HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Problem med bildservern (knaak)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:42:42  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Enligt en tidigare post av Pac så verkar det vara Windows på servern
Skulle det vara möjligt att ha automatisk backup på servern? Kanske en insamling till en sån lösning om det kan hjälpa till? Jag kollade lite på www.tucows.com och det vekar kunna finnas lite gratisprogram om man vill prova något sådant.
Mass-PM med användarnamn och lösenord till FTP-n med jämna intervaller låter väl inte så tokigt? Även om det inte kan stoppa någon som verkligen vill komma in och ställa till oreda så gör det ju det lite svårare i alla fall.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:46:26  Show Profile Send brewitz a Private Message
Det är Solaris på Knaak (nämns tidigare i tråden).
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:22:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
solaris...då är det george clooney som har pajjat filstrukturen ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:41:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl att forumet och bildservern är helt olika system efter vad jag förståt. I teorin skulle man väl kunna föra över användardata från SQL-sservern och automatiskt skapa konton på knaak.
Det går säkert att lösa på något sätt.
Men det är inte direkt enkelt och det känns en smula orealistiskt i det här fallet. Det måste vara en metod som helst inte ska kosta något och inte tar orealistiskt mycket tid, det är ju trots allt frivilligt arbete vi talar om.

Men en backup på filerna på knaak vore väl dock en möjlighet? SÅ mycket data är det väl inte så den borde gå att backa upp över nätet en gång i veckan eller nåt i den stilen. Går nåt fel så raderar man allt och börjar om från början.

Är förresten knaak en dedikerad server för hififorum eller delas systemet med någon annan?

Jag hjälper för övrigt gärna till om det är något jag kan göra. Den enda efarenhet jag har av Solaris är dock som användare så några shell-scripts kan jag inte hjälpa till med
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/06/23 :  00:08:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
På ett forum som jag är med och administrerar har vi alldeles nyss löst frågan om bildpublicering genom att bygga in sån funktionalitet direkt i forumet. Dvs istället för att lägga upp bilder manuellt på nån separat FTP och sen (återigen manuellt) länka till dem, så får man möjligheten när man skriver ett nytt inlägg att bifoga bilder till det. Detta är för phpBB2, om det finns något dylikt för Snitz Forums vet jag inte (användarbasen för Snitz är kanske inte riktigt lika stor).

Fördelen är uppenbar, det är intuitivt och enkelt att bifoga bilder, och enkelt att administrera då användarna själv inte har direkt skrivaccess till stället som bilderna ligger på, utan endast via några begränsade kommandon i forumet. Nackdelen kan kanske vara att man har lite mindre frihet med hur man lägger bilderna i sina inlägg, i och med att bilderna kommer efter texten man skrivit (man kan dock ange bildtext, så på sätt och vis är det inget problem).

Jag tycker det funkar bra, och eliminerar i princip risken för sabotage.

Edit: Det här verkar vara något motsvarande för Snitz. http://forum.snitz.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51110

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/06/23 00:20:07
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000