanke på vilket lufttrycksförhållande man bor vid o.s.v. Vi kanske bor på närkesslätten allihop och är befriade från volymkontroll |
Edited by - fidelityn on 2006/06/05 19:36:12 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 20:14:55
|
Man skall bo vid havet det har jag alltid sagt... där är ljudtrycket=lufttrycket^2*solinstråliningsvinkeln beta*sällskapsfaktorn
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 13:01:42
|
Okay, tack för upplysningarna alla!
För enkelhetens skull blir det isåfall tyvärr lodrät montering
Jag får bygga ett snyggt elementskydd istället
esl; "Man skall bo vid havet det har jag alltid sagt" -Du bor nu nästan mitt på ju! när jag är där nere är det bara ett par minuters promenad dit... |
|
|
|
Topic |
|